Gå til innhold

Feriepakking - hvilket fotorelatert utstyr havner i reiseveska di?


Anbefalte innlegg

:w00t:

Det nærmer seg sommerferie og dilemmaet er gjerne hvor mye av utstyret skal være med som reisefølge?

 

Selv skal jeg bl.a. på fottur i Peru og må tenke meg om hva som skal med både med tanke å vekt og volum.

 

Så i år tar jeg med meg

  • Nikon D7000
  • Kompromiss-objektivet 18-200 / f3.5-5.6 VRII
  • "Innendørs"-objektivet 35 / f1.8
  • 4 x 8GB minnekort - tenkes brukt parvis i huset med paralell skriving til hvert kort (backup) og ved spesielle anledninger JPG + RAW mode. (+ jeg grafser med alt annet av kort som ligger og slenger i tilfelle jeg fotograferer litt for mye).
  • 2 stk batteri til kamerahus - kjipt å gå tom når en er på tur i fjellet.
  • Lader
  • ThinkTank Digital Holster 20 til å bære utstyret på hofta.
  • Kona får med seg point'n'shoot Fujifilm F31fd + minnekort og lader

Er usikker på om jeg skal ta med monopod eller ikke. :hmm:Er mer usikker på hva jeg har glemt...:hrm:

 

Andre objektiver, blitz, store fotobager, stativ, filter/holdere og PC legges igjen hjemme på denne turen.:ermm: Eller, mmm, skulle jeg tatt med noe filter???

 

Har tidligere tatt med PC med tanke på å backe opp filer hjem til egen FTP server, men dårlig erfaring med ustabile linjer og laber båndbredde gjør at jeg dropper dette på denne turen.

 

 

Hva pakker dere for ferie - og hvorfor disse valgene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange bilder tror du at du kommer til å ta på turen? Hvis du lar laptop ligge igjen hjemme, så har du ikke plass til veldig mange bilder hvis du skal lagre dobbelt opp. Og på fottur, er det kanskje ikke så lett å få ladet batterier - holder to?

 

På en to-ukers tur til Kambodsja/Vietnam endte jeg opp med å ta 4000 bilder...

 

Ting å ta med: pusseklut(er), polafilter, solblender.

 

Ting å la ligge hjemme: UV filter ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal 2 uker til Tyrkia i august. Det jeg tenker å ha med meg er:

 

- Nikon D3000

- 35mm f/1.8

- 28-75mm f/2.8

- 18-105mm

- rengjøringskit

- lader

- ekstra minnekort

 

Jeg har en lowepro kamerasekk, så får plass til en del der. Jeg er litt usikker på om jeg trenger 2 zoomobjektiver, men siden det er plass i sekken så hvorfor ikke? Tar med solblenderne også, og uv-filterne som sitter på dem alle.

 

Hadde tenkt til å ha med pc også, men det viser seg at man ikke får internett på sin egen pc på hotellet jeg skal bo. Så jeg vet liksom ikke om jeg skal ha den med. Samtidig er det litt kjekt å få lagt inn bilder på den. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Skal 10 dager til Kroatia(en halvøy 15 min unna Trogir) og 14 dagers hyttetur på Nøtterøy. :)

 

Kit 1:

 

D7000

Nikon 35 1.8

Nikon 17-55 2.8

Sigma 70-200 2.8 II

Tokina 116 2.8

Tamron 90 2.8

Nikon 28 2.8 (usikker på denne..)

Stativ

Fotosekk og bag/veske

Snutebag

Filtere

 

Kit 2(pappa's):

 

D90 m/MB-D80

Enda en 35 1.8

Nikon 18-55kit

Sigma 70-300 OS (ikke den billigste kjipe driten heldigvis

Snutebag

 

 

også tenker jeg på å kjøpe 50 1.8G i starten av ferien. :) Mao tar jeg med alt. Siden familien tar med to kits har jeg også litt back-up. :)

Endret av GENTorly
Lenke til kommentar

Hva pakker dere for ferie - og hvorfor disse valgene?

Det kommer helt an på ferien.

 

På fototuren til København, så tok jeg med:

Panasonic GF1

Panasonic GH2

14-140mm f/4-5.8

14mm f/2.5

20mm f/1.7

45mm f/2.8

 

Monopod

Liten laptop (10").

GPS enhet.

Batterier og ladere.

4 SD minnekort.

 

Skal på en tidagers tur til Tyskland til høsten. Da tar jeg med samme oppsett, muligens med noen fler objektiver.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt til å ha med pc også, men det viser seg at man ikke får internett på sin egen pc på hotellet jeg skal bo. Så jeg vet liksom ikke om jeg skal ha den med. Samtidig er det litt kjekt å få lagt inn bilder på den. Hva tror dere?

Selv om ikke hotellet har internett, så kan det være at en nærliggende kafe kan tilby det. Jeg hadde tatt med laptop, om ikke noe annet, så for backup og visning av bilder til en større gruppe.

