Gå til innhold

Fikk tilbake defekt telefon etter reparasjon


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Etter litt frem og tilbake, lager jeg like greit en tråd om mitt "lille" problem.

 

Handlet ny mobiltelefon hos Pixmania i november. Grunnen til at jeg handlet der var at de for øyeblikket var de eneste som solgte den telefonen jeg ønsket meg, en Dell Streak. Betalte vel i underkant av 5000 for telefonen inkl moms og frakt.

 

Telefonen kom kort tid etter og havnet i mine klamme hender... Hadde da ventet utålmodig ett halvt år på at telefonen skulle bli lansert, og var glad da jeg endelig fikk tak i en.

 

Telefonen fungerte glimrende de første månedene, og den ble tatt godt vare på. Den ble alltid puttet oppi Dell-posen sin før jeg stappet den i lomma...

 

Greia her er at telefonen begynte å klusse i februar. Den slo seg av uten videre, selv i standbymodus. Telefonen krasjet også under bruk ved at den hang seg opp, for så å begynne å blinke. Dette gjorde den til jeg trakk ut batteriet. Dette ble bare verre. Til slutt begynte den å krasje og skru seg av under samtaler og sms-skriving. Da var grensen nådd. I midten av april kontaktet jeg Pixmania og fikk sendt den inn. Frakten tok sin tid, men den nådde frem til frankrike til slutt. Hvorfor den måtte til frankrike for å fikses vet jeg ikke, men frakten tok vel en 10 dager...

 

Fikk da en mail om at varen var ankommet servicen og at de ville trenge en måned (!) for å avgjøre hva som var galt. Jeg skulle bli informert om hva de fant underveis i prosessen.

 

Ukene gikk og jeg hørte ikke noe fra dem. Etter en måned tok jeg kontakt via mail og fikk da beskjed om at telefonen var ferdig reparert og skulle sendes samme dag. Dette var den 9 juni. Fikk telefonen tilbake den 16, nesten 2 måneder etter jeg sendte den inn. Jeg pakket ivrig opp for å kunne bruke min kjære Streak igjen. Ble litt forundret av servicelappen. Problemet med telefonen var skrevet på engelsk, men det som var blitt gjort med telefonen var på fransk, så jeg vet ikke hva som var galt med den...

 

Greia er at når jeg startet telefonen så frøys skjermen på velkomstbildet. Så restartet den. Dette gjentok den gang på gang helt til batteriet ble nappet ut... Med andre ord, telefonen er nå fullstendig ubrukelig. Den er verre nå enn da jeg sendte den inn.

 

Har kontaktet Pixmania for å spørre hva i all verden som foregår... Er veldig lite keen på å levere den fra meg igjen i 2 nye informasjonsløse måneder.

 

Så mitt spørsmål til slutt. Er dette normalt med tanke på retur av defekte produkter? I og med at det tok så lang tid og fordi telefonen var enda mer defekt da jeg fikk den tilbake, er det noe jeg kan gjøre, eller er det bare å levere den inn enda en gang i 2 nye måneder? Begynner å bli fortvilet da reservetelefonen min er helt ubrukelig. Så har i teorien vært uten skikkelig telefon i et par måneder... Noen her som har opplevd det samme?

 

Hører veldig mye negativt snakk om Pixmania, og deres måte å behandle problemer på. Andre som har erfaringer fra Pixmania når det kommer til dette?

 

EDIT: Kan også nevne at jeg har stilt telefonen tilbake til fabrikkstandard + formatert den noen ganger. Telefonen har blitt restartet haugevis av ganger men problemet var der fremdeles, så det må være noe galt med maskinvaren. Just as you know ;)

Endret av Olimaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde lignende opplevelse med pixmania. Det tok utrolig lang tid, og var tungvint å holde oversikten over hva som skjedde.

 

Nå er det da slik at du har krav på lånetelefon etter en uke på service. I tillegg har du reklamasjonsgrunnlag om servicen tar over 6 uker. Bare å høre videre med forbrukerrådet.. ;)

Som regel når telefoner blir sendt inn på service blir de resatt til fabrikkinnstillinger og oppgradert programvare, så lenge de ikke kan finne andre årsaker til feil (dvs i maskinvaren på telefonen). Dette er noe som også går an å forsøke hjemme. Ofte hjelper det, men innimellom er det en feil på enheten din, og da hjelper ikke annet enn å bytte den.

