Gå til innhold

Valg av kamera og redigering


Anbefalte innlegg

Sist jeg brukte videokamera var i 1980. Det begynner å bli en stund siden og jeg har nå tenkt å kjøpe ett nytt og starte med redigering. Jeg har noen spørsmål og håper noen har tid til å svare eller peke til en side med mer informasjon.

 

1. Er alle videokameraer like bra egnet for redigering? Jeg tenker da på ting som fargelegging, justering av eksponering, konvertering til sort-hvit osv? På speilrefleks kan man feks bruke superflate bildestiler uten kontrast som igjen gir stort rom for etterbehandling. Canon har utviklet en slik bildestil som kan brukes på noen av speilrefleksmodellen. Finnes noe lignende for videokameraer?

 

2. Er det egentlig stor forskjell i bildekvalitet når man vurderer videokameraer i 5-6000 kroners klassen fra Canon, Panasonic og Sony? Er det mest funksjoner som separerer modellene?

 

3. Noen forslag til programvare som jeg kan bruke til redigering? Tenker på fargelegging, eksponeringsjustering osv. Mao, funksjoner som jeg har i Photoshop.

 

Så langt har jeg ikke bestemt hvilket kamera jeg skal kjøpe. Har sett litt på Canon´s HF41 som et utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det photoshop CS7 du har så er det en komplett redigerings-pakke for video, et annet alternativ er sony vega. Er disse to som er mest stabil og populærest.

 

Aberet er at "moderne" videoprosessering krever en relativ rask/kraftig datamaskin for å klare og henge med i svingene.

Lenke til kommentar

Bruker ikke nyeste CS pakke så den har ikke redigeringsmuligheter for video. Jeg har hørt andre nevne Sony Vegas. Skal se nærmere på det. Jeg skal se etter et program som kan dra nytte av skjermkortet i behandlingen.

 

Vet du noe om dette med superflate bildestiler? Er det bare for speilrefleks og videokameraer i proff serien?

Lenke til kommentar

Har null peil :D

 

Da kan jeg bidra litt jeg også, CS7 ligger nok noen år frem i tid. Dagens Photoshop (CS5/5.5) har ikke mulighet for videoredigering. Både Windows og Mac har veldig basic videoredigering innebygd. Jeg operer på det nivået.

 

Neste skritt opp er progam som Adobe Premiere Elements som er Adobes "light" versjon for videoredigerning.

 

Deretter kommer pakker som Adobe Premiere Pro, Sony Vegas og Apple Final Cut (Mac).

 

Det finnes selvsagt masse info på nettet om alle disse, det gjelder bare å finne riktig nivå.

Endret av se#
Lenke til kommentar

CS7 hører nok framtiden til. Men, det blir sikkert bra når det en gang kommer...

 

Ok, da har jeg fått plassert redigeringsprogrammene. Skal lese mer om Adobe´s produkter og Sony Vegas og se om de har funksjonene jeg ønsker. Det kan jo hende jeg trenger filtre for fargelegging. Har ikke peiling på det men får søke litt. Til bildebehandling bruker man plugins. Regner med at det er noe tilsvarende for video?

 

Da gjenstår det å finne ut litt mer om dette med superflate bildestiler som egner seg for redigering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...