Gå til innhold

Beskriv ditt drømme-RPG spill!


Anbefalte innlegg

Tanken med tråden er å få frem hva vi er opptatt av og mener må til for å virkelig kunne nyte et RPG. Kan bli morsomt å se hvor forskjellige vi er, og kanskje kommer det mange gode ideer også som kan inspirere eventuelle med ambisjoner om å bli spillskapere en gang i fremtiden.

 

Trekk gjerne frem og eksemplifiser hva du absolutt vil ha med og hva du ikke ønsker å ta med fra forskjellige RPGs slik at det er greit å forstå hvor du vil når du forklarer. Hvilket spill ligger nærmest opp mot ditt ideal-spill, og hvorfor. Hva ville du lagt til og fjernet / eventuelt forbedret, nye ideer og elementer osv.

 

Jeg skal selvfølgelig komme med mine drømmer selv også, men det kommer ikke nå i natt. Både fordi jeg ikke ønsker å legge føringer, samt at jeg fikk ideen til tråden litt sent og føler for å krype under dyna. Kanskje nettopp for å drømme frem et nytt RPG :D .

 

Bruk fantasien og vær kreativ. Realisme i forhold til gjennomførbarhet er en fordel, men ordet er ditt og bruk det for det det er verdt og ikke tenkt for mye på begrensninger heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt drømme-RPG må være basert på Elder Scrolls, være satt i Karibien som pirater der vi tar over øyer, bebygger dem og sloss mot andre pirater. Så kan man gå på sjørøver-tokt og skaffe inn rikdommer.

 

Byer skal være detaljerte, og man skal kunne ødelegge alt som man ville i den ekte verdenen.

Lenke til kommentar

Åpne utfordringer med mange mulige løsninger:

Utviklerne setter et mål, plasserer det i naturlige omgivelser, og setter ut naturlige hindringer. Dette skaper mye mer spennende utfordringer og lvl-design enn å designe en gitt rute. Problemet er jo at det også fordrer veldig mye større utviklingskostnader pr. spilletid, evt. blandere innhold.

 

 

Erfaringspoeng per oppdrag, ikke per drepte fiende:

Dette gjorde bloodlines godt. Hvorvidt du kan velge å unngå fiender eller drepe dem blir totalt uinteressant om du får XP pr. drepte fiende. Vi vil ha XP, derfor dreper vi alle vi finner.

 

Originale settinger:

Generisk fantasy er kjedelig. En (av flere) årsaker til at vi elsker spill som Deus Ex, Arcanum, Bloodlines og Fallout er at de fant på nye, interessante settinger. Jeg besøker gjerne lignende settinger i nye spill, men aller helst ser jeg at utviklere kan overraske på nytt, og ikke minst la settingen få viktige konsekvenser for mekanikken i spillet også. Glemmer man det siste får vi "ringenes herre - men i [space/nåtid/antikkens hellas/osv]"-spill, og det er ikke så spennende.

 

Gode historier:

Jeg ser at det kan være vanskelig å kombinere dette med frihet, men det driter jeg i. Jeg vil ha begge deler! En mulighet er å gi stor frihet innenfor et oppdrag, men låse rekkefølgen av oppdragene ganske fast. En annen er å lage en dynamisk nok historie som er gripende og sterk selv om den ikke er gjennomskriptet. Det siste er sikkert råvanskelig og kjempedyrt, men vi snakker om drømmespillet her!

 

Action:

Jeg liker actionspill. Dvs, jeg liker action. Det jeg ikke liker er at utviklere på død og liv skal skimpe på dybde bare fordi de tar med mer action. Jeg synes det er skrekkelig givende å plaffe ned mengder av fiender, men aller helst ser jeg at jeg greier det som en følge av en kombinasjon av actionferdigheter, taktisk tilnærming til situasjonen, og gode valg når jeg har laget og bygget opp karakteren. Ikke bare det første.

