Gå til innhold

NF7s ver.2 xp2500+ (barton) VELDIG varm!! (og haster)

sof

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har akkurat (10 minutter) siden startet opp en ny pc med de to nevnte komponenter, sammen med 2x256 mb Twinmos. Kabinettet er det minst Qtec fra Komplett (450) kroner og det var såvidt ting fikk plass. CPU kjøleren er en Cooler Master CP5-7JD1B-0L.

Problemet er at CPU-tempen stiger veldig raskt opp til over 66 grader, da skrudde jeg av. Det er ikke brukt kjølepasta, men "lappen" under kjøleren skal vel virke greit nok(?). Systemet er ikke overklokket (kjører på 166*11) og skal heller ikke overklokkes.

Håper noen kan svare meg saklig på dette!

mvh sof :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

viften skal holde, iflg. komplett, til xp2600+, så det bør gå. har du festet den riktig vei? socket a vifter skal ha en fordypning omtrent 1/3 av undersiden på kjøleribba for å passe med socket'en. du burde sjekke at den "lappen" (thermal pad) sitter riktig sentrert i forhold til cpu kjerna, man veit aldri, kanskje Cooler Master bare har slengt på pad'en. dette var forsåvidt et problem for meg på det forrige oppsettet mitt, uten at jeg visste det (jeg hadde ikke montert selv), cpu'en lå på 55C og over.

jeg anbefaler deg å ta av kjøleren, skrape vekk thermal pad'en med tomlene (eller bruke en rense-pad (helst ikke bomull) med plasterfjerner til å løse opp thermal pad'en. det funker.) så går du over kjøleribba og renser den under med isopropanol ved hjelp av en 5-10 Q-Tips. så kliner du på litt kjølepasta på cpu kjerna (da slipper du det eventuelle sentreringsproblemet du muligens hadde med thermal pad'en) og setter vifta skikkelig på!

håper dette kan hjelpe deg litt

Skrevet

Jeg anbefaler å sette vifta riktig vei.. Dette var en feil jeg klarte å gjøre med min første socket a prosessor. Noe jeg aldri kommer til å gjøre igjen (flaut :oops: ).

Skrevet

Hei,

takk for svar!

Komplett sier til 2600+ thouroughbred, dette er en Barton...kan dette ha noe å si??

Kjøleren er satt riktig på, jeg sjekka det dobbelt når jeg gjorde det, så grease'et under er truffet der det skal...

Jeg føler jeg har gjort det du sier, bortsett fra å teste med ordentlig pasta!

Zimen; Går det an å sette denne kjøleren på feil vei på sokkelen??????

Takker for svar til nå!!

sof

Skrevet

tja, barton er klokka lavere, + at den har større flate som har kontakt med kjøler, så den bør absolutt holde til en xp2500+ hvis den fungerer på 2600+

Skrevet

La oss anta at du har satt kjøleren riktig på plass. Hvor mye gap er det mellom CPU viften og strømforsyningen (PSU)? Hvis det er mindre enn 1cm, så blir det litt trangt for luften. Du kan jo prøve med kun å skru av kabinettdøren og se om det hjelper.

Du kan ev. prøve å skru av PSU og ha den løst og ha kabinettdøren åpen. Hvis temperaturen holder seg lav da, så er avstanden problemet.

Jeg har montert en PC med dette kabinettet, men det var en AMD Athlon 850MHz, den genererer nok en del færre watt. Jeg husker at det var trangt mellom viften og PSU, men over 1cm.

Skrevet

Jeg har den vifta og kjører på minimum hastighet (1700 rpm) med xp2500+@166*13=2174 og tempen ligger under 50C ved vanlig bruk (stiger opp til 57 med Prime95 tortur test da) så det er nokk ikke vifta i seg selv som er problemet. Kan selvfølgelig være feilmontert, og ettersom jeg husker var det ikke thermal pad på min, det fulgte bare med kjølepasta.

Skrevet

eks prosessoren min kjørte på 67 grader , og 71 grader i spill, i 2 år- (det var athlon 1200). Den ble ikke ødelagt eller noe, så så lenge jeg klarer å holde CPU `n min under 70 grader, er jeg fornøyd :D

Skrevet

ok, takk, dette var nyttig. Det er 0.5 til 1 cm mellom vifta og PSU, og temp. stabiliserte seg på 44 grader uten PSU inne. Dette er greit nok. Så jeg antar alt er montert riktig.

Har satt sammen alt igjen nå, og skal teste litt hvordan det går. Skrudde forøvrvrig ut HK igjen og sjekket kjøleren, den _er_ riktig montert.

Om tempen stiger for mye nå, skal jeg få tak i thermal grease og legge dette på, hvis den stabiliserer seg på ca. 50 grader er det greit nok.... Skal ikke spille på denne boksen uansett.

Takker (igjen) for alle svar!!!! (første AMD boksen jeg setter sammen)

sof

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...