Gå til innhold

Kan dere hjelpe en novise i faget å finne et kvalitetskamera?


Anbefalte innlegg

Jeg skal nå gå til innkjøp av mitt første speilreflekskamera, og tar i det henseende gjerne i mot noen tips fra mer erfarne brukere:)

 

Pris: Max 7000.

 

Kommer til å ta mest bilder av mennesker (ofte aktive barn, da jeg har to små rakkere selv), både inne og ute. Viktig med mulighet for å kunne ta gode bilder også i dårlig lys.

 

Zoom ikke veldig viktig, iallfall ikke på nåværende tidspunkt. Fugler, fjell og ting i horisonten er ikke det jeg kommer til å ha i fokus de nærmeste årene.

 

Ok videokvalitet.

 

Brukervennlig, gjerne med en del hurtigtaster, men ikke et must med sistnevnte. At man ikke MÅ stille på alskens ting for å kunne ta fine bilder. Ikke alltid man i en hektisk hverdag har tid til å stille inn ulike funksjoner. Men gjerne med muligheter for det lille ekstra.

 

Kommer til å kjøpe på mer utstyr etterhvert som jeg blir mer garvet, blant annet fastoptikk. Så kan være greit med et kamera som gir gode muligheter for oppgraderinger.

 

De tre jeg har sett på er:

Nikon D5100

Canon 600 D

Pentax X-K

 

Pentax X-K er relativt mye billigere enn de to førstnevnte. Vil det skylde seg å legge i de extra 3000k?

 

Evt andre kamera?

 

Takker og bukker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle moderne speilreflekskameraer vil gi deg god bildekvalitet selv i dårlig lys og AF. Det beste er å gå ned til en fotobutikk og sjekke hvordan kameraet føles i hendene dine, om søkeren er stor og lys, osv...

 

I tillegg bør du sjekke om dit budsjett tillater deg å kjøpe en 50mm f/1,8 og en blitz som kan vippes opp i taket.

Lenke til kommentar

I tillegg bør du sjekke om dit budsjett tillater deg å kjøpe en 50mm f/1,8 og en blitz som kan vippes opp i taket.

Til aktive barn innendørs er 50mm lite egnet på cropkamera. Det blir for trangt. Sats heller på en lyssterk normal i gaten 35/1.8 eller 30/1.4. Om man ikke går for en lyssterk normal, så kommer man også langt med en ok blits og kitzoom.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg helst ser at kameraet ikke er stort og klumpete, da jeg vil ta det med meg overalt.

 

Hva med et speilløst systemkamera, fordelen er at det er lite, lett og har utskiftbare objektiver og relativ stor sensor så bildekvaliteten er på høyde med speilreflekskameraer.

 

Har selv falt for Samsung NX100, greit utvalg i objektiver og blir solgt relativt ofte til rundt 2000.- inklusivt objektiv "på tilbud", men det finnes flere merker som har virkelige gode kameraer i dette segmentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har to aktive krabater selv. vet ikke hva crop kamera sier deg, men det vil si alle kameraer som ikke er klumpete og i din prisklasse.

 

Har et Canon 50d selv med 50mm og dette er nesten helt umulig å ta bilder av ungene med inne, venter på en 30mm i posten.

 

Kanskje et brukt 550d med en brukt sigma 30mm 1.4? 550d er såpass ny at det skal godt gjøres å finne et som er oppbrukt.

 

Har ikke erfaring med 30mm selv, men den skal i teorien være veldig passe til å ta helfigur bilder og inne bilder i dårlig lys uten blits.

 

Vil uansett anbefale deg å ikke legge alle pengene i kameraet og kjøpe dårlig optikk(kitlinse), prøv å ballansere det, feks gå litt ned på krava, hvis du ikke skal filme så kanskje det holder med et 500d som jo også er et veldig godt kamera og faktisk kan filme med helt grei kvalitet etter hva jeg har hørt.

 

Hvis du er usikker på brennvidde så kanskje en relativt lyssterk som sigma 17-70 2.8 macro fungerer bra? så kan du heller se i etterkant hvilken brenvidde du liker best og kjøpe deg fast optikk når du vet hva du bruker mest? jeg har forresten ikke brukt min egen blits etter jeg kjøpte Sigma 50mm 1.4. Den er svært lyssterk. 17-70en har jeg ikke personlig erfaring med, men min søster er veldig fornøyd med denne til innendørsbruk uten at dette egentlig sier noe særlig om noe for deg.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg helst ser at kameraet ikke er stort og klumpete, da jeg vil ta det med meg overalt.

 

Stort og klumpete? Alle speilrefleks er store og klumpete, særlig om du skal ha flere objektiver. Dersom du ikke skal ha flere objektiver så ser jeg ikke poenget med speilrefleks. Men om du kjøper et speilreflekskamera er det noen ting du absolutt bør lære deg:

- Hvordan bruke autofokus og variere mellom fokuspunkt + å bruke det

- Lukker, blender, ISO (hva gjør hva og hva er resultatet) + å kunne bruke det

 

Disse tingene er avgjørende innen fotografering. Så du kan spørre deg selv om du er villig til å sette deg inn i disse grunnleggende elementene innen fotografering.