Lenke til kommentar

Jeg tar med meg praktisk talt alt jeg har når jeg drar på ferie. Det er jo nesten hele vitsen? :hmm:

 

I år blir det veldig lett oppakning, kun et kompaktkamera, to ekstra batterier og lader, 2x8GB + 1x16GB minnebrikker. PC må være med! Og så printer da. :fun:

 

Har man polafilter og solblendere er det i sterk sol man skal ha det med, -lite vekt å spare der gitt, mye bildekvalitet å hente.

Lenke til kommentar

Hvor mye minne hadde du med da og batterier?

Jeg hadde med 2x8GB + 4x4GB hvis jeg husker rett. Til EOS 30D (8GB) og Olympus E-420 (10MB).

 

Jeg hadde også med en 10" laptop og ekstern disk for ekstra backup.

 

Slik vi reiste, så hadde jeg lademuligheter hele tiden. Så det som var viktig, var å ha nok batterier og minnekort til å holde en hel dag. Jeg skjøt RAW + JPEG (small), så kortemne fyltes opp rimelig fort; JPG-ene ble brukt til bildevisning på kveldene fra laptoppen.

 

Forøvrig har jeg bestilt iPad 2 til hovedsaklig dette formålet, 64GB med plass + "skyen" :D!

Jeg er foreløpig litt skeptisk til "skyen" - den krever et velfungerende internet :) 64GB ville holdt - jeg brukte vel ca. 40GB. Men da fordrer det at man begynner med en rimelig tom iPad ...

Lenke til kommentar

Hvor mye minne hadde du med da og batterier?

Jeg hadde med 2x8GB + 4x4GB hvis jeg husker rett. Til EOS 30D (8GB) og Olympus E-420 (10MB).

 

Jeg hadde også med en 10" laptop og ekstern disk for ekstra backup.

 

Slik vi reiste, så hadde jeg lademuligheter hele tiden. Så det som var viktig, var å ha nok batterier og minnekort til å holde en hel dag. Jeg skjøt RAW + JPEG (small), så kortemne fyltes opp rimelig fort; JPG-ene ble brukt til bildevisning på kveldene fra laptoppen.

 

Forøvrig har jeg bestilt iPad 2 til hovedsaklig dette formålet, 64GB med plass + "skyen" :D!

Jeg er foreløpig litt skeptisk til "skyen" - den krever et velfungerende internet :) 64GB ville holdt - jeg brukte vel ca. 40GB. Men da fordrer det at man begynner med en rimelig tom iPad ...

 

Det er logisk å begynne med en tom iPad, tenker kun Aps på den. filmer o.l tar jeg på touchen som også er 64GB, ang. skyen tenker jeg på de "beste" bildene og laste de opp, til f.eks DropBox eller som jeg sa isted My Pics fra google, der koster 20GB noen $ om jeg ikke tok feil, ubetydelig beløp ivertfall. Uansett, iPad er lite å drasse med på, og er ofte den man velger fremfor (i mitt tilfelle) 13" MacBook.

 

Jeg skal jo kun bruke iPad'en til Backup, ikke erstatte og tømme minnekort, da kjøper jeg heller flere. Noen som har testet ut iPad 2 og f.eks RAW filer fra Canon og vil gi en tilbakemelding? (Venter på min enda, har kun prøvd 1'ern).

Lenke til kommentar

Noen som har testet ut iPad 2 og f.eks RAW filer fra Canon og vil gi en tilbakemelding? (Venter på min enda, har kun prøvd 1'ern).

Jeg var sååå --><-- langt unna å kjøpe en i København når jeg så hva Kenta F1.8 gjorde med sin. Send ham en pm og pek hit hvis ikke han finner tråden. Han brukte et genialt bildebehandlingsprogram som leste inn fra rawfiler, men bare til 4Mpx, dermed fikk han full glede av justeringsmulighetene raw gir, uten å få byrden av å behandle ørten Mpx. Vel hjemme kan man nyte full oppløsning, evt i jpeg ved siden av rawfilene. Genialt godt program, men jeg husker ikke hva det het.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg sett meg litt lei på å dra med meg speilrefleksen på ferieturer - så nå sist gang jeg var ute og reiste (Norwegian Wood i Oslo og seks dager i Berlin) tok jeg bare med Olympus XZ-1. Synes det fungerte bra til feriebilder, og det er lite nok til at det faktisk blir med selv om det er dødsvarmt ute...

 

Da jeg var på Cuba (litt studietur, mest ferie) i februar hadde jeg med meg 5D II, 1D III, 24-70L, 35L, Sigma 70-200/2.8 og stativ. Brukte stativet én gang. Brukte såvidt 5D II og 24-70L*, men 90% av bildene tok jeg med 1D og 35mm. Dro med andre ord meg meg masse unødvendig crap. :/

 

Personlig kommer jeg nok aldri til å dra på feiretur med mer enn ett speilrefleks og maks to objektiver - og da bare hvis jeg vet at kommer til å fotografere mye, og at det ikke gjør noe for de jeg reiser med at jeg fotograferer mye.

