Gå til innhold

5d mark II eller 7d, prisforskjell.


Anbefalte innlegg

Vi snakket om 'hvorfor 5d mkII ikke har samme bps som 7d'. Min påstand var blant annet at den kun har 1 dsp, som trolig er ett av største argumentene for at den ikke klarer høyere skuddtakt, referert til 7D som har 2 dsp'er. Dette står fortsatt som ett gyldig argument i mine øyne. At sensoren kanskje må ha flere kanaler, og at speilet kanskje ikke klarer flere bps velter ikke argumentet.

Jeg referer hele veien til denne påstanden:

Som TorVidle sa, det handler jo grovt sett om å flytte data.

Det er i mine øyne som å si at det å vinne billøp grovt sett handler om å ha stor motor. Stor motor er viktig, men bare stor motor er ikke tilstrekkelig. En lastebil kan ha stor motor men gjør det ikke bra i billøp. En motorsykkel kan ha relativt liten motor men likevel prestere gode rundetider. Alt annet likt så er likevel større motor-effekt positivt.

 

For å ta bilder så _må_ du ha en sensor. For å ta mange bilder per sekund så _må_ selve sensoren være i stand til å avleses mange ganger per sekund, og speilet må kunne flippe over mange ganger per sekund. Påstanden om at "det handler grovt sett om å flytte data" ignorerer disse fundamentale egenskapene.

Jeg tør fortsatt å si det samme jeg har prøvd å formidle tidligere i tråden, da jeg ikke har fått noen avklaring på om A/D konverteren sitter etter diodene, etter sensor eller før DSP.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor#CCD_vs_CMOS

"A CMOS imaging chip is a type of active pixel sensor made using the CMOS semiconductor process. Extra circuitry next to each photo sensor converts the light energy to a voltage. Additional circuitry on the chip may be included to convert the voltage to digital data."

 

Utenom denne semantikken så ser det ut til av vi er helt enige, og dermed foreslår jeg at vi bruker kalorier på noe annet.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar man så 60D som har 1 digic IV klarer dette 5,3 bps - mens 50D klarte 6. Årsaken er antagelig at snitt filstørrelse fra 60D er litt større enn filene fra 50D.

Det stemmer ganske så bra.

 

Dermed kan det se ut som om prosessoren har en betydning for hva kameraet klarer (men selvsagt kan produsenten nok gire ned antall bps med likeverdig prosessor - som f.eks i 600D, men ikke opp uten å tilføre mer prosessorkraft).

Det er samme konklusjon jeg trakk når jeg sammenlignet 50D og 60D. Jeg antar at Canon ikke oppgraderte prossesoren i 60D for å få større avstand mellom den og 7D.

 

Jeg glemte å tilføre at med bakgrunn i 60D's 5,3bps med 1 digic IV og 1DIV med 2 som gir 10 bps, er det rimelig logisk å tenke seg at 7D med 2 digic IV også har potensiale til å klare 10bps, men at Canon giret ned til 8bps for å skape en viss avstand til 1D-serien.

 

Ettersom utviklingen gir stadig bedre og bedre kameraer på alle nivåer vil det nok stort sett være kun slike konkrete ting (som ant bps, byggekvalitet, batterikapasitet ol) tilbake som produsentene kan bruke for å skape skiller og opprettholde stort nok salgsvolum av proffmodellene.

 

Bildekvaliteten er det i praksis ikke særlig store forskjeller på lenger, og mindre blir dette forholdet for hver ny generasjon. Skiller i HøyIso-egenskapene vil nok helst bli liggende i forholdet mellom sensorstørrelsene, selv om crop blir bedre og bedre på dette området og.

