Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen "dør" og så starter den igjen, heile tida.. HJELP!


Anbefalte innlegg

God dagen !

 

Jeg tenkte å sette inn en gammel harddisk i går kveld. men siden det var en gammel harddisk så måtte jeg koble den sammen med CD-rom og hovedkortet med sånn stor brei ting med mange pinner ( har ikke peiling på hva den heter).

 

Det som skjedde da var at når jeg skrudde på pcen så tok det bare 10sek ca før pcen "dør" og så starter opp igjen. Det kommer ikke noe bilde opp.. alt er svart og så "dør" den og starte igjen. Dette kan vare veldig lenge... hvis jeg lar den forsette for lenge så kommer det en skummel viftelyd, men vet ikke om det er farlig eller ikke.

 

Jeg har hatt dette problemet før og da har jeg bare fått bedskjed at det er skjermkortet som er løst og da har jeg bare koblet alt ut og så inn igjen, men fungerte ikke denne gangen..

 

dette er veldig frustrerende...

 

er det noen som vet eller kanskje har noen tips til å fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer det om du kobler fra enten CD-spiller eller Hardisk?

Den brede kabelen heter forresten IDE-kabel.

Okei :)

 

men ja, skjønte jo at det kan være Harddisken ikke høre hjemme der, men jeg koblet den av...men det skjedde ikke noe.

Lenke til kommentar

Fungerer det om du kobler fra enten CD-spiller eller Hardisk?

Den brede kabelen heter forresten IDE-kabel.

Okei :)

 

men ja, skjønte jo at det kan være Harddisken ikke høre hjemme der, men jeg koblet den av...men det skjedde ikke noe.

Du har kanskje kommet borti noe da du drev og fiklet inni PC'en?

Kanskje en kabel ikke lenger sitter ordentlig fast?

 

Forøvrig, når du bruker IDE-kabler må du passe på at den ene enheten er satt til å være "Master" og den andre til "Slave". Dette gjør du ved å plassere en "jumper" (=kortslutningsdings) mellom 2 pinner på harddisken, nær IDE-kontakten. Begge kan ikke være "Master" (eller "Slave); da blir det krøll og hardisk/CD-ROM vil drive og snakke i munnen på hverandre.

Lenke til kommentar

Hvis du møter veggen så kan du prøve å koble løs alt du ikke trenger.

Deretter sjekker du strømkontakter, minnemoduler og skjermkortet (prøv gjerne å ta det helt ut og så tilbake).

Det kan også være at alt du trenger er å plugge ut strømkabelen og vente i et halvt minutts tid. Dette har hjulpet meg noen ganger PCen har oppført seg uskikkelig.

 

Siste tips jeg kommer på i farten er å resette CMOS.

Dette gjør du enten ved å:

A) Ta ut klokkebatteriet og sette det tilbake etter ca et halvt minutt

-eller-

B) Kortslutte de to pinnene like ved klokkebatteriet. Det står gjerne "reset cmos" eller liknende i umiddelbar nærhet.

Om det er trangt i kabinettet så pleier jeg å bruke en smørkniv som jeg stikker ned og plasserer mellom pinnene og vrir slik at den tar borti begge samtidig.

 

Mitt aller aller siste innspill er at om PCen har vært utsatt for en spenningspeak eller tordenvær i det siste så kan det ha laget en svakhet i PCen, men som ikke gjør seg gjeldene før du har koblet ut og inn strømmen på den. Selv så rart dette høres ut, så har jeg opplevd det flere ganger opp gjennom årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...