 

Syns du skal prøve å sende inn på nytt, og klage om det tar over 6 uker. Da kan du faktisk ha mulighet til å få ny telefon. :)

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å reklamere direkte til Dell.

Det prøvde jeg første gangen, fikk bare beskjed om at jeg måtte henvende meg til Pixmania, da det er de som solgte meg produktet...

 

Har fått svar fra Pixmania nå. De beklager det som har skjedd, men jeg må visst sende inn telefonen enda en gang til service... Ser ut som om det blir 2 måneder til uten telefon... :cry:

Lenke til kommentar

Har googlet litt rundt nå etter svar, og kommet over flere artikler som viser til lignende problemer. Konklusjonen i de fleste er at batteriet ikke var godt nok tilpasset og fikk telefonen til å klusse seg til og restarte. Har nå puttet litt papir rundt batteriet slik at det blir litt mer trykk på kontakten... Telefonen har stått på 10 min nå uten problem... Ny rekord :p

 

EDIT: Bare glem det... :hrm:

Endret av Olimaen
Lenke til kommentar

Herregud så avansert det er å sende tilbake... Har fått flere mailer som beskriver hva jeg må gjøre... Noe som irriterer kraftig er at mailene motsier hverandre, så jeg forstår ikke hvordan dette skal gjøres. For eksempel sier den ene mailen at jeg skal sende telefonen uten tilbehør, mens mail nr 2 sier at tilbehør må følge med...?

 

Så har jeg en liste over papirer som skal skrives ut, kopieres, signeres. Noen skal utpå, andre skal inni... Skal også printe ut masse tollpapirer, men disse har jeg ikke fått, så nå blir det litt styr. Har sittet i 2 timer ca for å tyde hva som egentlig står... Hjelpes for en prossess... :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk tollpapirer til slutt. Pakken ble hentet på torsdag, så nå er telefonen på vei tilbake til frankrike igjen. Spent på hva som kommer til å skje, men jeg har fremdeles en liten gnagende mistanke om tilstanden på telefonen når jeg får den tilbake...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har ikke hørt noenting fra dem ennå bortsett fra mailen jeg fikk om at jeg skulle få svar innen en måned om hva de skulle gjøre. Har sendt mail nå og purret på dem... Nå får vi se hva svaret blir... Jeg har en veldig gnagende mistanke om at jeg kommer til å få en defekt telefon i retur enda en gang... Hvis dette er tilfellet eller de ikke får ræva i gir, så skal jeg prøve å kontakte forbrukerrådet om å få returnert kjøpesummen...

 

Eller, er de ikke pliktige å eventuelt gi pengene tilbake dersom den samme feilen oppstår 3 ganger?

Lenke til kommentar

Hvis samme feil oppstår for tredje gang, kan du kreve å få hevet kjøpet. Forhandler kan imidlertid sende telefonen inn for å få konstatert samme feil, og at det ikke er en selvforskyldt skade, men de kan ikke reparere den og nekte deg å heve kjøpet på bakgrunn av at den er reparert igjen.

 

Du kan også kreve å få hevet kjøpet om avhjelp (reparasjon eller omlevering) tar urimelig lang tid. 4-5 uker er av Forbrukerrådet definert som akkurat innenfor rimelig tid, men alt over 5 uker som urimelig. Med med tanke på at den har vært inne tidligere, vil jeg påstå at denne fristen er betraktelig kortere denne gangen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk mail fra dem for 2 uker siden, der de skriver at laptopen(!) er til reperasjon og at fristen går ut den 5 august, altså nå fredag. Har fremdeles ikke hørt noe fra dem siden. Jeg venter til imorgen og ser om jeg får noe respons fra dem da, hvis ikke får jeg bare purre enda en gang... Jeg er faktisk veldig sikker på at jeg får tilbake enda en defekt telefon. Stoler ikke på Pixmania i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått mail om at telefonen ikke kunne fikses. Dette brukte de en måned på å komme frem til... Hvorfor i helvette gjorde de det ikke forrige gang? Uansett, skal få tilbake penger på konto innen 2-3 dager, så det løste seg til slutt. Bruker nå pengene på en Samsung Galaxy S2 fra Altibox :) Satser på at det er ett bedre kjøp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...