Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen slår til for fullt - RLE


Anbefalte innlegg

Heisann. Ser at veldig mange her på forumet har fått meget god assistanse til å komme i gang med arbeidet sitt til sin eksamen. Selv har jeg kjærlig blitt gitt eksamen i faget som kanskje interesserer meg minst, men som er dødsviktig for meg at jeg får god karakter. Har nå gått igjennom 3 eksamener greit nok, men denne siste djevelen er jeg virkelig redd jeg skal drite meg ut på.

 

Oppgaven:

 

Religionenes betydning i vår tid

 

Med utgangspunkt i oppgavens tema skal eleven forberede en innledning/presentasjon på inntil 10 minutter.

 

Er egentlig veldig fornøyd med oppgaven min, men sliter med å finne meg en disposisjon og en problemstilling. Når det gjelder kompetansemål så har jeg fått disse; Religionskunskap og religionskritikk, Islam og Buddhismen, Kirstendommen, Filosofi etikk og livssynshumanisme.

 

Jeg trenger ikke å være innom alle sammen og bør begrense meg sterkt. Dog jeg sliter med å finne ut hva jeg skal gå for. Føler selv at min største støttespiller vil være islam og buddismen, men uten en problemstilling kan jeg havne godt planta ute på jordet. Avgrensning jeg allerede har gjort er at jeg vil snakke om religion på det nåværende tidspunktet - altså ikke noe tilbake i tid selv om jeg selvfølgelig må trekke linjer fra historien.

 

Derfor trenger jeg deres hjelp. Gi meg et lite spark i rumpa? Slik at jeg kan finne den riktige problemstillingen og også hvor jeg burde trekke røde tråder fra. Eventuelt om dere har sett andre internettsider som kan hjelpe meg med denne oppgaven.

 

På forhånd - Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan forsåvidt diskutere/presentere hvordan religion spiller en mindre rolle til mange mennesker i dag, er det fordi vi er mer kunnskapsrik,moderne osv.

 

Uten å ha noen religion fagbok foran meg, så tror jeg du kan skrive mye om det, du kan forsåvidt skrive om at det er forskjellig for hver enkelt person.

 

Jeg som bor i Kristiansand bor blant super kristne og super ateister for å si det litt kleint.

De super kristne dedikere mye av fritiden sin til Gud, de aller fleste går i en menighet hvor det gjør diverse aktiviteter, ber sammen, synger om Gud, eventuelt arrangerer opplegg hvor penger går til veldedighet.

 

For enkelte er jo religion bare tradisjon, en, to kirkebesøk i året, for andre er det kirka hver søndag, og som nevnt, for enkelte er det ikke eksisterende.

Selv om vi lever i et mer sekularisert samfunn, så bruker vi gjerne ofte Gud i språket vårt, dog kanskje mer på engelsk?

 

Du må i grunn ta deg for hver enkelt person, om du har tid til å nevne alle religioner tror jeg ikke. Heller ta deg for en av de og snakk om forskjellen mellom en "troende", en moderat troende, og lite til ingen tro til religionen.

 

Står sikkert nok i fagboka de, eventuelt kan du sikkert tenke deg fram til et godt svar.

 

Beklager jeg ikke kunne hjelpe deg mer, men dette er ganske vidt tema forsåvidt, er ikke sikker hvordan pensumet har tatt for seg det temaet.

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Fantastisk bra innlegg av dere begge :) Elsker når man får litt andre tanker på bålet!

 

Takk!

 

Jeg har selv tenkt litt på globalisering og mangfoldet i Norge.. Hvordan statskirken operer iforhold til de nye tankene som spirer blant yngre mennesker. Men skal ta litt ekstra titt på om jeg kan kjøre noe ala det du skrev amir90!

 

Takk igjen, veldig snilt av dere å gidde å svare :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...