Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Vil ikke i gir


Anbefalte innlegg

Min 11 år gamle Primera slutter ikke å overraske i neg. forstand. Har nettopp brukt 5K på ny abs-sensor og lagt den ut for salg da vi har kjøpt nybil. Primeran har derfor stått parkert ca 3 uker.

 

Problemene startet i dag da jeg skulle kjøre en tur med den. Flatt batteri. Har heldigvis en bratt bakke like ved p-plassen så jeg prøvde å trillstarte den. Fikk god fart og heiv den i andre gir. Men ingen respons fra motor. La også merke til at turtallmåleren bare rista litt. Merkelig.

 

Fikk tilkalt fattern og fikk starta bilen med startkabler uten problemer, men når jeg skulle kjøre så kom d bare en rar slipelyd når jeg slapp ut clutchen. Ingen framdrift. Vi taua den ned til Snap Drive siden vi har null peiling på bil.

 

Har hatt bilen i seks år og aldri hatt problemer med clutch/gir tidligere. Hva kan være problemet og hva kan det koste å reparere? Hørte en lav skranglelyd når jeg ble taua....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At girkassen er røket og dyrt har liten sammenheng.

 

Skrapen, ny kasse

bukk

latmansarm og litt manpower

og du har skiftet gearkasse

Det er dyrt.

Ny kasse er ikke gratis, og han sier at han ikke har peil på bil så da gjør vel Snap Drive jobben, og da stiger regningen fort.

Lenke til kommentar

En vanlig feil på Primera er at drivakslingen ruster, og eventuelt knekker.

Da skal bilen få ingen framdrift, og du skal høre en skrapelyd fra bilen når den knekte drivakslingen går i rundt.

Jeg mener at bilen din er litt for ny til at den feilen skal vær tilstede, hvis den er 11 år gammel så er det vel en 2000-modell, og jeg tror de ble kvitt den feilen etter 98-modellene.

 

Hvis du er heldig så er det knekt drivaksling for det er mye billigere enn girkasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skifte girkasse høres litt komplisert ut når jeg kun har erfaring med å bytte lyspærer og luftfilter :(

 

Skal få Snap Drive til å feilsøke skiten og gi meg en pris, men kanskje det lønner seg å selge den som den er til noen som vil reparere den? Hadde håpet å selge den for 40-45K. Er en 2000 modell ja, med 1.6L bensinmotor.

 

En som sier at Snap Drive ikke er bra og det stemmer sikkert. Noen som kan anbefale et verksted i Trondheim? Hva med Alltid Service på Sluppen?

 

Virker som Primeraen bestemte seg for å legge inn årene når den så at jeg erstattet den med en splitter ny Skoda Octavia 1.4 TSI DSG :)

Lenke til kommentar

Kan ikke gi noen erfaringer med gode verksted i Trondheim siden jeg skrur for det meste selv, men de gangene jeg har vært på verksted har vært på Snapdrive Tiller.

 

Hold deg unna Snapdrive Tiller, så er det sagt.

 

Hvis du klarer å få bilen på Sluppen i dens tilstand så kan du jo bare ta en naftest i stedet.

1400,- for medlemmer og da får du vite det meste som er feil på bilen driftsmessig, og da har du noe å legge fram til den som vil kjøpe bilen også sånn at du kan forsvare prisen din og slipper en prutekrig.

 

Da får du bare vite hva som trengs å fikses på bilen da, det blir ikke fiksa.

Endret av Persn
Lenke til kommentar

Kan ikke gi noen erfaringer med gode verksted i Trondheim siden jeg skrur for det meste selv, men de gangene jeg har vært på verksted har vært på Snapdrive Tiller.

 

Hold deg unna Snapdrive Tiller, så er det sagt.

 

Hvis du klarer å få bilen på Sluppen i dens tilstand så kan du jo bare ta en naftest i stedet.

1400,- for medlemmer og da får du vite det meste som er feil på bilen driftsmessig, og da har du noe å legge fram til den som vil kjøpe bilen også sånn at du kan forsvare prisen din og slipper en prutekrig.

 

Da får du bare vite hva som trengs å fikses på bilen da, det blir ikke fiksa.

 

Takk for tipset! Vi tauet bilen til Snap Drive Sorgenfri så veien er kort til NAF. Har vurdert naf-test tidligere, men det koster sikkert 2-3K for oss ikke-medlemmer.

Lenke til kommentar

Jeg trodde virkelig at de hadde fikset svakheten med drivakslingen fra og med 99-mod og oppover men der tok jeg visst grundig feil.

 

Men ta det med ett smil, for det første, hadde det vært girkassa hadde det blitt så dyrt at du hadde grått over regninga.

 

For det andre, dette er en vanlig svakhet ved primera, hvis noen som vil kjøpe med kunnskap om biltypen spør om slike svakheter som drivaksling så kan du banke i bordet med at drivakslingen er nettopp blitt tatt hånd om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...