Gå til innhold

Storavis unngår App Store


Anbefalte innlegg

Simon Aldra: Enhver seriøs mediadistributør vil ha en kontraktsfestet rett til å drive "sensur", dvs bestemme hvorvidt man vil selge/vise innhold som en utgiver produserer.

I ytterste konsekvens kan Narvesen nekte å videreformidle et magasin som virkelig tråkker i salaten. Men når Narvesen slutter å selge Alfa fjerner de ikke de gamle Alfa-bladene dine fra hjemmet ditt. Og Narvesen har ikke et tilnærmet monopol på ukeblad i Norge.

 

Dersom Android Market ikke følger samme policy er det ganske åpenbart at en seriøs mediedistributør IKKE nødvendigvis vil kontraktfeste slikt vås.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple har aldri fjernet innhold fra brukernes enheter.

 

edit: Når Apple har fjernet programmer fra App Store så har man fått beholde og bruke programmene man allerede har. Ingen grunn til å tro at det skulle være noe annerledes når det gjelder en nyhetsapp.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er rimelig anti-Apple, men mener allikevel at Apple må få styre AppSjappa som de vil. Dette gjelder så lenge jeg kan velge om jeg vil bruke den eller ikke. Det samme er det vil for aves, de må se på kravene som stilles og vurdere disse opp mot egen "overbevisning".

 

At inntjeningsmuligheter er viktiger for redaktørene enn evt. restriksjoner på egne publikasjoner sier strengt tatt mer om avisene enn hva det gjør om Apple.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er da ingen som nekter dem det, jeg er ikke så glad i å forby forretningsmodeller. Men jeg kan velge å ikke bruke dem, og jeg kan mene at dersom en bedrift vil bruke en gitt forretningsmodell, så bør f.eks. aviser nekte å være tilknyttet denne. Jeg kan så tvil rundt den presseetiske visdommen i det, for ikke å snakke om den økonomiske visdommen på lengre sikt.

Lenke til kommentar

Noen argumenterer for at "en butikk skal få lov til å ha de varene de selv ønsker". Det er jeg enig i, men det kommer til kort når det dreier seg om å formidle media. Jeg vil heller stille spørsmålet slik: Skal oppfinneren av tv være redaktør (sensor) for alle verdens tv-kanaler?

Men nå er det en mulighet for å omgå butikken: Internett. Er det fortsatt et problem da?

 

Har nettopp testet ut FT sin webapp på en iPad, og jeg syns det fungerer helt fint i forhold til den native appen. Apple driver ikke på med "sensur" av nettet, og HTML5 ser ut til å være en bra plattform man kan lage apps på.

 

Nå kunne selvfølgelig Apple tillatt at man lastet inn apps manuelt utenom App Store, men alt i alt mener jeg de gjør mer riktig enn feil.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...