Gå til innhold

Økonomisk vekst - En positiv utvikling?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg satt her om dagen og reflekterte over et personalmøte jeg deltok på for en stund siden. Jeg har i snart to år nå jobbet i butikk ved siden av skolen. Som vanlig på personalmøter er fokus på salg og service en gjenganger, og driftsleder presenterte en graf som viste bedriftens økonomiske vekst de siste år, og hvor målet da ville være for 2012. Nå husker jeg ikke disse tallene nøyaktig ettersom det er et par måneder siden møtet fant sted, men for ordens skyld sier vi at bedriften har hatt en omsetningsvekst på om lag 5 % hvert år. Nå skal det sies at mine kunnskaper om både økonomi og politikk er begrenset, men disse fem prosentene fikk meg virkelig til å gruble.

 

Fem prosent høres da ikke så altfor mye ut med det første, men dette er jo fem prosent økning av hvert fjorårs omsetning. Med andre ord, bedriftens inntekter øker eksponensielt, og ikke linært, slik det mulig (burde?) være. Dette er jo bare flott for bedriften som helhet, men hva får butikkmedarbeiderne ut av dette? Vi jobber med tarifflønn, og jeg har blitt mer og mer bevisst på at våre lønninger langt ifra øker i takt med bedriftens inntjening. Det er en ting at dette skjer i én enkelt bedrift i Norge, men en slikt utvikling skjer overalt i samfunnet. Forskjellen mellom rik og fattig ser ut til å bare øke, og da er spørsmålet hvordan er dette mulig, selv i Norge? Og under Arbeiderpartiets styre?

 

Problemet med slik eksponentiell vekst er at store bedrifter blir større og får fullstendig kontroll over markedet. Og bare fordi folk tenker at de vil heller spare to kroner på å handle et annet sted enn å støtte den lokale sjappen som har overlevd gjennom generasjoner i nesten 100 år. Og hvis du synes det er ille i Norge, ta en titt på USA. Hvor skal dette ende?

 

Hvis bedriften jeg (midlertidig) arbeider for har en omsetningsvekst på 5 % hvert år, vil bedriften i løpet av 14 år ha fordoblet sin omsetning. Hva betyr dette for de mindre og mer vanskeligstilte konkurrentene? Skal de gå konkurs fordi de ikke får kjøpt varer like billig som gigantene og dermed må selge til en høyere pris, noe som resulterer i færre kunder? Jeg har ingen svar her, men håper dette er et emne dere er villig til å prate om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke slik at økt omsetning fører til økt overskudd. La oss allikevel si at overskuddet på din arbeidsplass har vokst med 5%, og du ikke har hatt tilsvarende lønnsvekst. Ofte er det slik i disse i enkle jobber som hvermannsen kan ta grunnet god tilgjengelighet for arbeidskraft. Se f.eks. lønnsutviklingen til Siving. og sivøk. de siste årene, 5% holder ikke!

 

Om det er rett eller ikke? Jeg vil påstå det er rett. Dersom lønnen ikke øker så mye har det en grunn. Det kan være for mange ledige arbeidstakere og dette burde komme arbeidsgiver tilgode på samme måte som det kommer arbeidstaker tilgode ved en omvendt situasjon. Alternativet til et kapitalistisk system er ikke akkurat mye bedre...

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For det første: er det noe som tilsier at veksten til en bedrift skal være lineær? Verden er neppe så enkel at veksten kan beskrives med en lineær funksjon. En helt jevn vekst fra år til år virker lite sannsynlig.

 

Tarifflønnen stiger kanskje ikke i takt med bedriftens vekst, men tariffer reforhandles jo arbeiderne får i bunn og grunn alltid mer lønn?

 

Konkurransetilsynet er i hvert fall en aktør som skal forhindre at aktører misbruker sin markedsmakt (og at de blir for store: konkurransetilsynet kan f.eks hindre Norgesgruppen og Reitangruppen å slå seg sammen).

Lenke til kommentar

"Hvis bedriften jeg (midlertidig) arbeider for har en omsetningsvekst på 5 % hvert år, vil bedriften i løpet av 14 år ha fordoblet sin omsetning. Hva betyr dette for de mindre og mer vanskeligstilte konkurrentene? Skal de gå konkurs fordi de ikke får kjøpt varer like billig som gigantene og dermed må selge til en høyere pris, noe som resulterer i færre kunder? Jeg har ingen svar her, men håper dette er et emne dere er villig til å prate om."

 

Mener du at ulønnsome bedrifter burde få fortsette å eksistere? Eller skal noen bli straffet fordi de gjør det godt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...