Gå til innhold

Dyrere å handle digitalt


Anbefalte innlegg

Det blir 25 prosent dyrere å kjøpe digital

musikk, bøker, spill osv. fra utenlandske

leverandører etter 1. juli fordi slike kjøp blir momsbelagt.

 

Dette ble bestemt under

behandlingen av statsbudsjettet i fjor høst.

De utenlandske selskapene som selger

digitale produkter til forbrukere i Norge

får ansvaret for å kreve opp momsen.

Skatteetaten har opprettet en nettside

der utenlandske leverandører kan

registrere seg. Momsen de krever inn

skal betales til staten hver tredje

måned. Staten regner med å tjene 150

millioner kroner på dette på årsbasis.

 

Da forslaget ble lagt fram i fjor høst,

begrunnet finansminister Sigbjørn Johnsen

(Ap) det med at norske og utenlandske

leverandører skulle behandles likt for å

unngå konkurransevridning.

 

http://dagbladet.no/2011/06/26/nyheter/politikk/trafikk/17074151/

 

What think you?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idiotisk og lite gjennomtenkt.

 

Vi har en regjering som elsker å pålegge oss skatter avgifter med begrunnelse i miljø og CO2. Vi hører stadig om CO2 avgifter for miljøets og vårt egets beste, men her går de stikk imot og gir CO2-STØTTE til forurensende boktrykking og forurensende transport når alternativet er mye mer miljøvennlig elektronisk overføring. papirbøker er som kjent unntatt for moms, mens digitale bøker nå blir straffet med moms.

 

Dette er like dumt som CO2 støtten de kun gir til utvalgte aviser som trykker på tonnevis med papir som må fraktes rundt omkring i landet.

Lenke til kommentar

Idiotisk og lite gjennomtenkt.

Kor lurt eller lite lurt det er skal eg ikkje uttala meg om, men det er faktisk VEL gjennomtenkt og ein konsekvent av EØS-samarbeidet. Innanlandske og utanlandske leverandørar må handsamast likt kva gjeld "salsskatt" (MVA), ellers får ein ulovlig vriding kva gjeld konkurransevilkår. Nett slik Johnsen påpeikar. Prinsippet er greitt: Som busatt i land N (for Noreg) skal du ut med salskatt anten du kjøper frå leverandør i land N (for Noreg), P (for Portugal), S (for Storbritannia) eller T (for Tyskland). Prinsippet gjeld like mykje for 200 musikkfiler levert via kabel som for 20 CDar frå ein utanlandsk butikk levert via Posten.

 

Ikkje tru dette er særnorsk. Her er faktisk Noreg seint ute.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Idiotisk og lite gjennomtenkt.

Kor lurt eller lite lurt det er skal eg ikkje uttala meg om, men det er faktisk VEL gjennomtenkt og ein konsekvent av EØS-samarbeidet. Innanlandske og utanlandske leverandørar må handsamast likt kva gjeld "salsskatt" (MVA), ellers får ein ulovlig vriding kva gjeld konkurransevilkår. Nett slik Johnsen påpeikar. Prinsippet er greitt: Som busatt i land N (for Noreg) skal du ut med salskatt anten du kjøper frå leverandør i land N (for Noreg), P (for Portugal), S (for Storbritannia) eller T (for Tyskland). Prinsippet gjeld like mykje for 200 musikkfiler levert via kabel som for 20 CDar frå ein utanlandsk butikk levert via Posten.

 

Ikkje tru dette er særnorsk. Her er faktisk Noreg seint ute.

Du argumenterer for at alle skal behandles likt, der er vi enige, men jeg mener det er idiotisk og lite gjennomtenkt når man legger mva på elektroniske (miljøvennlige løsninger) samtidig som man ikke legger mva på fysiske løsninger. Jeg skjønner ikke helt meningen med inlegget ditt, du argumenterer på en måte mot deg selv, eller?

