Gå til innhold

Opptjente feriedager og trekk i lønn!


jke

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden i mitt andre og siste år som IKT-lærling(på et universitet).

 

Sist uke fant jeg et brev i hyllen min. Det var et varsel om negativt ferietillegg på ca 10k.

 

Så gikk jeg til administrasjonen for å høre hva dette betydde og fikk som svar at dette var pga.

jeg ikke har hatt 100% lønn da jeg opparbeidet meg feriedagene og derfor vil forskjellen bli trukket i løpet av mine to siste lønninger. Alternativet er å ikke ta ut mine siste planlagte feriedager, men nå er reiser bestilt.

 

Jeg har aldri fått beskjed om at jeg ikke har rett på 25 feriedager pga. jeg er lærling.

Kan dem trekke meg for dette når jeg ikke har fått beskjed før det er forsent å gjøre noe med det?? Syntes dette var merkelig og tenkte å snakke med fagforeningen min.

 

 

Jeg merket noe på lønnslippen min etter at jeg begynte å skrive dette innlegget.

 

Det er særlig to ting jeg ikke forstår:

 

"Feriegodtgjørelse ferieår": 13114kr

og "Diff lønn og ferieggj" 9439kr Dette siste beløpet lurer jeg på om var det som skulle bli trukket. Kan noen forklare dette til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tenkte bare skrive litt her for andre som lurer på det samme.

 

ferie er ubetalt fri, man har rett på 3 uker sammenhengende og 25 dager til sammen hele året, lørdag teller så det blir 4 uker og 1 dag ferie man har krav på. Når man tar seg ferie får man altså ikke betalt, for de med fast lønn så er dette gjort sånn at man ikke får lønn 1 mnd i året, men får feriepenger man har tjent opp året i forveien denne måneden. første året man jobber har man altså en mnd uten lønn, men man kan velge å la være ta ut det meste unntatt 2 uker man må ta ut, litt usikker på disse 2 ukene, men kan jo uansett være greit å ta seg 2 uker enten man må eller ikke.

Endret av opticus
Lenke til kommentar

Ei god forklaring, men bør korrigerast kva gjeld ferietid etter fyrste året i arbeid, så vert ho endå nyttigare for andre som lurar.

 

Ein har alltid RETT til å ta ut ferietid på 25 dagar pr år (som nemnt tel laurdag med, så i praksis 4 veker og 1 dag). Ein har og PLIKT til å ta han ut, om ein har rett til feriepengar for han no (inntil 2 veker kan ein heile tida skua framfor seg til neste år, men då skal det gjerast avtale, og då skal feriepengane for den tida utsetjast!).

 

Etter fyrste år i arbeid har ikkje oppsparte feriepengar frå året før. Difor har ein rett til avkorta ferien for dei månadene ein ikkje har vore i arbeid året før, to dagar pr månad ein ikkje var i arbeid. Det er to vilkår knytte til retten: For det eine at ein seier i frå om at ein vil avkorta innan 1. mai (vil nok tru mange arbeidsgjevarar godtek seinare varsel, men då er altså plikta til godta det slutt). For det andre at verksenda ikkje held stengt ein periode i sommarferien, kor alle avviklar ferie samstundes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...