Gå til innhold

Router bytter ip-adresse inn hele tiden..


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en telefon fra Lyse i dag om at routeren min endret ip-adressen inn hele tiden, og at jeg enten måtte fikse oppsettet på routeren min eller bytte den ut. Dette er en Linksys WRT350N. Er det noen som vet hvordan jeg gjer dette? Han fra lyse mente det gjekk an å stille inn på routeren hvor ofte den ber om ny adresse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha sendt en mail til Lyse og bedt dem om å bekrefte beskjeden og nøyaktig hva de ønsker at du skal gjøre.

 

For ruteren din vil be om en ny IP/ny lease hver gang den har kommet halveis inn i sin leasetid på den DHCP-gitte IPen som den allerede har. Dette er ikke noe du selv kan stille inn og er informasjon som blir gitt med når ruteren får IPen fra dhcp serveren.

Dette fungerer på samme måte på din lokale maskin. Du kan for eksempel kjøre ipconfig /all og se:

Leieavtale inngått. . . . . . . . : 6. juni 2011 23:08:21
Leieavtale utløper. . . . . . . . : 8. juni 2011 22:02:14

 

Dette er informasjon du ikke kan stille inn selv, og blir gitt fra DHCP-serve, og som du så på ruteren din så kommer det fra Client lease time.

Lenke til kommentar

Kan godt være et routeren ikke benytter sin egen DHCP server til underklientene, noe som medfører at det er en ekstern IP på hver enkelt enhet. To mobiltelefoner og to bærbare datamaskiner er 4 nye IP-adresser om dagen, som er 3 ganger så mye som behøves.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...