 

Dybde:

PCer er flinke med tall. Derfor kan man lage kjempekompliserte mekaniske systemer, gjerne langt mer kompliserte enn man finner i bordrollespill. Dette burde fordre mer avanserte og dype karakterutviklingsmuligheter, ikke færre og enklere! PCn kan slå en haug "terninger" i det skjulte og kombinere det med ferdighetene til karakteren min og hvor nære trådkorset mitt var panna på fienden for å avgjøre hva jeg traff, ikke bare la siktet automatisk avgjøre helt alene. (og "ristende" sikte er som vi ser i de fleste sniperspill er bare irriterende). Det er et paradox at World of Darkness-systemet i PnP, som er designet for å være så raskt (kreve så lite terningkast som mulig) fortsatt har skrekkelig mye mer dybde enn det aller meste vi får servert som "rollespill" i pc-verdenen.

(og selvsagt vil jeg ha dype, innfløkte historier også).

 

 

 

Kampsystem som gir mening:

(Advarsel om overdreven sverdnerding)

Tohåndsverd kan kutte gjennom mer panser enn etthåndssverd. Det greier de fleste spill å gjengi. Det de ikke har skjønt er at det er fordi de beveger seg skrekkelig mye raskere. Ikke bare har de blad, slik at samme rotasjon ved aksen gir høyere hastighet i tuppen, men med to hender på grepet bruker man avstanden mellom hendene som en vekstang for å rotere hele greie mye, mye raskere enn man greier med en hånd. Med andre ord er rollespillklisjeen med trege, tunge tohåndssverd håpløst langt fra virkeligheten.

 

Sloss man med skjold holder man skjoldet mellom seg selv og fienden, man veiver ikke med det som en tulling og åpner det hver gang man hugger med sverdhånden. Man kan gjerne slå med det, men fortsatt helst uten å fjerne det fra mellom seg selv og fienden.

 

Kanskje man skulle fått til en-til-en kontroll (med ps-move eller wii eller noe), og i stedet for å kjenne igjen gitte bevegelsesmønstre skulle spillet bare avgjøre om sverdet ditt traff motstanderens sverd, skjold, rustning eller nakne hud? Og om rustningen traff skulle hardheten i slaget, typen rustning, og type våpen avgjøre om man skadet likevel... og... og...

Man ville jo kjenne vekten av halvannet kilo stål i neven, og dårlige rustninger ville ikke gi utslag i innskrenket bevegelsesfrihet, men det ville vel i stor grad automatisk sørge for mer realistisk slossing?

 

 

 

Et minimum burde i alle fall være at slossingen koordineres av noen som kan noe som helst om å sloss med våpnene som brukes i spillet, og at målet er at det skal se realistisk ut.

 

 

 

...

 

Dette er de første punktene som falt meg inn.

Lenke til kommentar

Mitt drømme-RPG må være basert på Elder Scrolls, være satt i Karibien som pirater der vi tar over øyer, bebygger dem og sloss mot andre pirater. Så kan man gå på sjørøver-tokt og skaffe inn rikdommer.

 

Byer skal være detaljerte, og man skal kunne ødelegge alt som man ville i den ekte verdenen.

Enig, ødeleggelse er en helt gjennomførbar innovasjon i dag og da tenker jeg egentlig på alt. Dette forsømmes ofte i rollespill og sees oftere i skytespill.

 

  • Ødeleggelse av bygninger
  • Ødeleggelse av rustning/klær/våpen (synlig)
  • Ødeleggelse av kropper - Da tenker jeg ikke bare på at alle lemmer skal kunne kuttes av, men også på sårskader, og synlige organer osv, ikke vær redd for å legge på en troverdig mengde blod (Ikke frykt gråtende mødre i media takk!). Ønsker også at enn så mange treff i hånda eller beinet ikke kan drepe deg momentant, men skade deg og redusere funskjonalitet - dette må det bli orden på snart!

 

Som storfan av Elder Scrolls serien, finner jeg at en svakhet er at du er én mann mot et par fiender. Storslåtte slag er fullt mulig å få til, se f.eks på Mount & Blade. Elder Scrolls-spillene er også relativt bygd opp rundt kamp. Her kunne man brukt fantasien litt i forhold til mye. I stedet for at skills som Mercantile og Speechcraft forblir perifere sammenlignet med f.eks Blade, Marksman, Heavy Armor etc. Kunne man åpnet for at disse kunne bistå til alternative måter å løse problemer på. For eksempel gi deg frihet til å investere deg rik og leie en hær til å hjelpe deg på ekspedisjoner osv.

