Gå til innhold

Hjelp til strømtilkobling av vifter på hjemmebygd PC!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har gått til innkjøp av et system med hovedkort av typen ASUS P8P67 PRO og kabinettet Corsair 650D. Har i tillegg en Noctua NH-D14 CPU-kjøler. Problemet ligger i koblingen av de forskjellige viftene til hovedkortet. Så vidt jeg forstår er det kun fire strøminnganger for viftene på hovedkortet. CPU-kjøleren har to vifter alene, og disse vet jeg ikke hvor skal. Er jeg elendig i matte, eller har jeg en strøminngang for lite og blir nødt til å kutte ut en vifte?

 

På forhånd takk! :D

Endret av rufus1511
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har gått til innkjøp av et system med hovedkort av typen ASUS P8P67 PRO og kabinettet Corsair 650D. Har i tillegg en Noctua NH-D14 CPU-kjøler. Problemet ligger i koblingen av de forskjellige viftene til hovedkortet. Så vidt jeg forstår er det kun fire strøminnganger for viftene på hovedkortet. CPU-kjøleren har to vifter alene, og disse vet jeg ikke hvor skal. Er jeg elendig i matte, eller har jeg en strøminngang for lite og blir nødt til å kutte ut en vifte?

 

På forhånd takk! :D

 

vet jo ikke noe om hva slags strømforsyning du har, men tipper noe slik vil løse problemet ditt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632249

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har gått til innkjøp av et system med hovedkort av typen ASUS P8P67 PRO og kabinettet Corsair 650D. Har i tillegg en Noctua NH-D14 CPU-kjøler. Problemet ligger i koblingen av de forskjellige viftene til hovedkortet. Så vidt jeg forstår er det kun fire strøminnganger for viftene på hovedkortet. CPU-kjøleren har to vifter alene, og disse vet jeg ikke hvor skal. Er jeg elendig i matte, eller har jeg en strøminngang for lite og blir nødt til å kutte ut en vifte?

 

På forhånd takk! :D

 

vet jo ikke noe om hva slags strømforsyning du har, men tipper noe slik vil løse problemet ditt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632249

 

Disse vil dog ikke tillate at hovedkortet regulerer viftefarten. Det er gjerne noe som er øsnkelig i de fleste tilfeller så ikke maskinens vifter går på full gass mens du bare surfer på nettet typ...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

du kan bruke en slik adapter som vist i posten over. du kan koble viftene direkte i strømmforsyningen via molex(4pin)kontakten om du ønsker at viften(e) skal gå får fult hele tiden. Jeg anbefaler ingen av delene da det gir liten til ingen kontroll over viftestyringen.

 

du kan koble via en y-forgrening, dette vil gjøre at to vifer kjører synkronisert og bare bruker en plass av PWNkontaktene på hovedkortet. min personlige anbefaling om du har mange vifter er å bruke en viftestyringsenhet, evt. kombinere med y-ledd og PWNkontaktene på hovedkortet, i hvilket tilfelle vil du få noen vifter som kan styres via kontrollpanel på pcen og noen som styres av hovedkortet/software. techbay.no har bra priser og utvalg på slikt.

Endret av nomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...