 

 

Ellers så blir det også lagd andre typer kameraer som er så godt som fullt på høyde med speilrefleks på bildekvalitet. F.eks. Canon G12, Nikon P7000 eller andre speilløse systemkamera slik Nautica nevner.

 

 

Opticus: Vil ikke si at crop kameraer nødvendighvis trenger å være små og nette. Vil ikke klasifisere 7D og 50D som små nette kameraer akkurat. Størrelsen er vel omtrentlig den samme som 5D. Men går du ned på xxxD eller liknende hjelper det mye.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Siden det er "Viktig med mulighet for å kunne ta gode bilder også i dårlig lys." ville jeg ha sjekket muligheter for kort fast brennvidde optikke med ok største blender (F72 eller bedre), eller god blitz, og deretter bestemt type kamera.

 

Har inntrykk av at mange mener "systemkamera" når de sier "speilrefleks" (beklger til trådstarter om jeg er flåsete). Av systemkameraer er det nå mange aktuelle typer, med og uten speil. Dersom det inkluderes uten speil er det en del kompakte.

 

Stort og klumpete? Alle speilrefleks er store og klumpete, særlig om du skal ha flere objektiver.

 

Ja enig. DSLR er enten store og klumpete, eller kjempestore og kjempe klumpete. Men det er en del systemkameraer som er noe mindre, selv om objektiver er uforholdsmessige store=

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg helst ser at kameraet ikke er stort og klumpete, da jeg vil ta det med meg overalt.

Opticus: Vil ikke si at crop kameraer nødvendighvis trenger å være små og nette. Vil ikke klasifisere 7D og 50D som små nette kameraer akkurat. Størrelsen er vel omtrentlig den samme som 5D. Men går du ned på xxxD eller liknende hjelper det mye.

Hvis man skal ha speilrerefleks, holde seg under 7000 og lurer på hva crop er, vil alle kameraer i denne klassen holde seg innen dette, 7d og 50d tviler jeg på at du klarer finne godt objektiv og hus til under 7000. link gjerne 50d og 7d med godt objektiv. 5d er jo heller ikke så klumpete da. Synes egentlig ikke det er klumpete før man kommer over på 1d, men forstår at 50d og 7d størrelse oppfattes som klumpete, men disse er ikke i hennes prisklasse som var nevnt i samme setning

Endret av opticus
Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg helst ser at kameraet ikke er stort og klumpete, da jeg vil ta det med meg overalt.

Opticus: Vil ikke si at crop kameraer nødvendighvis trenger å være små og nette. Vil ikke klasifisere 7D og 50D som små nette kameraer akkurat. Størrelsen er vel omtrentlig den samme som 5D. Men går du ned på xxxD eller liknende hjelper det mye.

Hvis man skal ha speilrerefleks, holde seg under 7000 og lurer på hva crop er, vil alle kameraer i denne klassen holde seg innen dette, 7d og 50d tviler jeg på at du klarer finne godt objektiv og hus til under 7000. link gjerne 50d og 7d med godt objektiv. 5d er jo heller ikke så klumpete da. Synes egentlig ikke det er klumpete før man kommer over på 1d, men forstår at 50d og 7d størrelse oppfattes som klumpete, men disse er ikke i hennes prisklasse som var nevnt i samme setning

 

Poenget mitt var at om du er ute etter et kompakt lite kamera så kjøper du ikke speilrefleks uansett modell.

 

Ellers så er 40D + 70-200 F/4 L USM en kombinasjon du får til rundt 7000 på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg helst ser at kameraet ikke er stort og klumpete, da jeg vil ta det med meg overalt.

Opticus: Vil ikke si at crop kameraer nødvendighvis trenger å være små og nette. Vil ikke klasifisere 7D og 50D som små nette kameraer akkurat. Størrelsen er vel omtrentlig den samme som 5D. Men går du ned på xxxD eller liknende hjelper det mye.

Hvis man skal ha speilrerefleks, holde seg under 7000 og lurer på hva crop er, vil alle kameraer i denne klassen holde seg innen dette, 7d og 50d tviler jeg på at du klarer finne godt objektiv og hus til under 7000. link gjerne 50d og 7d med godt objektiv. 5d er jo heller ikke så klumpete da. Synes egentlig ikke det er klumpete før man kommer over på 1d, men forstår at 50d og 7d størrelse oppfattes som klumpete, men disse er ikke i hennes prisklasse som var nevnt i samme setning

 

Poenget mitt var at om du er ute etter et kompakt lite kamera så kjøper du ikke speilrefleks uansett modell.

 

Ellers så er 40D + 70-200 F/4 L USM en kombinasjon du får til rundt 7000 på bruktmarkedet.

