Gå til innhold

Oppgradere til ny Intel LGA775


Anbefalte innlegg

Har følgende prosessor i min PC: Intel Core 2 Duo E7400 2,8GHz

Begynner å få store overopphetingsproblemer med min nåværende CPU (Opp mot 90-100 grader ved normal bruk). Bruker den medfølgende viften. Så tenkte å bytte den ut med en bedre. Bør jeg kanskje også investere i en annen/bedre vifte enn den medfølgende?

 

 

Tenkte å oppgradere til ny/bedre prosessor, men brikkesettet LGA775 begynner å forsvinne. Vil en nyere Quad core CPU med mindre Ghz enn den jeg allerede har være bedre/raskere?

 

Tenkte på en av følgende prosessorer:

Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz

Intel Core 2 Quad Q8400 2.66Ghz 1.399,-

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for en Intel I5 2500K, koster bare litt mer, men du må ha et nytt hovedkort da. Vil si det er vært det :)

 

Edit: AMD kommer med en helt ny CPU plattform nå i sommer, husker ikke helt når, kan være noe å vente på :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Problemet ditt er nok det samme som alle Intel plattformer lider av, Pushpin helvete.

Det som skjer at pushpinsene på orginal kjøleren svekkes over tid, resultatet er at kjøleren spretter opp på den ene siden og tempen fyker i taket.

 

Løsningen koster og uansett om du bygger ny PC som du da må ha nytt HK, CPU og RAM (Kun AMD sin AM2+ støtter DDR2.) så burde du kjøpe en ny kjøler med bakplate og fjærbelastede skruer.

Denne sitter som støpt og gir IKKE etter over tid uansett.

Det du får til LGA 775 er ikke likt hva du fikk før, skal du ha ny CPU se etter E8xxx for tokjerner eller Q9xxx på ebay enn i norske sjapper grunnet at de er faset ut.

 

Som en minimumsløsning uansett hva du velger, BYTT KJØLER fra stock og kast den eller enda bedre og mer morsomt, pakk den inn og send den til Intel med beskjeden: "This is not good enough!" :D

Lenke til kommentar

Problemet ditt er nok det samme som alle Intel plattformer lider av, Pushpin helvete.

Det som skjer at pushpinsene på orginal kjøleren svekkes over tid, resultatet er at kjøleren spretter opp på den ene siden og tempen fyker i taket.

 

Løsningen koster og uansett om du bygger ny PC som du da må ha nytt HK, CPU og RAM (Kun AMD sin AM2+ støtter DDR2.) så burde du kjøpe en ny kjøler med bakplate og fjærbelastede skruer.

Denne sitter som støpt og gir IKKE etter over tid uansett.

Det du får til LGA 775 er ikke likt hva du fikk før, skal du ha ny CPU se etter E8xxx for tokjerner eller Q9xxx på ebay enn i norske sjapper grunnet at de er faset ut.

 

Som en minimumsløsning uansett hva du velger, BYTT KJØLER fra stock og kast den eller enda bedre og mer morsomt, pakk den inn og send den til Intel med beskjeden: "This is not good enough!" :D

 

I så fall burde vel "Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz" til 1390kr være et godt valg.

 

 

Lenke til kommentar

hvor mye skal du bruke?

 

ville heller hoppet over en bytur og kjøpt et Z68 hovedkort, 2500K og 4 gig corsair XMS ram.

Totalt vil dette koste 2800,-ish... Så setter du opp multipliern og vips: 4.8 ghz :D

 

Bygde systemet(hovedsakelig en NAS + litt personlig PC) i 2008 og da kostet CPU+hovedkort ca. 2500kr.

ASUS P5Q Premium, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 4xGbLAN, Firewire, 4xPCI-Ex(2.0)16 1579kr

Intel Core™ 2 Duo E7400 2,8GHz, Socket 775, 3MB, FSB 1066, Boxed 1019kr

 

Har planlagt å bygge en backup NAS neste år. Kanskje jeg kan bruke mitt eksisterende CPU+hovedkort til denne og kjøpe en ny Intel i5. Skal kanskje undersøke det ettersom de litt bedre LGA775 ikke har blitt noe billigere.

 

 

 

 

2500kr er mye for en bytur...

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Husk! Du MÅ ha ny RAM OGSÅ om du skal ha LGA 1155, DDR2 støttes IKKE og heller ikke høy spennings DDR3 som var første generasjon DDR3.

RAMen må fungere med mindre enn 1.6V, ellers griller du og slakter CPUen og dens minnekontroller.

I tilegg burde du også handle en ny kjøler som sagt.

Lenke til kommentar

Kan hende jeg venter til senere på året å oppgraderer til nytt brikkesett.

 

En liten oppgradering jeg kan gjøre nå i alle fall er å kjøpe en ny kjøler/vifte. Noen som kan anbefale meg en god vifte til LGA775 som koster mellom 500 og 1000kr?

 

Kanskje en kjøler som også kan fungere på Intel Z68. Ser endel kjølere rundt 5-600kr støtter både LGA775 og LGA1155. Da kan jeg bruke denne senere også når jeg oppgraderer til LGA1155.

 

 

 

Edit: Nesten ingen kjølere som koster mer enn 1000kr. Lurer på hvilken jeg skal satse på. Vil ha en som er enkel å feste til hovedkortet. Regner med de som står oppført for både LGA775 og LGA1155 har samme feste, eller er det forskjellig feste mellom hovedkortene på disse 2 brikkesettene?

 

Hvis jeg investerer i følgende kjøler kan den festes like godt på mitt nåværende hovedkort P45 som det kan på Z68?

Corsair H80 Hydro Series CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3, 2600 RPM, 46~92 CFM, 22~39 dBA

 

Edit2: Er vel ingen vits å investere i en slik kraftig kjøler dersom jeg ikke har et seriøst behov for det med tanke på overklokking. Overklokking blir nok uaktuelt for min del. Regner med en kjøler til 5-600kr burde holde.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

en Noctua kjøler er toppers, disse passer fint til 1155 og stort sett andre sokler, mulig du også vil kunne få tak på mounts til andre sokler som lanseres i fremtiden også og er ett SUPERT start punkt for en fremtidig oppgradering.

Og da kan du kaste Intel kjøleren i søpla med en gang og spare deg MANGE fremtidige hodepiner, slik som den du har nå.

Lenke til kommentar

Gigabyte GA-PH67-UD3, Socket-1155

ATX, H67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s 490.00,-

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V Intel i5 299.00,-

 

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500

3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed 1595.00,-

 

 

Totalt:

2.384,00

 

 

Har du råd til dette da? alt plukket fra komplett.

Burde gi deg en enorm ytelsesøkning :)

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...