Gå til innhold

ANTI-virus i Linux mint?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[edit] Anti-virus applications

 

Virus til linux er vanskelig å lage pga. mangel på root-tilgang uten passord når man skal installere et program på en linux maskin.

 

Det er noen få virus til linux og mac, men hundretusenvis til windows fordi windows er mer populært.

Ahh, men se, jeg installerte sånn docky, nå stenger docken for vinduene , lissom den bruker ekstra plase se øverst på dette bilde:

48016445.png

 

Hvordan fikse det?

Lenke til kommentar
Ahh, men se, jeg installerte sånn docky, nå stenger docken for vinduene , lissom den bruker ekstra plase se øverst på dette bilde:

Hvordan fikse det?

Du tar og dobbelklikker på ankeret og velger ønsket hiding på docky configrasjon

hva du meinte me den siste videoen forsto eg ikje heilt men vist da e bakgrundsfargen endres det lettes me theme valget over dock configrasjonen

post-24034-0-12003300-1307403275_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men, hva om det er ett virus so gjemmer seg i pcen i flere år..uten at jeg oppdager det fordi jeg ikke hadde "Anti-Virus" . jeg nevner det igjen, jeg leste en artikkel der det sto at linux trenger ikke ANTI VIRUS, Men det betyr ikke at Linux IKKE er immun mot det.

Lenke til kommentar

Ofte så er problemet med Linux at man endrer filer osv, sånn at virus i praksis på mange måter ikke har virkning på tiltenkt måte. (I alle fall det jeg har hørt). Man vet jo i tillegg at det er ganske få prosent ifht til windows-baserte maskiner der ute, så de som lager/skriver virus velger å heller lage et virus til Windows istedenfor å prioritere de mange linux-distroer :)

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Til tross for at datavirus blir profilert som et dyr som gjemmer seg i bakken så er ikke dette som er tilfellet.

Et virus er et program på samme måte som firefox. Et virus kan ikke gjemme seg mer enn at det ligger en fil som ikke har blitt kjørt og som "ingen" vet om. Men da må det noen som må kjøre denne filen for at viruset skal starte, men hvis ingen vet om den så kommer jo ikke det til å skje.

Evt så kan man si at det gjemmer seg under falskt navn, men da er det uansett kjapt å finne ut over å se hvilke prosesser som kjører. Uansett så er det ikke slik at det gjemmer seg slik at med en gang det kommer en svakhet så hopper det fram.

 

Det som den artikkelen kan mene (bare gjetting siden du ikke gir noen kilder) er at det går an å lage virus til *nix systemer, men ingen gjør det fordi det er så få som bruker linux, pluss at det tydeligvis er litt mer jobb (uten å vite om det er mer jobb). *nix systemer jobber på en annen måte enn windows når det kommer til filbehandling og brukeradministrering, noe som KAN ha noe med saken å gjøre.

 

Men per dags dato trenger du ikke anti-virus program på en linux maskin. Det finnes også få ant-virus program til linux som da tar *nix virus, de fleste tar windows virus og er beregnet på feks filservere

Lenke til kommentar

Det som den artikkelen kan mene (bare gjetting siden du ikke gir noen kilder) er at det går an å lage virus til *nix systemer, men ingen gjør det fordi det er så få som bruker linux, pluss at det tydeligvis er litt mer jobb (uten å vite om det er mer jobb). *nix systemer jobber på en annen måte enn windows når det kommer til filbehandling og brukeradministrering, noe som KAN ha noe med saken å gjøre.

Dette er en myte, en stor prosentandel (over halvparten) av alle verdens webservere kjører linux (med apache), så det er høyst ønskelig å lage et virus som kan infiltrere disse.

 

Desverre viser det seg gang på gang at det i stort sett ikke er mulig, siden systemet ikke er fullt av sikkerhetshull, slik som windows.

 

Så nei, du trenger ikke antivirus, fordi Linux er til stor del immun mot det, og de gangene det oppdages hull så fikses de gjerne innen et par dager, i motsetning til windows der det nesten utelukkende tar flere måneder.

Endret av Flimzes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som den artikkelen kan mene (bare gjetting siden du ikke gir noen kilder) er at det går an å lage virus til *nix systemer, men ingen gjør det fordi det er så få som bruker linux, pluss at det tydeligvis er litt mer jobb (uten å vite om det er mer jobb). *nix systemer jobber på en annen måte enn windows når det kommer til filbehandling og brukeradministrering, noe som KAN ha noe med saken å gjøre.

Dette er en myte, en stor prosentandel (over halvparten) av alle verdens webservere kjører linux (med apache), så det er høyst ønskelig å lage et virus som kan infiltrere disse.

 

Desverre viser det seg gang på gang at det i stort sett ikke er mulig, siden systemet ikke er fullt av sikkerhetshull, slik som windows.

 

Så nei, du trenger ikke antivirus, fordi Linux er til stor del immun mot det, og de gangene det oppdages hull så fikses de gjerne innen et par dager, i motsetning til windows der det nesten utelukkende tar flere måneder.

Malware er helt vanlige programmer. De trenger ikke root tilgang, og de kan være tilsynelatende harmløse. Linux er ikke immun, fordi ingen systemer er immune så lenge mennesker sitter og tar beslutningen over hvilke programmer som skal startes.

Dette fordi operativsystemkjernen kan ikke skille mellom vanlige programmer og malware.

Lenke til kommentar

Derimot å skrive effektiv malware til linux er veldig vanskelig, siden de ikke vil kunne komme inn i repositories (som burde være eneste kilde til programvare), de vil ikke kunne legge inn seg selv i automatisk oppstart, og alle linux distroer er forskjellige, så den vil ikke kunne få så stor spredning. (security through obscurity er ikke en god ide, men akkuratt i dette tilfellet er det slik)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...