Gå til innhold

Hvilket kamera trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger litt råd med hjele av nytt kamera!

Jeg har ett kamera i dag som jeg er rimelig fornøyd med.

Dette kameraet er ett 3-4 år gammelt Fuji f30.

Ulempene som jeg har med dette kameraet er:

 

1. Om jeg td. tar ett landsskapsbilde der det er både sol og skygge blir skyggedelen veldig mørk.

 

2. Bedre muligheter for å selv bestemme hvor fokuses i bildet skal være og bedre kvalitet på resultatet.

 

3. Mulighet for å lage store klare utskrifter, minst A3.

 

Jeg ønsker å ha ett kompaktkamera siden dette er veldig snedig å ha med seg.

Punkt 1 er oftest det jeg irriterer med mest over og er følgelig det viktigeste for meg når jeg kjøper ett nytt kamera.

 

Noen som har ett bra tips til meg når deg gjelder kamera, ikke mer enn 2-3k, gjerne mindre :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Om jeg td. tar ett landsskapsbilde der det er både sol og skygge blir skyggedelen veldig mørk.

 

Punkt 1 er oftest det jeg irriterer med mest over og er følgelig det viktigeste for meg når jeg kjøper ett nytt kamera.

 

Du må nesten kjøpe et større kamera med større sensor, større dynamisk område og ta bildene i RAW format. Dessverre dukker det samme problemet med slike kameraer også, men du kan justere mer på RAW filene. Jeg eide en Sony A850 i fjor sommer, den var utrolig bra på å hente ut mer fra RAW filene. Jeg kunne overeksponere med nesten 2 trinn og hente ut all informasjon i PP.

 

Er det landskapsbilder uten noe bevegelige elementer så kan du ta flere eksponeringer og lage et HDR bilde.

Lenke til kommentar

Selv om F30 er et godt "lomme-kompaktkamera", så er det fortsatt et "lomme-kompaktkamera".

 

Som Kenta sier, så må du ha et kamera med større sensor for å forbedre problemet med dårlig dynamikk. Et større og bedre objektiv hadde heller ikke gjort noe. For å få til dette, må du enten kjøpe deg et av de mer avanserte kompaktkameraene, et hybridkamera eller et speilreflekskamera.

 

Av avanserte kompaktkamera så har du Canon Powershot S95, Olympus XZ1, Panasonic LX5 og Samsung EX-1. Uten å ha sett bildene til F30 på en lang stund, tør jeg å påstå at du vil merke en god forbedring med disse. Alle har en noe større sensor, og bedre og mer lyssterkt optikk.

 

Når det gjelder hybridkamera så er Panasonic sine G3, GF2 og det kommende GF3 som jeg synes ser mest interessante ut. Men Olympus har sin Pen-serie (E-P2 og E-PL2), og Sony har Nex 3 og Nex 5. Alle disse har en mye større sensor enn kompaktkamera, og Sony sin Nex-serie har faktisk like stor sensor som speilrefleks (med 1,5x crop-faktor). Selv om disse kameraene er små (spesielt Panasonic GF3), så gjør den store optikken at kameraet allikevel blir et stort hopp fra kompakt størrelsesmessig (kan du dog klare deg med et fastobjektiv, blir ikke GF3 nødvendigvis så mye større enn et stort kompaktkamera).

 

Men bildekvaliteten med hybridkamera, blir helt klart mye bedre. Jeg hadde gleden av å prøve et Panasonic GF3 for et par uker siden, og den klarte kombinasjonen skygge og sol overraskende bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...