John Keats Skrevet 10. juni 2011 Skrevet 10. juni 2011 Hei. Dro frem den gamle maskinen min fra loftet og leker litt på den. Lurte på om det var mulig å koble den til internett på noen måte? Den har en seriell-port som eneste tilkobling annet en VGA og PS2-porter til mus/tastatur. Noen som vet om det er mulig å gjøre dette her i det heletatt? Google var ikke til all verden av hjelp.
Hårek Skrevet 10. juni 2011 Skrevet 10. juni 2011 Det er sikkert mulig, men det er ganske krevende å få til. http://www.dendarii.co.uk/FAQs/dos-net.html
PerB Skrevet 10. juni 2011 Skrevet 10. juni 2011 Maskiner av fra denen generasjonen måtte ofte ha et eget nettverkskort (som 3com). Drivere og software må være MS-dos baserte og tilpasse de IRQer og adresser som kortethar. Du kommer ut på nett (TP) - men hva skal du gjøre? Dagens inetrenett er grafisk. MS-dos er ikke grafisk i seg selv. Den er det innerste skallet av et operativsystem (håndterer hardware og et begrenset kommandosett. Alt annet må du ha ekstra programvare for å håndtere. En av disse var Windows 3.x, evt Windows 286. Begge var grafiske - men var der før internett og diverse nettlesere var modne. Datidens nettverk var ofte BBS-systemer basert på tegngrensesnitt.
Scriptgutten Skrevet 10. juni 2011 Skrevet 10. juni 2011 (endret) Det er en MS-DOS browser som heter arachne som skal klare seg ganske greit på det moderne internett.. Den har en seriell-port som eneste tilkobling annet en VGA og PS2-porter til mus/tastatur. Du kan sikkert bruke en seriell nullmodemkabel for å koble den opp mot en moderne maskin via en USB til seriell-adapter, og få internett delt over der. Jeg fikk en gammel 75MHz laptop med windows 95 på nett på den måten. Jeg har aldri vært borti å gjøre dette i DOS selv, men jeg mener å ha lest at arachne har funksjoner lar deg bruke nullmodemkabel, og det vil nok mange andre DOS-nettverksprogrammer også ha. Endret 10. juni 2011 av Scriptgutten
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. juni 2011 Skrevet 12. juni 2011 Hvis du behøver en random PC til å surfe på, så er det bare å ta seg en tur til en gjenbruksstasjon. Ikke noe problem å finne seg en rimelig oppegående maskin.
John Keats Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Skrevet 12. juni 2011 Neida, surfemaskin har jeg nok av Er mer for å ha noe å holde på med. Se om det går an.
tingo Skrevet 15. juni 2011 Skrevet 15. juni 2011 Dersom du har mulighet for å få satt i et nettverkskort i maskina, så kan du bruke mTCP.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå