Gå til innhold

Team Fortress 2 blir gratis (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt hvorfor folk applauderer dette - de har vel neppe tjent store penger på å selge TF2 alene, og for de som i sin tid kjøpte The Orange Box var det nepppe hovedsaken. Mikrotransaksjoner for å få hatter, derimot, det tjener de penger på.

 

Du skjønner ikke hvorfor folk applauderer at et veldig godt MP spill blir gratis? Hvorfor er det ikke noe å appluadere? Fordi spillet var billig før?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hvorfor folk applauderer dette - de har vel neppe tjent store penger på å selge TF2 alene, og for de som i sin tid kjøpte The Orange Box var det nepppe hovedsaken. Mikrotransaksjoner for å få hatter, derimot, det tjener de penger på.

 

Du skjønner ikke hvorfor folk applauderer at et veldig godt MP spill blir gratis? Hvorfor er det ikke noe å appluadere? Fordi spillet var billig før?

 

AtW

 

Skjønner ikke hvorfor folk applauderer et veldig "godt" MP spill når det blir gratis, når server browser eller NOENTINGEN av MP delen ikke fungerer fungerer. Det er mitt synspunkt ;-)

Endret av bekimc
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor folk applauderer dette - de har vel neppe tjent store penger på å selge TF2 alene, og for de som i sin tid kjøpte The Orange Box var det nepppe hovedsaken. Mikrotransaksjoner for å få hatter, derimot, det tjener de penger på.

 

Du skjønner ikke hvorfor folk applauderer at et veldig godt MP spill blir gratis? Hvorfor er det ikke noe å appluadere? Fordi spillet var billig før?

 

AtW

 

Skjønner ikke hvorfor folk applauderer et veldig "godt" MP spill når det blir gratis, når server browser eller NOENTINGEN av MP delen ikke fungerer fungerer. Det er mitt synspunkt ;-)

 

Det må du jo selvfølgelig mene, men mange mener dette er et godt spill, det har fått god kritikk. Er det ikke fint det blir gratis?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor folk applauderer dette - de har vel neppe tjent store penger på å selge TF2 alene, og for de som i sin tid kjøpte The Orange Box var det nepppe hovedsaken. Mikrotransaksjoner for å få hatter, derimot, det tjener de penger på.

 

Du skjønner ikke hvorfor folk applauderer at et veldig godt MP spill blir gratis? Hvorfor er det ikke noe å appluadere? Fordi spillet var billig før?

 

AtW

 

Skjønner ikke hvorfor folk applauderer et veldig "godt" MP spill når det blir gratis, når server browser eller NOENTINGEN av MP delen ikke fungerer fungerer. Det er mitt synspunkt ;-)

 

Det må du jo selvfølgelig mene, men mange mener dette er et godt spill, det har fått god kritikk. Er det ikke fint det blir gratis?

 

AtW

 

Jojo. Selvsagt er det fantastisk initiativ. Men vi må også tenke på at det ikke bare er en bonus for oss forbrukere, men også en bonus for Valve på grunn av større inntekt når de gikk til F2P. De kunne også i samme slengen fikset serverene (har ikke funket på en veldig god stund nå.) Men må selv innrømme at F2P spill er alltid velkomne :whistle:

Lenke til kommentar

Du skjønner ikke hvorfor folk applauderer at et veldig godt MP spill blir gratis? Hvorfor er det ikke noe å appluadere? Fordi spillet var billig før?

 

AtW

 

Jeg skjønner forsåvidt hvorfor folk applauderer, jeg bare er ikke like salig overbevist som dem. Valve har ingenting å tape, men alt å vinne på denne løsningen - TF2 har for lengst overlevd seg selv som butikkhyllespill, og det som eventuelt selges av kopier på Steam er småtterier i forhold til det de raker inn på mikrotransaksjoner. Og mikrotransaksjoner blir det selvsagt flere av, når Valve nå konkurrerer i et segment som tidligere var dominert av spill preget av begrensninger både i budsjett og utviklertalent, kompensert for med mikrotransaksjoner.

 

Jeg tror heller ikke de gjør dette bare fordi TF2 har utspilt sin rolle som et spill man betaler for, men også for å kondisjonere publikum til å spille i et F2P-miljø i påvente av fremtidige, potensielle F2P-titler som DoTA 2.

 

Som et apropos kan jeg jo nevne at jeg heller ikke liker hattefokuset noe særlig, og dette er et nokså klart signal om at dilldall folk er villige til å betale for, til syvende og sist er viktigere enn spillet.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Du skjønner ikke hvorfor folk applauderer at et veldig godt MP spill blir gratis? Hvorfor er det ikke noe å appluadere? Fordi spillet var billig før?

 

AtW

 

Jeg skjønner forsåvidt hvorfor folk applauderer, jeg bare er ikke like salig overbevist som dem. Valve har ingenting å tape, men alt å vinne på denne løsningen - TF2 har for lengst overlevd seg selv som butikkhyllespill, og det som eventuelt selges av kopier på Steam er småtterier i forhold til det de raker inn på mikrotransaksjoner. Og mikrotransaksjoner blir det selvsagt flere av, når Valve nå konkurrerer i et segment som tidligere var dominert av spill preget av begrensninger både i budsjett og utviklertalent, kompensert for med mikrotransaksjoner.

 

Jeg tror heller ikke de gjør dette bare fordi TF2 har utspilt sin rolle som et spill man betaler for, men også for å kondisjonere publikum til å spille i et F2P-miljø i påvente av fremtidige, potensielle F2P-titler som DoTA 2.

 

Som et apropos kan jeg jo nevne at jeg heller ikke liker hattefokuset noe særlig, og dette er et nokså klart signal om at dilldall folk er villige til å betale for, til syvende og sist er viktigere enn spillet.

 

Like fullt så er de omtrent de eneste som har gjort det. Hva med alle de andre som har "ingenting å tape å alt å vinne" på å gjøre spillene sine gratis? Hadde det vært en større bragd om de gjorde det mad feks COD= fordi det tidligere har vært en mye dårligere deal økonomisk? Man har betalt mer for et spill av tilsvarende kvalitet?

 

Nå er det en liten stund siden jeg har spilt TF2, men er det noen spill som har blitt gameplay-messig mer oppdatert? Det kommer nye levler, nye våpen og oppdateringer hele tiden. Personlig er jeg ikke så opptatt av hatter, men når man først lar folk betale, hva er galt med å la de betale for dilldall? Vi som ikke er opptatt av dilldall klarer oss jo helt prima uten å betale for noe. Er det ikke bare bra at man ikke må betale for sentrale gameplay-elementer?

 

AtW

Lenke til kommentar

De eneste som har gjort hva? MT for kosmetiske ting, løfter om at det aldri blir pay2win, gratis lagbasert skytespill, gratis lagbasert skytespill med budsjett, eller å ha gjort et spill som ikke var det før, gratis? De er langt i fra den eneste som har gjort noen av delene, men de er (faktisk) en av de veldig få som ikke har noe som helst å tape på det: Spillet er så gammelt at det neppe ser mange nye salg, det har allerede en MT-modell på plass, det har ikke tidligere vært abonnementsbasert, og Valve har gjort det tilgjengelig for alle på sin egen distribusjonsplattform, og de viet sannsynligvis verken tid eller ressurser til omstillingen, eller til å lage en F2P-variant av samme IP. Sammen med det vi vet om gratis spill (også "gratis" som i p2w) med MT-løsninger - det finnes folk som elsker det - så er det nokså klart at risikoen Valve løper er minimal, og overskygges fullstendig av inntjeningspotensialet.

 

Om Activision bestemte seg for at f.eks. MP-delen av MW3 skulle være gratis, med premiumbonuser (de som kjøpte hele greiene kunne fått ekstra våpen eller raskere xp?) og mikrotransaksjoner, så ville det vært ganske mye dristigere. Jeg hadde da vurdert å applaudere. Om TF2 og eventuelle CoD-titler er av tilsvarende kvalitet er en diskusjon jeg ikke vil starte i denne tråden - men jeg synes ikke de er så veldig sammenliknbare, utover det helt grunnleggende (man skyter folk i førsteperson). Brink er en bedre sammenlikning - og i den matchupen ville jeg anbefalt TF2.

 

Problemet mitt er imidlertid ikke med TF2, men slippery-slope-problematikken som alltid dukker opp i forbindelse med mikrotransaksjoner. Enten et spill er konstruert rundt dem og dermed har p2w som premiss, eller om det begynner i det små med kosmetisk dilldall, så ender det med at utviklerne oppdager at det finnes folk som gjerne betaler for å vinne - og så blir plutselig spørsmålet om det er mer profitabelt å rette MT-virksomheten (og dermed spillet) mot disse, og om det går an å kontrollere PR-skaden som vil bli gjort. CCP (Eve, WoD MMO, Dust 514) har nettopp oppdaget at svaret på det siste spørsmålet er nei, og er et strålende eksempel på hvorfor løfter om "bare vanity items!" ikke kan taes alvorlig. Den spekulative holdningen har redusert mikrotransaksjoner og DLC fra interessante løsninger til irritasjonsmomenter som plutselig er overalt, i store mengder, gjerne sammen (jfr. DA2). Som nedgang QTEs og "cinematiske" spill, er det en utvikling jeg ikke liker.

 

Det er selvsagt godt mulig at Valve ikke beveger seg utenfor det kosmetiske med TF2, men så var det DoTA 2, da. Jeg blir veldig (positivt) overrasket hvis de ikke implementerer mer-enn-kosmetiske mikrotransaksjoner i DoTA 2, og eventuelt i framtidige titler, gitt at folk godtar det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...