Lenke til kommentar

Det er MVA på alle fysiske løsninger.

 

Det koster circa 0,0000000 kroner å produsere en digital kopi av en bok, mens det gjerne koster minst 50 kroner for hver fysiske kopi i produksjon alene.

 

Jeg er forundret over at det fremdeles finnes CD- og spill-forretninger når det praktisk talt er gratis å distribuere varene digitalt.

Lenke til kommentar

Det er MVA på alle fysiske løsninger.

 

Det koster circa 0,0000000 kroner å produsere en digital kopi av en bok, mens det gjerne koster minst 50 kroner for hver fysiske kopi i produksjon alene.

 

Jeg er forundret over at det fremdeles finnes CD- og spill-forretninger når det praktisk talt er gratis å distribuere varene digitalt.

Hvis du bestiller en gjenstand for under 200 NOK fra utlandet så betaler du hverken mva eller fortolling. Hvis du feks bestiller en bok så betaler du heller ikke mva selv om den koster mer enn 200 NOK. Hvofor skal man da betale mva av den samme boken i en elektronisk kopi? Dette er jo omvendt miljøavgift!

Lenke til kommentar

Det koster circa 0,0000000 kroner å produsere en digital kopi av en bok, mens det gjerne koster minst 50 kroner for hver fysiske kopi i produksjon alene.

 

Jeg er forundret over at det fremdeles finnes CD- og spill-forretninger når det praktisk talt er gratis å distribuere varene digitalt.

 

Jeg er helt for digital distribusjon, men det at det har 0 kostnader er vel å overdrive litt?

 

nettkapasitet, servere, vedlikehold og alt mulig annet har nok sine kostnader.

Lenke til kommentar

Du argumenterer for at alle skal behandles likt, der er vi enige, men jeg mener det er idiotisk og lite gjennomtenkt når man legger mva på elektroniske (miljøvennlige løsninger) samtidig som man ikke legger mva på fysiske løsninger. Jeg skjønner ikke helt meningen med inlegget ditt, du argumenterer på en måte mot deg selv, eller?

Eg ser ikkje koss eg argumenterer mot meg sjølv. Eg har påpeika at etter krav frå EØS-lovverket må Noreg ha same salsskatt på det som vert levert levert til ein person i Noreg, anten leverandøren er i Noreg eller Portugal, Storbritannia eller Tyskland. (Om dette er det BESTE eller ikkje ved nokre/alle høve har eg ikkje sagt noko om, eg har "berre" påpeika at det ER slik etter EØS-lovverket.)

 

Ellers vert det og ein konsekvens av det same lovverket at same vara skal ha same salskatt, same kva format/"innpakning" ho vert levert i. Slik sett er det gode argument for å hevda at når ein tekst har 0 % MVA i formatet "bok", må han og ha det same i formatet "e-bok". Ein kan og argumentera motsett og seia at e-bok er ei anna vara enn "bok" av di ho har funksjonar "bok" ikkje har (og motsett). Det kan i seg sjølv verta ein interessant diskusjon, men han vert totalt off-topic her i tråden.

 

At det i dag er ei praktisk grense på 200 kr før regleverket for MVA på fysiske varer ein importerer vert handheva trur eg berre er snakk om eit tidsspørsmål før vert avvikla. Har ein frå 1. juli oppe og gå ei slik registreringsløysning for sal frå utanlandsk butikk til norsk forbrukar kva gjeld digitale varer, er det veldig lett å utvida henne til fysiske varer så snart ho er testa og barnesjukdommane som ein må rekna med er der i starten er luka bort. Då får ein det som i mest alle land i EU: Seljar krev opp MVA på salet, anten summen ein handlar for er stor eller liten og likskapsprinsippet er gjennomført. Då vert fortollinga på ny (som før 1969) ei reell forTOLLing i staden for ei "forMOMSing", og ein slepp "tollbehandlingsgebyr" på varer kor det ikkje ER toll, berre MVA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...