Gå til innhold

Piratkopiering av spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja han selger piratkopier og jeg har selv handlet ca. 50 spill og filmer av han! Det er ikke alle som har bredbånd eller har penger til å kjøpe nye spill, så jeg personlig synes det greit med litt lett tilgang på nye spill! Og til slutt må jeg si at det å ta 500 kr for et spill er meget drygt med tanke på hvor mye dårlige spill som lages. Det skal vel også sies at spill som jeg finner kurante blir kjøpt i butikken etter at jeg har testet den billige versjonen (multiplayer spill) !!

Lenke til kommentar

For det første Antliloppe 500 kr er ikke mye for et spill. Spillprodusenten må nok bruke flere millioner på å lage spillet. Og da må de så klart få betalt noe tilbake da.

 

For det andre så er det ikke trygt å kjøpe hos han mongo apen. Han kan ha binda filene med virus,trojan etc.

 

for det tredje så er 40 kr pr. spill for mye( :shrug: )

CD 8kr

spill 12 kr

________

20 kr

 

Hadde jeg brent noe å solgt det, så hadde jeg ikke tatt mer enn 20 kr.

 

sist men ikke minst: F-UCK YOU til han piratjæ*elen :yes:

Lenke til kommentar
For det første Antliloppe 500 kr er ikke mye for et spill. Spillprodusenten må nok bruke flere millioner på å lage spillet. Og da må de så klart få betalt noe tilbake da.

 

For det andre så er det ikke trygt å kjøpe hos han ***** apen. Han kan ha binda filene med virus,trojan etc.

 

for det tredje så er 40 kr pr. spill for mye( :shrug: )

CD 8kr

spill 12 kr

________

20 kr

 

Hadde jeg brent noe å solgt det, så hadde jeg ikke tatt mer enn 20 kr.

 

sist men ikke minst: F-UCK YOU til han piratjæ*elen :yes:[/quote

 

Bare så det er sagt så er det aldri noe tull med kopiene der i gården! :evil:

Lenke til kommentar
Ingen som selger MANGE orginale spill for 40.- spenn, når hvert spill koster 500.- ++

 

Så at det var en del nye også, som fks vice city

 

Men Men.. har ingen bevis at det er pirat.

 

Men jeg veit at det er :roll: hehe..

 

Helt enig .. 40,- er for dyrt.. kan strekke seg iaffal ned til 29,90 .. og gjerne med mulighet for domino poeng og litt ekstra kvantums rabatt :D

 

lol.. noen folk :)

Lenke til kommentar

Jammenjammen, man blir ganske fort lei av spill eller klarer dem og legger dem vekk, er det no å blåse 500,- på? Jeg synes det er sykt at spillprodusentene ikke senker prisen 50-60%, da vil de selge mere og folk flest kjøpe orginalt.

 

For en 14'is som får 100kr ukelønn eller hva det skulle være, trenger han jo bare spare 2 uker for å rive nyeste spillet ned fra hylla på spaceworld og snubble til kassa, noe som ville skjedd om det rett og slett kostet mindre.

 

:shrug:

Lenke til kommentar
Pirat kopiering av spill høres ut som om det er det verste du kan gjøre men når det gjelder filmer og ripping av musikk så er det liksom godkjent høres det ut som! Hvor er logikken i det?

Det er videresalg av stjålet materiale og at folk tjener penger på dette som jeg mener er forkastelig. En ting er er å kopiere en låt/spill/etc til eget bruk/test, mens en helt annen ting er å faktisk selge dette videre med fortjeneste.

Noe jeg aldri har gjort og aldri kommer til å gjøre.

Så ja, jeg er uten synd og kan gjerne "kaste den første sten" i så forstand

Lenke til kommentar

Izex:

Jammenjammen, man blir ganske fort lei av spill eller klarer dem og legger dem vekk, er det no å blåse 500,- på? Jeg synes det er sykt at spillprodusentene ikke senker prisen 50-60%, da vil de selge mere og folk flest kjøpe orginalt.

 

Hørt om verdikjeden?

[*]Utvikler --> Lager spill, bruker flere år, utgifter og kostnader til lønn, personal, husleie, datamaskiner, kaffe, whatnot. F eks BioWare eller Funcom. Har vanligvis ingen inntekter annet enn det de får fra, og er avhengige av av :

[*]Utgiver --> Betaler vanligvis en utvikler penger under utviklingen av spillet. Trykker, produserer, mangfoldiggjør, markedsfører, kvalitetskontrollerer (man kan dog lure) og sørger (ikke ofte nok) for kundestøtte. Betaler patcher, etc. Legger ut til dels svært store summer for et spill før man tjener så mye som en krone på det. Ofte (vel, av og til) på prosjekter som aldri ser dagens lys. F eks Eidos, Atari .

[*]Detaljist --> Selger spillet til deg, meg og andre som kjøper spill. F eks Yeees, AkersMic, Platon, spaceworld. I norge importerer de spill, har lønnsutgifter, toll, porto, reklame.