 

Dynamisk verden! - Hvis man kan få AI til å bygge nye byer/gjennomoppbygge raserte osv. hadde dette vært capital! Ser at dette har mange muligheter for bugs, men det kan jeg leve med! Da må også NPC's kunne genereres løpende. Dette kunne også laget mange interessante situasjoner dersom man hadde faksjoner i strid. I stedet for at man kjenner på at slag mellom NPC's kjennes iscenesatt og scripted, kunne det fremstå som mer tilfeldig og spennende for verdenens fremtid.

 

Utviklere bør heller tenke på innovasjon, overraskelsesmomenter og varig appell, enn at spillet skal fremstå som finpusset, under radaren til konservative medier og bekymrede mødre og at det skal være tilgjengelig for alle

 

Ting legges så langt opp mot frihet til å gjøre alt det som måtte falle en inn å gjøre (eller ikke gjøre), enten det er snakk om å sveve over byen på magisk vis, løpe naken ned handlegata og kaste fisk på folk, eller forurense den lokale brønnen med hallusinongener. Mindre scripting MYE mer jobb med AI er et stikkord for interessante og tilfeldige utfall.

Lenke til kommentar

Spillet må fokusere på detaljer fremfor funksjoner, og man må gi fienden de samme mulighetene fremfor å nerfe et våpen urealistisk.

Det må ha "100%" realisme og en svært god fysikkmotor. Jeg vil si at Elderscrollsinisten bygger veldig godt på min idé slik som han beskriver det. Som jeg nevnte må de fokusere på detaljer. Funksjoner kommer etterhvert som utviklerne får syke idéer, og slippe dem slik som Minecraft slipper funksjoner.

 

Det skal altså være det ultimate sandkasse-spill, der man kan leke så mye man vil, bare man tar konsekvensene om det blir noe.

 

Så om noen der ute er villige til å lage et slik spill, så ville jeg gjerne sett et prosjekt, bare at det er åpen kildekode. Idéen er en utfordring over alle utfordringer!

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Spillet må fokusere på detaljer fremfor funksjoner, og man må gi fienden de samme mulighetene fremfor å nerfe et våpen urealistisk.

Det må ha "100%" realisme og en svært god fysikkmotor. Jeg vil si at Elderscrollsinisten bygger veldig godt på min idé slik som han beskriver det. Som jeg nevnte må de fokusere på detaljer. Funksjoner kommer etterhvert som utviklerne får syke idéer, og slippe dem slik som Minecraft slipper funksjoner.

 

Det skal altså være det ultimate sandkasse-spill, der man kan leke så mye man vil, bare man tar konsekvensene om det blir noe.

 

Så om noen der ute er villige til å lage et slik spill, så ville jeg gjerne sett et prosjekt, bare at det er åpen kildekode. Idéen er en utfordring over alle utfordringer!

Nettopp. Essensen er en eneste stor sandkasse uten grenser. Du er et vesen, her er en verden, gjør som du vil på eget ansvar!

 

Jeg mener spillet bør være såpass selvdrevet utenfor script mtp. AI, fysikk o.l. at utviklerene i mange tilfeller selv ikke bør kunne forutsi situasjoner som kan skapes. (Dette har man allerede eksempler på for eksempel i en TES V: Skyrim demo når en NPC sparket en annen ut et vindu og Todd Horward selv ble forfjamset, men det burde kunne skje i større skalaer. For eksempel ved at en NPC eller en faksjon kan vokse seg mektig og beseire andre. Man trenger ikke være så redd for å la NPC's progressere eller kanskje til og med regressere (snakker ikke om nivåskallering her, men uavhening leveling for mer dynamikk i spillverdenen) - Ja jeg ser det kan bli hinsides ubalansert og buggy, men det er langt på vei å foretrekke over lineært og forutsigbart)

 

Jeg frykter bare at de store selskapene ikke akkurat ville delt vår entusiasme for et slikt konsept. Når spill som Minecraft og Mount & Blade fra bitte små selskap(et på 8 stykker for Minecraft og et tyrkisk ektepar for Mount & Blade) burde et stort studio kunne få til et heidundrandes spill om de hadde hatt en liknende approach. Lanser en Alpha-utgave sandbox spill med så nært 100% handlingsfrihet som tenkes kan, med løpende oppdateringer og utbedringer.

 

Tror du er inne på noe når du snakker om at spillet burde ha åpen kildekode. En parallel kan jo trekkes til Wikipedia. Hvem hadde vel trodd før 2001 at det kunne bli noe virkelig av et leksikon bygd på dugnadsånd fra "hvermansen"? I dag har de færreste gått glipp av wikipedia og de fleste artikler holder et dugelig nivå, men omfanget på nå snart 3,7 millioner artikler skal godt gjøres å tangere i noe oppslagsverk.

 

Et spill laget for pur spillglede av frivillige utviklere verden over kan kanskje bli tidenes konsept en gang!

Lenke til kommentar

Jeg deler drømmen om et helt åpent RPG hvor man ikke engang nødvendigvis har et overordnet plot å "queste" mot. Et hovedmål er greit og kanskje nødvendig for at det hele ikke bare skal bli tull, men det viktigste er at spilleren skal være fri til å å finne dette ut selv, og ta valg som like gjerne kan motarbeide hovedmålet i spillet enn å hjelpe det. Å bli sluppet løs i spill som Elder Scrolls (alle sammen), Mass effect (igjen, alle sammen) eller Fallout: New Vegas uten å ha fra starten en prikk på kartet man vet man skal gå til ville vært en veldig god start.

 

@ElderScrollsinisten: Wikipedia er er argument mot åpen kildekode, jeg likte hva du skrev men fikk ståpels når du trakk Wikipedia frem som et argument for åpen kilde. Wikipedia kan i beste fall regnes som "kompisen min sa at - (wikipedia side).

Lenke til kommentar

Rask oppsummering av mitt:

 

Verdenen er lagd av Piranha Bytes.

 

Historien og karakterer laget av Bioware/CDPROJEKT RED.

 

Kampsystemet lagd av de som laget kampsystemet i Dark messiah.

 

Og det hele tar plass i Conan the barbarian universet, og så klart open world. Syns "sections" rpg som The witcher og nyere rpg'er begynner å bli små kjedelige.

Lenke til kommentar

Jeg deler drømmen om et helt åpent RPG hvor man ikke engang nødvendigvis har et overordnet plot å "queste" mot. Et hovedmål er greit og kanskje nødvendig for at det hele ikke bare skal bli tull, men det viktigste er at spilleren skal være fri til å å finne dette ut selv, og ta valg som like gjerne kan motarbeide hovedmålet i spillet enn å hjelpe det. Å bli sluppet løs i spill som Elder Scrolls (alle sammen), Mass effect (igjen, alle sammen) eller Fallout: New Vegas uten å ha fra starten en prikk på kartet man vet man skal gå til ville vært en veldig god start.

 

@ElderScrollsinisten: Wikipedia er er argument mot åpen kildekode, jeg likte hva du skrev men fikk ståpels når du trakk Wikipedia frem som et argument for åpen kilde. Wikipedia kan i beste fall regnes som "kompisen min sa at - (wikipedia side).

Joda, mange norske sider er av lavt kaliber, dette gjelder også spesielt om man beveger seg ut i perifere artikler, uavhengig av språk. Det er selvsagt ikke snakk om at stoff fra Wikipedia kan inngå i kildelister på universitetsnivå (- det var en grunn til at jeg brukte ordet dugelig nivå!). - Poenget var i hovedsak å si at selv om det kanskje fremstår som fjernt i dag, kan det tenkes at spill basert på frivillig innsats kan nå langt en dag. Om man da velger fullstending åpenhet som Wikipedia eller en mer lukket frivllig gruppe (ala. Wikileaks) blir jo en annen vurdering.