 

*) Hun jeg reiste med greide dog å glemme kameraet sitt hjemme, så da brukte hun det. :)

Lenke til kommentar

Mulig jeg må investere i flere minnekort - det er ikke den værste investeringen. Det blir fort noen tusen bilder. Telling fra tidligere ferier bekrefter at mengde snaps pr uke er definitivt økende...

 

Til nå har jeg kjørt jpg som standard på ferieturer. De flest bildene er snapshot av ferie-situasjoner som "kun" kvalifiserer til å fremme gode minner - derfor kjører jeg nok kun jpg til hverdags og bytter til jpg+raw når de store Kodak-øyeblikkene dukker opp.

Lenke til kommentar

Til nå har jeg kjørt jpg som standard på ferieturer. De flest bildene er snapshot av ferie-situasjoner som "kun" kvalifiserer til å fremme gode minner - derfor kjører jeg nok kun jpg til hverdags og bytter til jpg+raw når de store Kodak-øyeblikkene dukker opp.

Hvis du er flink å følge det regimet, så holder nok mengden av kort. Men jeg har en tendens til å glemme at kamera står i f.eks. JPEG...

Lenke til kommentar

Til nå har jeg kjørt jpg som standard på ferieturer. De flest bildene er snapshot av ferie-situasjoner som "kun" kvalifiserer til å fremme gode minner - derfor kjører jeg nok kun jpg til hverdags og bytter til jpg+raw når de store Kodak-øyeblikkene dukker opp.

Hvis du er flink å følge det regimet, så holder nok mengden av kort. Men jeg har en tendens til å glemme at kamera står i f.eks. JPEG...

 

Jeg og, derfor lar jeg bare den stå på RAW uansett, og konverterer det i etterkant, er surt å evt. se at man har skutt i MJPEG når man trodde det var i RAW.

Lenke til kommentar

 

Så i år tar jeg med meg

  • Nikon D7000
  • Kompromiss-objektivet 18-200 / f3.5-5.6 VRII
  • "Innendørs"-objektivet 35 / f1.8
  • 4 x 8GB minnekort - tenkes brukt parvis i huset med paralell skriving til hvert kort (backup) og ved spesielle anledninger JPG + RAW mode. (+ jeg grafser med alt annet av kort som ligger og slenger i tilfelle jeg fotograferer litt for mye).
  • 2 stk batteri til kamerahus - kjipt å gå tom når en er på tur i fjellet.
  • Lader
  • ThinkTank Digital Holster 20 til å bære utstyret på hofta.
  • Kona får med seg point'n'shoot Fujifilm F31fd + minnekort og lader

Er usikker på om jeg skal ta med monopod eller ikke. :hmm:Er mer usikker på hva jeg har glemt...:hrm:

 

Andre objektiver, blitz, store fotobager, stativ, filter/holdere og PC legges igjen hjemme på denne turen.:ermm: Eller, mmm, skulle jeg tatt med noe filter???

 

Har tidligere tatt med PC med tanke på å backe opp filer hjem til egen FTP server, men dårlig erfaring med ustabile linjer og laber båndbredde gjør at jeg dropper dette på denne turen.

 

Update:

Tar også med en (nykjøpt bærbar miniPC, 10.1"), sirkulert polfilter og pussekluter (takk for tips!). Dropper monopod.

 

Pleier å skrive dagbok på en avlagt PDA men med en miniPC kan jeg i tillegg gjøre litt evaluering av bilder. Passet på å kjøpe en minibærbar med grei oppløsning (1280 x 720) og litt harddisk til backup. Fjernet blotware og presset inn litt fornuftig SW. Mer minne skulle jeg hatt men det får bli til neste tur.

Lenke til kommentar

Tar også med en (nykjøpt bærbar miniPC, 10.1"), sirkulert polfilter og pussekluter (takk for tips!). Dropper monopod.

 

Pleier å skrive dagbok på en avlagt PDA men med en miniPC kan jeg i tillegg gjøre litt evaluering av bilder. Passet på å kjøpe en minibærbar med grei oppløsning (1280 x 720) og litt harddisk til backup. Fjernet blotware og presset inn litt fornuftig SW. Mer minne skulle jeg hatt men det får bli til neste tur.

Jeg klarer meg ikke uten en liten laptop på turene lenger.En iPad eller en annen tablet vil nok erstatte den om et par års tid.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Skal en uke til kysten av Frankrike. Tror jeg kun tar med:

 

D90

16-85 VR

Polafilter, kanskje ND500 (tar ikke stor plass).

Gorillapod stativ

16GB + 4GB minnekort

Snutebag

 

Dropper med andre ord telezoom'en og 35 1.8, ønsker ikke å bære på for mye.

 

Satser på å ta et noen landskaps/kveldsbilder derfor tar jeg gorillapod'en. Ellers blir det typiske feriebilder.

 

Edit: Tar også med batterilader.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...