Gå til innhold

Test: MSI H61MU-E35

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er vel alikevel ingen hindring i a benytte dette hovedkortet med en I5-2300/2310/2400/2500 og ett høvelig grafikk kort som en maskin til spilling om man har tight budsjett - eller ?

Endret av syar2003
Skrevet

Nei, men man sparer jo ikke de store summene på å kjipe inn på hovedkort. Et hovedkort er også det man har minst lyst å oppgradere på et senere tidspunkt.

Slike M-ATX H61 hovedkort er mer aktuelle for HTPC'er. Mangel på SATA 6 Gbps er litt unødvendig, men har kun praktisk betydning ved bruk av de helt nyeste SSD'ene.

Skrevet

Feil i spesifikasjon: 4 x DDR3-minnesokler for maks 16 GB DDR3 1333 / 1066 MHz

Det er bare 2 minnesokler, noe jeg personlig synes er et minus, men kanskje ikke annet å vente på et så billig kort.

Skrevet (endret)

Alikevel - om en SSD går på en 3Gpbs port eller en 6Gpbs er det himmel og hav forskjell fra platter basert disk - og går fort nok.

(om man ikke er benchmark hore da .. )

Poenget er en PC til spilling (hvor SSD eller HDD og hastigheten på denne IKKE vil være 1.pri for opplevet spill ytelse).

Med dette HK til 600,-

Single GFX kort til 1800,- (Eks Geforce 560 ti / AMD 6950)

i5 LGA1155 CPU til 1400,-

DRR3 4GB Dominator til 500,-

Totalt litt i overkant 4000 kroner for en "høvelig bra "

oppgradering for totalt plattform bytte inklusiv "bra" GPU

Det er fort 1000 - 1500 kroner og forskjell på kun hoved kort med dette kontra P67/Z68.

Endret av syar2003
Skrevet

Feil i spesifikasjon: 4 x DDR3-minnesokler for maks 16 GB DDR3 1333 / 1066 MHz

Det er bare 2 minnesokler, noe jeg personlig synes er et minus, men kanskje ikke annet å vente på et så billig kort.

Takk takk, rettet :)

Skrevet

Alikevel - om en SSD går på en 3Gpbs port eller en 6Gpbs er det himmel og hav forskjell fra platter basert disk - og går fort nok.

(om man ikke er benchmark hore da .. )

Poenget er en PC til spilling (hvor SSD eller HDD og hastigheten på denne IKKE vil være 1.pri for opplevet spill ytelse).

Med dette HK til 600,-

Single GFX kort til 1800,- (Eks Geforce 560 ti / AMD 6950)

i5 LGA1155 CPU til 1400,-

DRR3 4GB Dominator til 500,-

Totalt litt i overkant 4000 kroner for en "høvelig bra "

oppgradering for totalt plattform bytte inklusiv "bra" GPU

Det er fort 1000 - 1500 kroner og forskjell på kun hoved kort med dette kontra P67/Z68.

La meg omformulere litt: For meg er H61-baserte hovedkort er kun et alternativ for HTPC'er, og da pga. pris og støtte for integrert grafikk.

Hvis jeg skal bygge en allround-maskin, eller en maskin for lett gaming, og blåser av opp mot 2000 kroner på et skjermkort, så biter jeg i det sure eplet og blar opp de 2-300 kronene ekstra for et entry P67-hovedkort. Kanskje jeg er så gal at jeg bruker 3-400 til for å få SLI-støtte. Da er vi også inne i Z68-land, og får både i pose og sekk.

Prisforskjellen på dette hovedkortet og det billigste Z68-kortet på komplett.no er 459 kroner.

Skrevet (endret)

Det mangler optisk lydutgang i disse DAC-tider:( Bortsett fra det ser det ut til å være et greit kort sammen med i3 2100 på 3.1 GHz.

Tror ikke dette kortet er så aktuelt for bruk sammen med Intel Pentium Dual Core G*** eller i5 da man ikke har integrert grafikk i førstnevnte og det skiller 200 kr mellom i5 2300 og 2500k slik at man antakeligvis ønsker et P67 hovedort sammen med 2500k.

Endret av BadCat
Skrevet

Det mangler optisk lydutgang i disse DAC-tider:( Bortsett fra det ser det ut til å være et greit kort sammen med i3 2100 på 3.1 GHz.

Tror ikke dette kortet er så aktuelt for bruk sammen med Intel Pentium Dual Core G*** eller i5 da man ikke har integrert grafikk i førstnevnte og det skiller 200 kr mellom i5 2300 og 2500k slik at man antakeligvis ønsker et P67 hovedort sammen med 2500k.

Hentet fra MPX.no:

Intel Pentium® Dual Core G620

Integrert grafikk

Type Intel HD Graphics

Grunnfrekvens 850 MHz

Maks dynamisk frekvens 1100 MHz

;)

• 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Gammel artikkel, men er det ikke problematisk å bruke SSD med dette og tilsvarende hovedkort/brikkesett da det ikke er støtte for RAID/AHCI? Det gjør jo at TRIM ikke kan aktiveres? Eller er det noe her jeg ikke har fått med meg?

Red: Heldigvis har flere sider og omtaler feil her, det er kun Raid som ikke støttes. AHCI kan velges, samt Hot-swap kan settes individuelt for hver SATA-port.

Nice!

Endret av Affi75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...