 

Alle disse skal ha penger. Produsentene / utviklerne har som regel / svært ofte ikke noe særlig å si for hva det endelige produktet koster. Utgiverne er som regel de som setter den endelige prisen. Detaljistene forholder seg til hva de må betale for et ferdig produkt.

 

Når det er sagt, er jeg enig i at et spill koster mye penger. Mellom 299 og 499 for et spill, dog det er sjelden at de koster så mye som 500 kroner. Hva får man for dette.. La oss se.. Tar utgangspunkt i maksimalprisen for et spill.

 

  • Fire sekspakninger med pils

[*]6.25 kinobilletter

[*]En full bensintakt

[*]8 Big Mac

[*]Ca et par sko

 

Er et dataspill virkelig så dyrt? Hvor mange timers underholdning har du fra et dataspill? La oss seee.. Jeg betalte rundt 400 kroner for StarWars Galaxies, importert. Foreløpig har jeg vel spill noe sånt som 150-200 timer. Har enda ikke betalt første månedsavgiften. Det gir meg en pris pr time på 5 kroner. La oss sammenligne andre ting :

 

[*]Kino - 42,50 pr time for en person

[*]Øl - Veldig varierende, la oss si mellom 20 og 40 pr time, alt etter hvor mange du drikker i timen

[*]Big mac - la oss si den holder i 4 timer - 16.25

 

Dyrt med 500 kroner for et dataspill? Vil ikke påstå det.. En 14 åring skial ikke ha råd til å kjøpe noe særlig med dataspill. Det koster penger..

 

En ting, dog, som gjelder det meste innenfor underholdningsprodukter og den Digitale Hverdag (film, tv, data, avis whatever). Det er etter hvert blitt såpas stor utbredelse av bredbånd at det kan lønne seg for utviklere å selge produktene sine selv over nettet. En del har allerede gjort dette, og man kunne til en viss grad slippe det største fordyrende mellomleddet, utgiverne. Problemet er at utviklerne ikke får noen penger før produktet er ferdig. Man kan ikke spise bits og bytes eller betale husleie med forventet fremtidig inntekt.

 

Så har man utgiverne. Se bare på IRSA eller hva pokker det amerikanske plateutgiverfaenskapen heter. De har investert til dels vanvittig mye penger i hele apparatet sitt, og er ikke spesielt interessert i å gi slipp på dette. De vet at de har en god ting og en god forretningside, og slåss med nebb og klør for å forsvare dette. Veldig mange mennesker jobber innenfor denne bransen på verdensbasis. I tiden fremover vil det strengt tatt være mindre og mindre behov for veldig mange av de tjenestene de tilbyr, da det krever betydelig mindre ressurser å selge noe elektronisk enn å gå sende en pappboks fra USA til Norge. Det betyr samtidig mindre penger til dem, og mange færre ansatte. selvfølgelig sloss de mot dette.

 

Problemet er at man pr i dag er fullstendig avhengige av disse, uten store selskap som betaler artister / utviklere / whatever penger mens de arbeider, vil (for n'te gang her i denne posten) de ha seriøse problemer med å i det hele tatt få laget produkter. Man har (nesten) en catch-22 problemstilling her. De største skurkene / hindrene i å komme i riktig retning av bedre distribusjonsapparet, er samtidig den viktigste støttespilleren for den kreative gjengen som lager produktene vi koser oss med. Jeg tror at det på sikt vil tvinge seg gjennom endringer her, og at industrien blir slept skrikende etter inn i fremtiden. Men det blir ikke lett.

 

Mase mase mase. Kort sagt, dataspill koster mye penger, og det koster kanskje mer enn det burde gjøre. Men det er ikke dyrt i forhold til andre forbruksvarer i samfunnet. (et spill er en forbruksvare, selv om ikke den fysiske (og elektroniske) delen av den blir "slitt ut").

 

Støtt opp om de som lager gode spill. Betal det det koster. Spesielt for de "smale" spillene, som ofte er de beste. Bruk pengene til å fortelle hva slags spill man ønsker å ha. Det nytter ikke å piratkopiere spill, og så skrike bloody murder og rip off når kvaliteten suger. Hvis man hadde brukt penger på de spill man faktisk likte, kunne det sendt signaler til hva som er kvalitet.

 

Og at man er nødt til å piratkopiere et spill på forhånd for å teste det før man kjøper, er bare musepiss. Det er demoer tilgjengelig over alt. Greit nok at disse ikke er et perfekt eksempel på selve spillet, men det viser hva det går ut på. Så er det noe fint som heter diskusjonsforum, anmeldelser og usenet. Sammen gir disse som regel svært objektive og nyanserte tilbakemeldinger på hvordan et produkt faktisk er. Kombinert med at en person stort sett vet hva man liker og ikke liker, burde man være i stand til å plukke ut godsakene. Spesielt hvis man er villig til å vente litt.

 

/rant off

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...