 

Det er jo åpenbart at ikke alle kan programmere, eller bruke sandbox editor etc. Så en viss struktur på den frivillige utviklerbasen er nok aktuelt. Allikevel er det bare å bruke fantasien her. Kan man ikke utvikle selve mekanikken, eller verdenen i spillet, kan man kanskje skrive historier til det, for eksempel for historien bak verdenen, faksjoner, NPCs eller for bøker i spillet? Kanskje har enkelte erfaring med musikkproduksjon eller har utstyr for å spille inn dialog og effekter? Andre kan kanskje bistå med kreativ Concept art o.l.?

Lenke til kommentar

Må bli noe som Elder Scrolls har klart å få til med de siste spillene sine.

Ett enormt univers med enorme muligheter til å utvikle karakteren din.

Det jeg ofte savner i slike spill er muligheten til å personalisere karakterene helt etter dine egne ønsker! Det er alltid restriksjoner for slikt. Syntes talent-trees som blir brukt i diablo 2 og World Of Warcraft er en nydelig løsning på å gjøre en klasse over til kanskje 3-4 andre? Hvor du har en main class samtidig som du har en subclass. Dette har også Rift løst på en helt nydelig måte. Med 2 sub-classes.

 

Hvis man på en syk måte kunne blandet sammen Fallout 2 - Fable 1,2,3 - Elder Scrolls og kanskje gothic? Gjort det enda større og mektigere!

 

Noe som DRIVER folk som liker RPG er loot. LOOOOOT, MYE forskjellig loot! Jeg elsker å gå rundt å samle ting å lage forskjellige nye ting, altså enorme craftig options hadde vært nydelig.

 

Kanskje man også kunne gjort det på en måte de gjør i SPORE og Rise Of Nations ved å progresse i alder fra middelalderen til... kanskje ikke helt nåtiden, men iallefall noe.

 

Nei, det som drev meg så lenge med diablo 2 var i hovedsak looting systemet. Man venter alltid på set-items og nye unique items! GÅ rundt å samle :D Har forhåpninger dog at diablo 3 skal kunne innfri rollen som "drømme-rpg" for min del.

Lenke til kommentar

Mye bra her. Glimrende med så god respons i tråden.

 

Mitt ideal-spill vil nok være veldig likt Gothic 2 og 3, samt tildels Risen (som dessverre var for kort og litt liten verden etter min smak). Helt åpen verden der du kan gå hvor du vil, og farer lurer på de utroligste steder (og ja, du må kunne falle ned et stup hvis du er sløv, ikke som i Witcher 2 der du leies rundt og knapt kan gå noe sted eller skade deg selv). Piranha Bytes lager etter min mening helt klart den flotteste spillverdenen og har den vakreste og mest passende musikken til sine vekslende miljøer. Naturen er variert, med et yrende dyre - og planteliv. De flotte miljøene og hele atmosfæren innbyr til utforsking og eventyrtrang. Jeg liker at du er i livsfare i hver eneste kamp i starten, og at det er store sjanser for at du dør om du prøver deg på sterke motstandere. Livet i byer og på gårder går sin gang og NPCer er stort sett litt smartere enn i andre spill. De reagerer om du går ubedt inn i huset, klikker helt om du stjeler noe eller går med våpenet fremme i nærheten av dem når det ikke er noe som skal bekjempes.

 

Hva jeg spesielt ville forbedret er blant annet at jeg kunne ønske meg at det dukker opp flere nye dialogvalg utover i kapitlene og flere kapitler, mer dybde og bredde både i historie, samtaler og karakterutvikling. Flott og dødsviktig at ikke fiender levler opp med deg. Men det er samtidig behov for flere utfordrende motstandere utover i spillene. Tenker da at en fortsatt kan møte mange av de en tidligere slet med, og kjenne på det å ha blitt mektigere og ta disse lett - samtidig som det dukker opp flere nye og tøffere motstandere utover. Men ikke slike store pompøse og heseblesende boss-fights, det kan jeg ikke fordra.

