Gå til innhold

Spørsmål om VDSL2 / 4G nett.


Anbefalte innlegg

Hei! Rundt starten av 2011 kom en kjentfyr bort til meg of fortalte at telenor hadde ringt han og spurt om de kunne bygge en bredbåndsmast på en topp hvor han er grunneier, og han sa ja. Er det noen som har noen peiling på hva slags mast dette er? Dette er også et sted som ligger såpass knotete til at man ikke bare grave noen nye kabler. Jeg antar at dette må være 4G nettet de snakker om? Hvordan fungerer 4G nettet? Hva slags hastigheter kan jeg da få? Vennligst informer meg litt mer hvis dere kan!

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.amobil.no/artikler/hva_er_egentlig_4g/67224

 

Man kan jo si det er en trådløs enheter, som går over mobil nettverket omtrent som 3G.

 

Bare 4g er ennå raskere.

 

Selv har jeg ikke i mot den teknologien til surfing, og små nedlasting til mobile enheter som ipad, mini laptop og mobiltelefon.

 

Men skal du bruke laptop eller stasjonære maskiner så bør du gå for windows her.

Noen funger sikkert på mac eller linux men er neppe like enkelt å sette opp.

 

Husk at hastighetene ikke er stabile siden man ofte er låst f.eks 1 GB i måneden før hastigheten senkes dramatisk, og prisen blir høy.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Alle i mitt hus kjører Windows , så det blir ikke noe problem. Men siden sannsynligvis alle i nabolaget her kommer til å koble seg på det nye greiene, så blir vel hastighetene veldig lave , og dette er jo rett og slett tortur for meg. Vi trenger i tilegg veldig mye kapasitet i måneden, ettersom jeg og broren min laster ned nesten konstant, spiller og driver med mye youtube og lignende. Vi er lettere sagt tunge internett brukere. Men hvis vi kunne få gode hastigheter, samtidig som stabilt, så hadde det blitt fint :) Noen som har erfaring med 4G?

Lenke til kommentar

Det Telia/NetCom selger som 4G i Sverige og Norge heter egentlig LTE og de lærde strides hvorvidt det er "4G" eller "3,9G" - selv konstaterer jeg at det er en helt annen klasse mobilt internett enn noe annet og gir egentlig f... i om det er "ekte" 4G.

 

4G slik televerdenen mener det skal bli kalles "LTE Advanced", det er noen år unna enda, og her snakker vi peak-hastigheter på 1 Gbit. :)

 

"4G" (altså LTE) slik det leveres av NetCom i dag er og blir et by-fenomen - de bruker høye frekvenser (2,6 GHz) som ikke rekker spesielt langt, selv om noen få med direkte sikt til en LTE-sender kan få ganske så god hastighet også på lang avstand.

 

"Daglig hastighet" for meg i vinduskarmen er 20-40 Mbit ned og 1-2 Mbit opp. Plasserer jeg modemet utenfor vinduet så øker det på, og rundt 50 Mbit ned er ikke uvanlig. Pingtider er som DSL.

 

Det finnes kun ett eneste modem, og det er p.t. kun en eneste ruter på markedet som støtter modemet, og denne støtten er høyst eksperimentell (Beta-firmware).

 

Det er en begrensning på 30 GByte i måneden.

 

Fremover kommer LTE til å introduseres på lavere frekvenser som er frigjort etter overgangen til digital-TV. Da får man en tjeneste som egner seg der det ikke er så tett med folk - og man får vel modem som bruker 800 MHz på landet og 2600 MHz i byen.

 

NetCom har store planer for dette - og Telenor har startet LTE-testingen - på Svalbard (!)

 

Se mer her:

 

http://www.amobil.no/artikler/her_gir_netcom_deg_4g-dekning/79320

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...