 

Men om det kan være et slags problem for produsentene med å skape store nok skiller, er disse forholdene/forbedringene bare store pluss for oss vanlige brukere/hobbyfotografer.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg glemte å tilføre at med bakgrunn i 60D's 5,3bps med 1 digic IV og 1DIV med 2 som gir 10 bps, er det rimelig logisk å tenke seg at 7D med 2 digic IV også har potensiale til å klare 10bps, men at Canon giret ned til 8bps for å skape en viss avstand til 1D-serien.

 

Ettersom utviklingen gir stadig bedre og bedre kameraer på alle nivåer vil det nok stort sett være kun slike konkrete ting (som ant bps, byggekvalitet, batterikapasitet ol) tilbake som produsentene kan bruke for å skape skiller og opprettholde stort nok salgsvolum av proffmodellene.

 

Bildekvaliteten er det i praksis ikke særlig store forskjeller på lenger, og mindre blir dette forholdet for hver ny generasjon. Skiller i HøyIso-egenskapene vil nok helst bli liggende i forholdet mellom sensorstørrelsene, selv om crop blir bedre og bedre på dette området og.

 

Men om det kan være et slags problem for produsentene med å skape store nok skiller, er disse forholdene/forbedringene bare store pluss for oss vanlige brukere/hobbyfotografer.

 

Tor

Er jo ikke sikkert det er samme prosessor i 7D og 1D IV selv om begge har doble Digic IVs - Digic IV brukes jo i alt fra kompakter til 1D-serien, så er nok litt forskjell selv om de er av samme generasjon.

 

I tillegg til høy-iso-egenskaper vil man heller ikke komme unna hva større bildebrikke gjør med utrykket - altså mindre DoF - kanskje mest synbart på videre vinkler. Er vanskelig å replikere den tynne dofen i forhold til perspektiv og utsnitt man får med vidvinkler som 24/1.4 og 35/1.4 på FF med et crop-kamera.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke sensoren som blir for varm, men prosessoren(e). At varmegangen i prosessoren kan skade sensoren er jo mulig hvis den sitter for nær sensoren og ikke har kjøling nok.

 

CMOS sensorer skal ikke meg bekjent ha problem med egenutviklet varme ved mange bilder i sekundet. Hvis det var tilfelle så ville f.eks. ikke et CMOS sensor kamera som RED Epic-X kunne skyte 120fps i ca. 14megapixel oppløsning.

 

Kamera har riktignok viftekjøling og er litt større enn en DSLR, men viften slår seg av når man skyter.

 

På et DSLR kommer jo også begrensningen på skuddtakt med optisk søker til å nå et "tak" på hvor fort speilet kan vippes opp og ned. Både av mekaniske grunner men også en begrensning når speilbevegelsen hindrer lukkertakt og søkerbildet.

 

Et FF kamera vil muligens nå det "taket" før enn et Crop kamera pga. størrelsen på speilet.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Er jo ikke sikkert det er samme prosessor i 7D og 1D IV selv om begge har doble Digic IVs - Digic IV brukes jo i alt fra kompakter til 1D-serien, så er nok litt forskjell selv om de er av samme generasjon.

 

Tja, tror nok man for canon dslr sin del snakker om samme digic prosessor - men at canon for å skille 7D fra 1DIV har bevisst redusert med 2 bps på 7D, noe som sikkert er enkelt å gjøre enten f.eks firmwaren - her et sitat fra canon angående bps økingen med 2 prosessorer:

 

"The EOS 7D and EOS-1D Mark IV both feature Dual DIGIC 4 processors. The benefits are the same as having a single processor in the EOS 5D Mark II, but with two processors the processing speed is faster – this allows these cameras to deal with high resolution images at 8fps and 10fps respectively."

 

http://cpn.canon-europe.com/content/education/infobank/capturing_the_image/digic_processing.do

 

Tor

Lenke til kommentar

På et DSLR kommer jo også begrensningen på skuddtakt med optisk søker til å nå et "tak" på hvor fort speilet kan vippes opp og ned. Både av mekaniske grunner men også en begrensning når speilbevegelsen hindrer lukkertakt og søkerbildet.