 

Når helten endelig har vunnet for en av fraksjonene, kan jeg tenke meg at spillet ikke skal være ferdig - og at det etter noe tid (mens helten får tid til å bygge seg opp en brukbar bolig og yrke/handel osv) at det oppstår misnøye i folket med nåværende ledelse/konge og at enkelte foreslår at helten tar over styringen av byen / riket. Han må så løse en rekke nye quests for å få nok oppslutning, og etter hvert enten med diplomati eller kamp/sverdkunst ta makten fra sittende herskere etter folkets ønske. Så kan spillet ha et ytterligere kapittel med utvikling av samfunnet, div.side-quests og diverse små-opprør og kamper mot kriminelle innimellom. På et eller annet tidspunkt når alt virker rolig og fredelig og samfunnet fungerer godt og en tror at spillet snart er over og er blitt sandkasse-lignende, vil landet brått bli invadert av en ytre fiende - noen kommer kanskje sjøveien mot byen og andre invaderer landet fra flere punkter godt ut på kartet. Brått har helten vår fått ansvar for å forsvare det kongedømmet / samfunnet han har tatt over og må vise om han er verdig å styre landet.

 

Hm, dette ble veldig story-fokusert, men jeg er i utgangspunktet veldig fornøyd med nevnte Gothic 2 og 3 og trenger bare mer story, flere kapitler, mer dybde og bredde og at spillet varer litt også når du er kommet deg mer eller mindre på topp (både karakterutviklingsmessig og når det gjelder makt i samfunnet).

 

Ønsker ikke film-sekvenser, det stykker opp spillet og svekker innlevelsen (som i the witcher 2). NPCer må snakke, ikke være stumme informasjonsbaser som i TES-spillene. Gjerne mer interaksjon med omgivelsene og mulighet for at ting / bygninger faktisk blir ødelagt, samt mulighet for at NPCer og/eller helten kan bygge opp ting / reparere. Flere valg, flere og interessante sideoppdrag m.m.

 

I bunn og grunn er det vel Gothic-spill med enda mer dybde, bredde, større verden og flere kapitler som er greia for meg. Noe slikt ville holdt på min interesse for å spille, som dessverre er veldig dalende for tiden ettersom det ene spillet etter det andre skuffer stort. Mitt alibi for å vente med å legge opp spillingen er å vente på Risen 2 fra Piranha Bytes, som etter min mening er de eneste spillutviklerne som ikke har skuffet veldig stort de siste år.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Hm, hvorfor ble denne tråden flyttet til generell spilldiskusjon? Mulig jeg burde presisert for pc, men antok det var innlysende ettersom det snakkes om RPG.

 

Veldig enig i dette som Paulex skrev:

"Noe som DRIVER folk som liker RPG er loot. LOOOOOT, MYE forskjellig loot! Jeg elsker å gå rundt å samle ting å lage forskjellige nye ting, altså enorme craftig options hadde vært nydelig".

 

Selv har jeg en tendens til å plukke opp alt av planter og sopp m.m., skinne dyr jeg har bekjempet og ikke minst dirke opp alt av kister jeg finner / graver opp, samt dører og skap rundt forbi som er låste - for å se hva som skjuler seg bak. Så vidt jeg husker var dirking i Gothic 2 mest underholdende.

 

Ønsker enda bedre AI, NPCer med litt flere strenger å spille på og som nevnt tidligere at de har litt flere nye dialoger å bidra med utover i kapitlene. Mange mister sin funksjon litt for tidlig i spillene. Trenger ikke nødvendigvis bidra mer til main-quest, men ha diverse nye kommentarer i forhold til utviklingen i verdenen og gjerne også bidra med nye side-quests.

 

Ikke helt sikker på at jeg likte at tråden ble flyttet til generell spilldiskusjon, da ordentlige RPG hører hjemme på PC og overgangen til at de har kommet også på konsoll kun har ført til elendighet (fordumming av innhold og dårligere gameplay, menysystem og generelt mer opplevd tilpasning til konsoll enn PC, hvilket er en trist utvikling. Muligheter for åpen kildekode og lage mods blir vel da også begrenset /fraværende, hvilket heller ikke gagner sjangeren. Mye av populariteten til bl.a. TES-spillene har vel nettopp vært på grunn av mulighetene for å lage mods.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Det heter Final Fantasy VII og er allerede blitt laget, så jeg slipper å drømme noe mer.