Jeg er ikke ute etter en diskusjon med deg om størrelser på kameraer, hun spør etter forslag til speilreflekskamera og da får hun jo det.

 

40d er jo ikke 50d og 50d er jo endel større enn feks 500d. Som et første speilreflekskamera ville jeg nok heller valgt et 500d enn et 40d siden hun vil at det ikke skal være stort og klumpete.

 

For å finne riktig kamera kan du også stikke i en butikk og spørre om å få prøve forskjellige merker, nikon og canon er likeverdige kameraer i mitt syn, tilfeldigheter styrer mye hvilket merke man havner på.

 

Styr unna xxxxd serien til Canon, den er veldig skranglete. xxxd serien er fin å starte på, de er ganske små til speilreflekskameraer å være. Jeg har ingen erfaring med Nikon selv så der må nesten noen andre si noe.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg helst ser at kameraet ikke er stort og klumpete, da jeg vil ta det med meg overalt.

Opticus: Vil ikke si at crop kameraer nødvendighvis trenger å være små og nette. Vil ikke klasifisere 7D og 50D som små nette kameraer akkurat. Størrelsen er vel omtrentlig den samme som 5D. Men går du ned på xxxD eller liknende hjelper det mye.

Hvis man skal ha speilrerefleks, holde seg under 7000 og lurer på hva crop er, vil alle kameraer i denne klassen holde seg innen dette, 7d og 50d tviler jeg på at du klarer finne godt objektiv og hus til under 7000. link gjerne 50d og 7d med godt objektiv. 5d er jo heller ikke så klumpete da. Synes egentlig ikke det er klumpete før man kommer over på 1d, men forstår at 50d og 7d størrelse oppfattes som klumpete, men disse er ikke i hennes prisklasse som var nevnt i samme setning

 

Poenget mitt var at om du er ute etter et kompakt lite kamera så kjøper du ikke speilrefleks uansett modell.

 

Ellers så er 40D + 70-200 F/4 L USM en kombinasjon du får til rundt 7000 på bruktmarkedet.

Jeg er ikke ute etter en diskusjon med deg om størrelser på kameraer, hun spør etter forslag til speilreflekskamera og da får hun jo det.

 

40d er jo ikke 50d og 50d er jo endel større enn feks 500d. Som et første speilreflekskamera ville jeg nok heller valgt et 500d enn et 40d siden hun vil at det ikke skal være stort og klumpete.

 

For å finne riktig kamera kan du også stikke i en butikk og spørre om å få prøve forskjellige merker, nikon og canon er likeverdige kameraer i mitt syn, tilfeldigheter styrer mye hvilket merke man havner på.

 

Styr unna xxxxd serien til Canon, den er veldig skranglete. xxxd serien er fin å starte på, de er ganske små til speilreflekskameraer å være. Jeg har ingen erfaring med Nikon selv så der må nesten noen andre si noe.

 

Jo 40D er 50D.

Ikke inni, men utenpå er de 100% like. (nå var det størrelsen vi snakket om)

 

Hehe, nå slutter vi diskusjonen. Er stort sett enige i rådene du gir til TS:)

 

Til trådstarter: Du har fått mange nyttiger råd i denne tråden. Men det beste rådet jeg kan gi deg er å dra i en butikk for å klå på kameraer. (slik også Opticus nevner) Dette vil du få mye mer ut av enn å høre på folk som diskuterer frem og tilbake her inne på forumet.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Nikon D5100 med 35mm f/1.8 litt, og kan bare si at denne komboen fungerer svært bra gitt tilsvarende dine betingelser. Passer budsjettet, og øvrige krav som hånd i hanske (video, størrelse etc.).

 

Her har du en variant av en "rakker" som ikke sitter stille lenge om gangen. Dette er tatt med vidåpen blender - og fortsatt er skarpheten helt upåklagelig. (klikk for større)

 

5825197749_d1dd5fe51b.jpg

D5100 + 35mm f/1.8 AF-S by emmkayfive, on Flickr

 

5825754938_99f92636c9.jpg

D5100 + 35mm f/1.8 AF-S by emmkayfive, on Flickr

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Nikon D5100 med 35mm f/1.8 litt, og kan bare si at denne komboen fungerer svært bra gitt tilsvarende dine betingelser. Passer budsjettet, og øvrige krav som hånd i hanske (video, størrelse etc.).

 

Her har du en variant av en "rakker" som ikke sitter stille lenge om gangen. Dette er tatt med vidåpen blender - og fortsatt er skarpheten helt upåklagelig. (klikk for større)

 

5825197749_d1dd5fe51b.jpg

D5100 + 35mm f/1.8 AF-S by emmkayfive, on Flickr

 

5825754938_99f92636c9.jpg

D5100 + 35mm f/1.8 AF-S by emmkayfive, on Flickr

 

Er det Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G som du har benyttet? Og vil dette være passende også for Nikkon D3100?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...