 

Et FF kamera vil muligens nå det "taket" før enn et Crop kamera pga. størrelsen på speilet.

iom at nikon klarer 9/11fps med et FF-speil, bør det ihvertfall ikke være der skoen trykker for canon med 5D2 ifht. 7D...

Lenke til kommentar

At Sigma 24-70 skulle være like skarp som Canons L-objektiv er i alle fall nytt for meg.

SLRgear skriver: http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1236/cat/31

Canon's 24-70mm design is fairly venerable, but revered by all who own a copy. The Canon is unquestionably sharper than the Sigma below 70mm and at apertures below ƒ/8, though at 70mm the Canon is somewhat soft.

At ƒ/8, they're about on par. Results for CA, distortion and corner shading all favor the Canon, though you pay for that performance, significantly more than for the Sigma.

 

Edit: Se også sammenligningsbilder hos The Digital Picture. Litt epler mot pærer, ettersom de har sammenlignet med to forskjellige kameraer, men..

I og med at du bruker objektivet på et crophus kan du nøye deg med å sammenligne de to øverste bildene - det nederste bildet fra hjørnet, hvor Sigmaen faller igjennom, ser du kun på et fullframe-hus.

 

Nei, Sigmas 24-70 er neppe like god som Canons. Om den er god til prisen er derimot noe helt annet. :)

 

 

Ja, så ganske tydelig i den sammenligningen at det var forskjell i skarpheten. Pris/ytelse er uansett veldig bra. :)

Lenke til kommentar

Det er nok ikke sensoren som blir for varm, men prosessoren(e). At varmegangen i prosessoren kan skade sensoren er jo mulig hvis den sitter for nær sensoren og ikke har kjøling nok.

 

CMOS sensorer skal ikke meg bekjent ha problem med egenutviklet varme ved mange bilder i sekundet. Hvis det var tilfelle så ville f.eks. ikke et CMOS sensor kamera som RED Epic-X kunne skyte 120fps i ca. 14megapixel oppløsning.

 

Kamera har riktignok viftekjøling og er litt større enn en DSLR, men viften slår seg av når man skyter.

Jeg kjenner ikke RED, men det er vel en relativt kostbar og spesialisert løsning som (som du sier) har kjølevifte? At et produkt basert på CMOS-sensor greier å løse de termiske utfordingene er ikke noe bevis på at det ikke eksisterer termiske utfordringer for noen som helst produkter basert på CMOS-sensor?

 

Sjekk manualen s 146

http://media.the-digital-picture.com/Owners-Manuals/Canon-EOS-7D-Owners-Manual.pdf

 

http://www.eoshd.com/content/3062/heat-issues-of-32mp-5d-mark-iii-cmos-could-mean-video-mode-sacrificed

EOSHD is concerned that camera manufacturers are beginning to experience heat issues with their CMOS sensors as megapixel counts increase.

...

Ichiro Kitao of Panasonic is particularly worried. Their flagship product, the GH2, has an emphasis on video.

 

“If we continue to raise the resolution it becomes very difficult to offer high quality video, due to the heat problem.”

 

http://stargazerslounge.com/imaging-discussion/126136-dslr-sensor-heating-study.html

A friend of mine modified one 1000D for me The modification is cold-finger + peltier + temperature sensor on the finger near to the CMOS. It is an interesting project that possibly will evolve into modification service and/or DIY kits ... But this is other theme.

 

The temperature sensor gave me opportunity to measure in good approximation, how much the CMOS heats during the exposures.

...

49335d1295601152t-dslr-sensor-heating-study-clipboard01-copy.png

 

http://www.petapixel.com/2011/02/17/nikon-may-use-fan-to-cool-down-its-mirrorless-cameras/

nikonfanpatent.jpg

 

Hva er vitsen med en kjølevifte rett mot bilde-sensoren dersom den allerede har romtemperatur?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...