Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Når ikke full oppløsning med digital kabel


Anbefalte innlegg

Hei!

 

En god stund nå har jeg brukt en kabelløsning men hdmi fra skjermkortet til en overgang til dvi på skjermen.

Jeg har et 580-kort og en Samsung syncmaster 2343bw. Kjører w7 premium.

 

Jeg fant i dag ut at jeg heller bare ville bruke en dvi-kabel fra kort til skjerm siden dette har funket tidligere og hadde skruer i begge ender. Men da jeg byttet om, skjedde det noe merkelig :p

Nå kan jeg ikke sette oppløsningen til høyere enn 1280x720. Heller ikke da jeg byttet tilbake til hdmi-kabel med overgang som tidligere lot problemet seg løse. Skjermen er god for mye høyere oppløsning (husker ikke eksakt tall for øyeblikket) så det skulle ikke være noe galt der.

Når jeg åpner skjerminstillinger i windows, heter skjermen "generisk ikke-pnp-skjerm"

 

Jeg har forsøkt å bruke vga-kabel med overgang til kortet, og da har det ikke vært noe problem. Derfor kan jeg ikke tro det er noe galt med gpu'en eller inngangene der.

 

Eneste stedet jeg kan tenke meg feilen ligger på være i dvi-inngangen til skjermen.

 

Ja, jeg har siste driver for skjermkort. (heller ikke der er det mulig å øke oppløsning)

 

Er det noen glupe der ute som kan hjelpe meg?? :)

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dual-link utgang fra skjermkort, men ikke inngang i monitor eller på kabel. (regner med at vi snakker om de fire kontaktene rundt den "streken") Har jo kjørt maks oppløsning som skjermen støtter, hvilket er 2048x1152, tidligere...

Endret av Martinis5
Lenke til kommentar

Det forklarer en god del! Jeg har brukt en kabel men DVI-D single istedet for DVI-D dual. Men det forklarer fortsatt ikke hvorfor HDMI med overgang til DVI-D Dual Link ikke fungerer.

 

Jeg prøvde nettopp med HDMI-kabel, skjermen blei bare hvis og i lav oppløsning. trykka Ctrl-Alt-Delete og da blei skjermen svart.

Lenke til kommentar

Det forklarer en god del! Jeg har brukt en kabel men DVI-D single istedet for DVI-D dual. Men det forklarer fortsatt ikke hvorfor HDMI med overgang til DVI-D Dual Link ikke fungerer.

 

Jeg prøvde nettopp med HDMI-kabel, skjermen blei bare hvis og i lav oppløsning. trykka Ctrl-Alt-Delete og da blei skjermen svart.

 

HDMI er direkte signalkompatibel med single-link DVI, men jeg vet ikke om den er det med dual-link. HDMI 1.3 og høyere kan støtte oppløsningr over 1920x1200, men jeg vet ikke som sagt om det nødvendigvis betyr at du kan koble HDMIen over på en duallink DVI adapter og få den fulle båndbredden.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hmm... Tenker om det kan være noe med skjermkortet/driver... Har oppgradert for en nokså kort stund siden så det kan jo være noe...

 

Kan problemet muligens komme av en løs kontakt av noe slag?

 

ADD:

Testa nettop med en annen tilsvarende dvi-d single kabel. Når jeg nå prøver med dvi eller HDMI blir skjermen hvit og bildet komprimert til en mindre oppløsning. om jeg trykker Ctrl-Alt-Delete blir bildet svart. Musa blir også stoppa langs høyre side og toppen, mens denn kan gå videre og lengre ut av bildet på venstre side og bunnen.

Endret av Martinis5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...