Gå til innhold

911! Speile nåværende systemdisk (ssd raid-oppsett) til ny singel SSD.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har tenkt å gå over fra to Intel SSD'er i raid-0 til en enkelt vertex 3. Er det nødvendig å installere Win7 på nytt?

 

Ser for meg at jeg må avinstallere (remove) ACPI x64 fra device manager, speile harddiskinnholdet over til den nye Vertex'en, deretter ta en omstart, gå inn i bios, bytte fra RAID til AHCI samt velge hvilken disk som skal boote med operativsystemet.

 

Er jeg på rett vei her, eller er det noe mer man bør tenke på?

 

Håper på raske og konkrete svar!

 

-Mr. Lid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste tricky med dette er vel dersom du ikke bruker ACHI mode nå - men ønsker å bruke det for den nye disken (pga. det er mer effektivt). Å bytte dette på OS disksystemet etter installasjon kan være litt arbeid, men jeg vil tro det lar seg gjøres det også.

 

Er gamle diskene også på ACHI så burde det hele gå rimelig smertefritt vil jeg tro. Det høres ut som du kontroll på det. Så lenge du tar et system image så er det jo bare å prøve. I værste tilfelle kan du jo bare restore fra det om noe går galt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

@torfinns: Skal lese det der. Takk for info! Ser ganske greit ut. Tar forresten backup av hele systemdisken hver morgen med Norton Ghost, så jeg kan vel kanskje bruke det bildet til gjenoppretting?

 

@Stigma: Så vidt jeg vet er vel RAID og ACHI ganske tomato tomato/potato potato... Eneste jeg er litt usikker på er om Windows nå vil kjøre noe form for TRIM på den nye disken, og at det ikke henger igjen deler av raid-konfigurasjonen i og med at jeg speiler en ganske spesifikk konfigurasjon.

 

Har også Truecrypt på systemdisken nå. Noen som vet om det har noe innvirkning oppi alt dette?

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fin informasjon her. Min 7 år gamle Raptor begynner å oppføre seg rart og tenkte å flytte over til SSD. Instalasjonen nå med win7(og mye annet)er bare ett år gammel. Lurer på hvordan man gjør videre for å flytte over til SSD disken og få den til å boote som systemdidk ?? Eller er det bare å kopiere ??

 

Ps: Etter å ha tenkt litt og funnet at mitt HK støtter sata-6 vil jeg kjøpe Intel510 og starte på nytt og bruke ACHI. Hvordan vil resten av HDene mine reagare på det? Er det kun systemdisken det er kritisk for. Har prøvd å endre med oppsette jeg har, men det ble bare BSOD.

 

Arne M

Endret av Arne M
Lenke til kommentar

Arne:

Det er ingen motsetninger i det du ønsker å gjøre, bare følg de aktuelle anvisningene så går det bra. Dvs, aktiver AHCI på nåværende system, deretter systemavbildning til en annen disk eller DVD-plater - erstatt raptor med SSD og kjør systemavbildning inn igjen.

 

Les bruksanvisningen i link ovenfor og forstå innholdet. Da vil du få det til :)

Lenke til kommentar

Arne:

Det er ingen motsetninger i det du ønsker å gjøre, bare følg de aktuelle anvisningene så går det bra. Dvs, aktiver AHCI på nåværende system, deretter systemavbildning til en annen disk eller DVD-plater - erstatt raptor med SSD og kjør systemavbildning inn igjen.

 

Les bruksanvisningen i link ovenfor og forstå innholdet. Da vil du få det til :)

Takker. Har prøvd å gjøre dette. Resultatet var at systemet låste seg og når den omsider startet opp fant den ikke system disk. Måtte skru av med hovedbryter og starte på nytt uten hell. Gikk tilbake til IDE og alt ok. Hvor lang tid skal de ta hvis jeg setter BIOS til AHCI til pcen er ferdig med det den skal gjøre ? Mulig jeg var litt utolmodig. Tok ca 30 minutter uten synlig aktivitet.

 

Arne M

Lenke til kommentar

Du virket det faktisk. Gjorde nok noe feil sist :blush: .Har AHCI og kjører nå systemavbildning. Har delt programmene på to disker, så den tar backup av begge. Er vel riktig det. Jeg må ha dette med teskjeer.

Når jeg har ny disk, installere jeg først win7 på denne også kjører jeg recovery fra den harddisken med systemavbildningen jeg har, eller ???

 

Arne M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...