Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

En avtale over flere sider


KS

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hvordan kan jeg sikre meg at en avtale som går over flere sider er jurdisk gyldig når:

- Det kan kun signeres på den siste siden

- Hver side er med en-sidig print

- Når de ulike sidene ikke kan stiftes eller på annen måte bindes sammen.

 

Noen ideer? Står det noe i lovverket om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesifiser sideantallet og få initialene på alle sidene?

Det må vel være den beste måten. Iallefall det jeg har opplevd på slike kontrakter.

Men hvis det ikke er et valg? Som jeg skrev "- Det kan kun signeres på den siste siden"

Lenke til kommentar

Spesifiser sideantallet og få initialene på alle sidene?

Det må vel være den beste måten. Iallefall det jeg har opplevd på slike kontrakter.

Men hvis det ikke er et valg? Som jeg skrev "- Det kan kun signeres på den siste siden"

 

Spesifiser sidetallene det gjelder.

Lenke til kommentar

Spesifiser sideantallet og få initialene på alle sidene?

Det må vel være den beste måten. Iallefall det jeg har opplevd på slike kontrakter.

Men hvis det ikke er et valg? Som jeg skrev "- Det kan kun signeres på den siste siden"

 

Litt ledig plass til noen initialer må det vel være på nederst på hver side?

Lenke til kommentar

Spesifiser sideantallet og få initialene på alle sidene?

Det må vel være den beste måten. Iallefall det jeg har opplevd på slike kontrakter.

Men hvis det ikke er et valg? Som jeg skrev "- Det kan kun signeres på den siste siden"

Da hadde jeg enkelt og greit ikke signert. Nå står det ikke hva slags kontrakt du skal skrive under på, men enhver seriøs motpart vil gå med på å skrive initialer og sidetall på hver side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere har bare foreslått den tradisjonelle løsningen, nemlig signering/initialer på HVER side. Men i dette tilfellet er ikke det et alternativ. Hvordan sikrer man seg da?

Det kan være en avtale om hva som helst, kjøp av noe, levere en eller annen tjeneste etc.

 

Hele poenget er at avtalen består av flere sider som er uavhengige av hverandre og signering kan kun skje på aller siste arket.

Lenke til kommentar

Det mest vanlige er at en avtale skrives i to eksemplarer, hvor partene signerer begge, og beholder hvert sitt eksemplar. Dette blir jo da forholdsvis trygt, men ikke 100%. I en tvist vil det da bli opp til retten å avgjøre hvilken avtale som er den originale, og hvilken som er forfalsket (har fått byttet ut noen sider). Tinglysing av avtalen/kontrakten, som allerede nevnt, er neste skritt.

Lenke til kommentar

Dere har bare foreslått den tradisjonelle løsningen, nemlig signering/initialer på HVER side. Men i dette tilfellet er ikke det et alternativ. Hvordan sikrer man seg da?

 

Hvorfor er ikke dette et alternativ? Er det et konkret tilfelle du har opplevd, eller er vi med på en brainstorming for å finne alternative måter å gjøre det på?

 

I framtida vil vi sannsynligvis signere på elektroniske dokumenter med en elektronisk signatur, og en form for elektronisk vannmerke viser at dokumentet er intakt og ikke tuklet med. Da holder med en "signatur", uansett om den oppfattes som plassert på enden eller begynnelsen eller i et annet lag eller i dokumentets ressursgaffel.

 

En analog parallell vil være å lage hull gjennom alle sidene i kontrakten, tre en tråd gjennom, og begge parter setter sitt lakksegl på tråden. Da vil man i teorien ikke kunne bytte ut sider uten at det merkes eller har tilgang til begge partenes segl. Man vil kunne fjerne sider, men det vil veldig lett avsløres dersom sidene er nummerert, og også om de ikke er det, dersom teksten ikke virker komplett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I denne tråden var det lite juss...

 

Juridisk sett treng ikkje avtalen signatur i det heile. Det er i norsk avtalerett ikkje noko generelt formaliakrav og avtalar treng heller ikkje vera skriftlege. Det sentrale ved tolking av avtaler er kva artane er einige om. Ved skriftlege avtaler er det sjølvsagt lettare å sjå i ettertid kva partane har vore einig om, men heller ikkje i slike tilfelle vil det vera noko generelt krav til at avtalen vert sett opp på ein spesifikk måte. (Ein del særlover stiller dog formaliakrav til inngåing av avtaler slik som husleigelova, finansavtalelova, angrerettlova med ulike konsekvensar om dette ikkje er gjort)

 

Sjølvsagt kan ein tenkja seg situasjonar der ein av partane driv med svik og endrar på det skriftlege avtaledokumentet etter avtaleinngåing, men juridisk sett er dette berre eit spørsmål om kva som kan bevisast. Ei anna sak er det at om du er i noko som helst tvil om motparten i ein avtale vil kunne komma til å bytta ut sider i ein avtale er vel dette nokon du ikkje bør inngå avtalar med.

 

Nokon nevnte tinglysing over. Dette er for dei aller fleste avtaler ikkje mogleg. Tinglysing er noko ein berre kan gjera med heilt spesifikke typer avtaler, slik som rettar i fast eigedom, tinglysingsloven, og ektepaktar, ekteskapsloven. Tinglysing er heller ikkje eit instrument som er laga for å sikre bevis for kva to partar seg i mellom har avtalt, men for at tredjemann skal kunne sjå kva som er avtalt. Kjøper du hus er det til dømes praktisk å kunne sjekke at seljaren ikkje berre var ein feriegjest som leigde huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...