Gå til innhold

Alkoholinnholdig middag for fem


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal lage middag for familien min i neste uke, sannsynligvis på fredag, og tenkte å gå for noe med kjøtt (storfe, svin eller kylling) og alkohol.

Problemet er bare at jeg ikke vet hva jeg skal lage.

Kunne alltids laget en biff med rødvinssaus, men det blir for simpelt, så da kommer jeg her i et håp om at noen av dere matglade mennesker har noen tips.

 

Har dere?

 

Mvh,

Sjur "Datasmurf"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva legger du i alkoholholdig? Vin i maten eller til maten? Rødvinsbraiserte oksekjaker (det går an å bruke andre stykningsdeler som høyrygg eller bryst hvis du ikke får tak i kjaker :thumbup: ) er fantastisk godt, men jeg synes det egner seg bedre på høsten og vinteren enn om sommeren. Det synes jeg om Boeuf bourguignon også, for den del. Hva med helgrillet entrecote med rødvinssmør, for eksempel?

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Passer kanskje bedre på høsten ja, tenkte på det etter at jeg postet, men tok meg ikke bryet med å slenge inn en edit.

 

Blåskjell ser jo godt ut (har ikke smakt pga allergier), men jeg forstår ikke helt hvorfor du må lage mat med alkohol i. Blir den så vond? :p

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Etter å ha vurdert mange fantastiske oppskrifter i Bølgen og Mois "Kjøtt & vin", har jeg kommet frem til at ingrediensene stort sett er for vanskelige å skaffe når man bor i gokk og ikke kommer seg inn til storbyen, så jeg antar jeg bare gjør det lett likevel.

 

Regner med jeg går for en rødvinsmarinert indrefilet av okse med Jack Daniel's-saus og potetstappe med cheddar.

Inspirert av et måltid jeg hadde på en T.G.I. Friday's for noen år siden og senere har laget noen ganger med stor suksess.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ølmarinert "babyback" spareribs av svin , kan også bruke spareribs av bog , mye mer kjøtt men stykkene er tykke og marinaden klarer ikke å trekke så godt inn. babyback er det beste etter min mening

 

tigersaus

hermetiske tomater

honning

øl

salt

pepper

 

marineres i 1-2 døgn

 

kjøttet skal steke eller grilles på lav varme i 90min

pensles med BBQ saus 4-5 ganger gjennom stekeprosessen

 

potetpurre med cheddar i , Cole slaw , grillet maiskolbe ,

 

skikkelig grisemat men fantastisk nå om sommeren

Endret av toazty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...