Ok, men hva synes du er styrker og svakheter med dette spillet? Hva er det som gjør at du synes det er så bra? Og er det ingenting du ville forbedret?

 

Jeg har fortsatt til gode å spille et spill som jeg mener er perfekt, uansett sjanger.

Lenke til kommentar

Spennende å høre både om hva folk liker/ikke liker ved spill som allerede finnes, samt gjerne ideer til nye RPGs. Hva slags innhold, hva bør vektes mest osv.

 

Jeg ønsker for eksempel ikke online-spill, da det blir bare rot og rør og mye håpløse brukere som ødelegger spillopplevelsen. Singelplayer er et must :yes:

 

Det hadde vært artig om mange flere tok tastaturet fatt og sa hva som savnes i dagens rollespill og alt det andre rundt temaet som flere har vært inne på allerede. Som jeg skrev innledningsvis er det interessant både å se hvor forskjellige vi er, men også eventuelle likheter som kanskje viser at ønskene drar i en annen retning enn hva spillutviklerne i det siste har begynt å fore oss med i form av forsimpling og konsollifisering av RPGs.

 

Takhøyden i tråden bør være høy, og jeg skal være den første til å innrømme at smak og behag er forskjellig og at ingen av oss sitter med sannheten om hva som er bra eller dårlig. For min del er det helt ok at det lages spill som f.eks. Fable-serien og at de får grei kritikk (hadde heller ikke de største forventninger, og de har heller ikke hatt en forgjenger som er dyp RPG og så blitt noe helt annet i etterkant som enkelte tidligere solide RPG-titler dessverre er blitt de seneste årene). Selv om nevnte Fable ikke fenger meg, antar jeg de tilfredsstiller målgruppen og da er jo alt bra.

 

Nå er det ikke meningen å disse spill i denne tråden, men jeg synes det er viktig med konstruktiv kritikk for å få frem hvorfor et spill oppleves/ikke oppleves som vellykket, hva som kan forbedres og hva som kan gjøres helt annerledes. Oblivion f.eks. ble for de fleste erfarne rollespillere en gedigen nedtur etter Morrowind. Det gamle TES-spillet var heller ikke perfekt akkurat, men var betydelig bedre enn etterfølgeren etter min og mange andres mening. Likevel er det mange som liker Oblivion, men det er gjerne fra nye grupper som tidligere ikke har spilt rpg eller er en del yngre.

 

Hva mener du, går RPG-spillene rett vei eller har du klare drømmer / ønsker som går i helt andre retninger. Fyr løs med ideer / betraktninger og alt du måtte mene og ikke minst ønsker for fremtidens RPG-spill.

Lenke til kommentar

Spennende å høre både om hva folk liker/ikke liker ved spill som allerede finnes, samt gjerne ideer til nye RPGs. Hva slags innhold, hva bør vektes mest osv.

 

Jeg ønsker for eksempel ikke online-spill, da det blir bare rot og rør og mye håpløse brukere som ødelegger spillopplevelsen. Singelplayer er et must :yes:

 

Det hadde vært artig om mange flere tok tastaturet fatt og sa hva som savnes i dagens rollespill og alt det andre rundt temaet som flere har vært inne på allerede. Som jeg skrev innledningsvis er det interessant både å se hvor forskjellige vi er, men også eventuelle likheter som kanskje viser at ønskene drar i en annen retning enn hva spillutviklerne i det siste har begynt å fore oss med i form av forsimpling og konsollifisering av RPGs.

 

Takhøyden i tråden bør være høy, og jeg skal være den første til å innrømme at smak og behag er forskjellig og at ingen av oss sitter med sannheten om hva som er bra eller dårlig. For min del er det helt ok at det lages spill som f.eks. Fable-serien og at de får grei kritikk (hadde heller ikke de største forventninger, og de har heller ikke hatt en forgjenger som er dyp RPG og så blitt noe helt annet i etterkant som enkelte tidligere solide RPG-titler dessverre er blitt de seneste årene). Selv om nevnte Fable ikke fenger meg, antar jeg de tilfredsstiller målgruppen og da er jo alt bra.

