Gå til innhold

Test: Asus ML239H


Anbefalte innlegg

Skulle gjerne ha sett noen kilder, undersøkelser el.l. på hva folk liker best av matt og blank, sånn overall. Jeg kan ikke fordra blank pga. speilbilde/refleksjoner og at det er elendig i enkelte lysmiljøer, og personlig trenger jeg ikke veldig mye bedre fargegjengivelse en random matt skjerm gir meg, f. eks fra Dell som jeg har på laptopen eller Samsung-skjermene til den stasjonære.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
<br />Skjønner ikke hvorfor noen vil ha blank. Hva er fordelen? Særlig på laptoper hvor man jobber gjerne mange forskjellige steder i mange forskjellige typer lys er det en virkelig plage. Henger meg også med på Theo343, jeg har ikke sett så mange blanke skjermer i størrelser på rundt 24". <br /><br />Skulle gjerne høre hvorfor noen vil ha blank og ikke matt.<br />

 

Fordi fargene er freshere og bildet ser mer smashing ut. Mye mer levende og engasjerende. Jeg driter en lang marsj i hva som er korrekt for å si det rett ut, jeg vil ha det som ser "best" ut - dvs mest appelerende i mine øyne. Matte skjermer kan jeg rett og slett ikke fordra, det ser jo så grått og blasst og trist ut. Til tekstbehandling, greit, til bilder, NEI. Blanke skjermer derimot, blåser liv i bildet så det blir en sann fryd å se på bilder og video. For meg er det dette som er riktig og naturlig. Jeg er STRÅLENDE fornøyd med min speilblanke HP-skjerm.

 

Det er i grunn det samme med matte LCD/LED-TV'er vs blanke. Hvorfor tror du nesten alle LED-tv'er som kommer er blanke? Produsentene begynner vel å forstå hva som ser best ut, og dermed selger bedre. Plasmaskjermer har i alle år inntil nylig vært LCD-tv'er bildekvalitetsmessig overlegen, kanskje kan en del av forklaringen være at alle plasmaskjermer er blanke?

 

Refleksjoner er ikke noe problem hos meg. Ser at det i enkelte miljøer kan slå dårlig ut, men det finnes faktisk en del blanke skjermer hvor refleksjonsproblemet er redusert til et minimum. Se f.eks bare på Panasonics nyeste plasmaskjermer. Skinnende blanke, men fint lite refleksjoner. Dette er helt sikkert overførbart til PC-skjermer, kanskje finnes de alt for alt jeg vet. Tar uansett heller til takke med refleksjoner framfor det triste, livløse, matte bildet any day!

 

Selv Apples rådyre IPS-skjermer er blanke! Det sier vel det meste.

Lenke til kommentar

Skal prøve å holde meg saklig og ikke arrogant; men helt ærlig så driter jeg i fargespektrumet. Jeg har hatt mange matte skjermer oppover årene, både på laptops og stasjonære, og de har mer enn bra nok fargespekter, så ser virkelig ikke problemet. Derimot ser jeg fler problemer med glossy skjerm som nevnte refleksjoner.

 

Jeg kan selvfølgelig kun snakke for meg selv, og det kan også bare du. Det her er en personlig preferanse til de grader, og uansett hvor mye vi diskuterer vil vi tydeligvis aldri bli enige. Jeg liker A, du liker B, greit for meg, men jeg kommer fortsatt til å si at jeg liker matt best.

 

Til slutt; jeg kunne virkelig ikke ha brydd meg mindre om Apples IPS-skjermer, og om de har matt eller blank. Jeg skal ikke ha en slik skjerm, og bryr meg kun om hva jeg selv har tenkt å kjøpe, fornuftig nok.

Lenke til kommentar

Det er godt man er i stand til å innrømme preferansene på riktig grunnlag fremfor å mene at noe som er dårligere faktisk er bedre.

 

At Apples skjermer er blanke sier ikke noe som helst annet enn at Apple har skjønt at den jevne kjøper faller for glossy skjermer.

 

En plasma TV har ikke bedre sortnivå og mer korrekte farge pga. overflatefinishen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...