Gå til innhold

Oppgradering/Oppdatering iMac 27"


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en iMac 27" (sent 2010) modellen.

 

Specs:

Processor Class - Intel Core i5

Processor Speed - 2.8 GHz

Installed Video - Memory Card 1000 MB

Video chipset - ATI Radeon HD 5750

Installed memory - 4000 MB

Memory technology - DDR3

Total Hard-drive capacity - 1000 GB

Hard Drive Speed - 7200 RPM

 

Er det noe mulighet for meg som privat person å oppdatere maskinen? Nytt skjermkort, bedre prosessor etc.?

 

Evt. er det noe som kan gjøre iMacen min "bedre"? Hvis jeg f.eks skal spille Starcraft 2 i MAC OSX, så er det hakking, og jeg kan ikke spille på full oppløsning (2560 x 1440) uten å skru alt på "low". Evt. så blir det å ta ned til 1600x1200 og jeg kan spille på medium. Hvis jeg spiller i Windows XP (boot camp), gjør alt mye smoothere og virker som om iMacen er dobbelt så rask.

 

Er det noe programmer, tweeks, et eller annet, som kan booste preformancen til iMacen?

 

Håper alle forstår hva jeg spør etter,

takk på forhånd.

 

 

- Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv så har jeg aldri gjort dette før.

 

Men tanke på at Imac, er en stor skjerm, tviler jeg på det er så enkelt.

For det første må du skru maskinen helt fra hverandre, er neppe enkelt uten spesial utstyr, og i tillegg er viftene, og skjermkortet spesialt deler, dermed tror jeg prisen/lønnsomheten blir borte.

 

Du kan se på http://www.ifixit.com/Browse/iMac_Intel

 

Dermed syns jeg du gjør det smartere ved å vurdere hackintosh, eller en ny imac.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

 

Hvis jeg oppgraderer Ramen, vil dette booste preformans kraftig? Har nå 4gb, hvis jeg oppgraderer til 8 eller 12.?

 

Selv så har jeg aldri gjort dette før.

 

Men tanke på at Imac, er en stor skjerm, tviler jeg på det er så enkelt.

For det første må du skru maskinen helt fra hverandre, er neppe enkelt uten spesial utstyr, og i tillegg er viftene, og skjermkortet spesialt deler, dermed tror jeg prisen/lønnsomheten blir borte.

 

Du kan se på http://www.ifixit.com/Browse/iMac_Intel

 

Dermed syns jeg du gjør det smartere ved å vurdere hackintosh, eller en ny imac.

Lenke til kommentar

Gå til: Aktivitetsmonitor - Systemhukommelse. så ser du hvor mye minne du har i bruk.

 

Jeg tror neppe kun en ram oppgradering er nok, med mindre du driver med tunge videoredigening filmer.

 

Så i ditt tilfelle, ville jeg tippe en SSD hadde nok helle vært noe.

Men ikke enkelt å bytte med andre ord.

Lenke til kommentar

Har sett noen videoer på nette om bytting av RAM på iMac. Ser veldig enkelt ut, RAM`en ligger mellom høytalerene. Er et lite rom som er festet med 2 skruer. Du kan se det vis du vipper sjermen helt opp så du kan se undersiden av sjermen. Rett under det svarte eple merket. Det er det som jeg tror er enklest å bytte. Vis du skal bytte noe annet så må du av med hele sjermen siden det er under der de andre komponentene ligger.

 

Har ikke engen erfaring med det pga har ikke penger til det.

Man hadde det vært meg så hadde jeg enten kjøpt meg en stor SSD eller mer RAM. Flere sier at det å ha 12 GB RAM er veldig deilig, selv om du ikke driver med stor video redigering så går ganske mye på maskinen raskere.

 

Noe spesial utstyr brukte de ikke i videoen jeg så, bare vanlig skrujern.

 

Vis du lurer på hvordan du skal bytte noen deler så foreslår jeg at du googler det :thumbup:

Endret av fjerten95
Lenke til kommentar

Fantastisk! Tusen takk :)

 

Har du noe formening om hvilke RAM også videre jeg kan bestille? Bør jeg bestille helt indentisk RAM som allerede er i maskinen? Eller holder det med at jeg bestiller noe som "passer" slotsene i Macen? Så litt rundt på komplett.no og kostet ikke mer enn rundt 400kr per 2GB med RAM, hvis jeg ikke tar helt feil?

Lenke til kommentar

For å være på den sikre siden så ville jeg ha kjøpt lik type RAM til maskinen, slik at du er sikker på at den passer. Du kan sjekke på eplehuset å se hvordan type RAM du må ha i maskinen din (minne og lagring) eller spør i nærmeste eple butikk.

 

Vis du kjøper fra komplett.no eller en annen nettbutikk og du finner ut at brikken ikke passer Mac`en din. Så har du 14 dagers retur rett, altså du kan sende varen tilbake til butikken inntil 14 dager fra når du kjøpte den å få pengene igjen. Det er da påbudt vis du kjøper på nettet.

Pris på brikker har jeg ikke peiling på, men det finner du vel ut selv :tease:

 

I den videoen jeg fant (husker ikke hvor) så så det veldig enkelt ut, så enkelt at det bare var å skru ut to skruer, dra ut RAM`en, sette i ny RAM og skru de to skruene på plass igjen. Veldig enkelt :new_woot:

 

Bare husk å beholde de gamle RAM brikkene i tilfelle de nye blir ødelagt eller det viser seg at du må sende dem tilbake eller lignende og du må ha noen RAM brikker i maskinen din.

 

Håpe dette hjelper deg :)

Endret av fjerten95
Lenke til kommentar

Men e det bare vandlig ddr3 ram?

 

4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB (Gjelder ikke for henting i butikk) [Legg til kr 850,-]

8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB [Legg til kr 1640,-]

16GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 4x4GB [Legg til kr 4920,-]

 

Hentet jeg fra apple. Så er det bare for meg å spørre etter ddr3 sdram?

Lenke til kommentar

Men e det bare vandlig ddr3 ram?

 

4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB (Gjelder ikke for henting i butikk) [Legg til kr 850,-]

8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB [Legg til kr 1640,-]

16GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 4x4GB [Legg til kr 4920,-]

 

Hentet jeg fra apple. Så er det bare for meg å spørre etter ddr3 sdram?

 

Vil denne fungere?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574055

Lenke til kommentar

Om minneoppgraderingen øker ytelsen betraktelig skal jeg kjøpe en sjokoladekake til deg

 

btw:

Mid 2010 Core i5/i7 iMac with ATI 5750 Graphics Card

 

Textures:

 

Texture Quality: High

 

Graphics:

 

Graphics Quality: Custom

 

Shaders: High

Lighting: Ultra

Shadows: Ultra

Terrain: High

Reflections: On

Effects: Ultra

Post-Processing: High

Physics: High

Models: High

Unit Portraits: 3D

Movies: High Definition

 

 

Notes: Expect an average of 60fps. Recommend lowering resolution to 1920x1080 on the 27” iMac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...