 

Nå er det ikke meningen å disse spill i denne tråden, men jeg synes det er viktig med konstruktiv kritikk for å få frem hvorfor et spill oppleves/ikke oppleves som vellykket, hva som kan forbedres og hva som kan gjøres helt annerledes. Oblivion f.eks. ble for de fleste erfarne rollespillere en gedigen nedtur etter Morrowind. Det gamle TES-spillet var heller ikke perfekt akkurat, men var betydelig bedre enn etterfølgeren etter min og mange andres mening. Likevel er det mange som liker Oblivion, men det er gjerne fra nye grupper som tidligere ikke har spilt rpg eller er en del yngre.

 

Hva mener du, går RPG-spillene rett vei eller har du klare drømmer / ønsker som går i helt andre retninger. Fyr løs med ideer / betraktninger og alt du måtte mene og ikke minst ønsker for fremtidens RPG-spill.

 

Jeg forstår deg godt når du uttrykker et lett negativt personlig inntrykk av spill som Fable. Jeg kan fint like spill som Fable eller Overlord. Jeg synes Mass Effect er et fantastisk spill. universet er troverdig, historien gripende og karakterene er flotte. Allikevel er en fellesnevner for alle tre at de har en slags lineær følelse. Følelsen stammer av det at de ikke har sandbox-feelingen, de setter grenser for hva du kan og ikke kan gjøre i forhold til hvor du kan gå (usynlige vegger, låste dører o.l.) hvem du vil drepe o.l.

 

En distinksjon som på mange måter er like viktig som RPG kontra FPS, er hvorvidt det er sandbox eller lineært (i mangel av et bedre ord). Strukturmessig finner man f.eks at spill som S.T.A.L.K.E.R., klassifisert som et FPS har like mye, eller mer til felles med spill som Oblivion enn enkelte actionbaserte RPG'er som f.eks Dark Messiah.

 

Jeg mener ikke med dette å si at spill som Mass Effect er dårligere enn andre RPG'er, de er simpelthen kvalitativt forskjellige. Å spille Mass Effect blir for meg nærmere det å se en film enn å spille og av og til er det nettopp dette en trenger. Andre ganger trenger man et annet type avbrekk fra det virkelige liv, og leke og velte seg i en stor fri sandkasse er da perfekt.

 

Frihet er essensen i det ideelle rollespillet. Friheten til å gjøre akkurat det kunne gjort i det virkelige liv og alt det du ikke kunne gjort.

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Det heter Final Fantasy VII og er allerede blitt laget, så jeg slipper å drømme noe mer.

 

Må smile av dette. Selv om "FFVII, ferdig!" er ganske fristende bør det være muligheter for videre utvikling.

 

@ElderScrollsinisten: Jeg ser alt for ofte at Wikipedia artikler fremstilles som sannhet, derfor slår jeg hardt ned på det og troverdigheten til sidene, ikke noe personlig ment med det. Det er desverre alt for mange som tror at Wikipedia er et leksikon. :)

 

Tilbake til topic må jeg innrømme med Paulex (med lav stemme) at muligheter for spennende loot alltid er attraktivt. Dette er noe som har sittet i meg siden man i ung alder drepte drager rundt ut stuebord i D&D. Drømmene om mengder av gull og shinies er tross alt opphavet til D&D, og som regel en del av motivasjonen til at heltemodige eventyrkarakterer krøkes. Ja, jeg bruker mods i Diablo 2 som gir mer inventory og bank slots. Det samme gjelder ekstra storage chests i Dragon Age: Origins/Awakening og Torchlight. Dette med å samle krimskrams og ha muligheten til å lage fantastiske ting fra dem er en mulighet jeg mener mange spill kan bringe langt videre. og er absolutt inkludert i mitt drømme-RPG. :]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...