Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Veggmontert TV på en gipsvegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fagfolk = tømrer, ikke deltidsarbeidere hos OBS! Bygg.

 

Ikke for å rake ned på dem som jobber på trelasthandel, men jeg har selv jobbet der, og vet av erfaring hvor lite kolleger kan om det de selger. Jeg hadde blant annet fag som husbygging osv. og opplevde flere ganger at det kolleger "lærte" kundene var helt feil i forhold til hva norsk standard anbefalte.

Lenke til kommentar

Hjelper lite med stendersøker når stenderen er av metall.

 

Det finnes metall søkere også! Men....

 

Så til spørsmålet, 4 mollyplugger vil være tingen for deg. Sørg for å kjøpe dem som er tilpasset platetykkelsen du har på veggen.

Det er flere typer Molly plugger. Og bruker du feil type, holder de lite. Bl.a. de som er beregnet, for å banke igjennom gipsen. De bryter ut store deler av holdet i gipsplaten, på baksiden. Dermed er holdet/festet betydelig svekket.

 

Det finnes en type som holder (med min. 4 stk.), men dette er jobb for en tømrer og ikke for en amatør.

 

Men jeg (tømrer) ville skjært opp veggen og lagt inn bord, som forsterkning (spikerslag) og til å feste apparatet. Men, dette er også jobb for en fagmann! Rett utført, blir det bare sagsporet som blir synlig, samt hodene på gips skruene. Dette blir bak apparatet. Og ved første oppussing av rommet, kan dette sagsporet sparkles over (fagmessig) og tapetseres på nytt. Avhengig av tapet, så er det også mulig at en tapetserer, kan legge over en ny tapetremse, der reperasjonen (forsterkningen) har vært utført. Sjekk med fagfolk!

Lenke til kommentar

Anbefaler absolutt ikke å skru fast rett i gipsen. Mange som har endt opp med tv som ligger knust på gulvet.

 

Visst du har mulighet for å ta vekk gulvlisten burde det være enkelt å finne ut hvor stenderne er.

På en vanlig bindingsverksvegg, ser du ikke stendrene, selv om gulvlistene fjernes! Der ligger bunnsvillen og gipsplaten skal være nedpå denne svillen. Dvs. stenderene er ikke synlige. Så, dette er tull. Gå til en tømrer.

Lenke til kommentar

Anbefaler absolutt ikke å skru fast rett i gipsen. Mange som har endt opp med tv som ligger knust på gulvet.

 

Visst du har mulighet for å ta vekk gulvlisten burde det være enkelt å finne ut hvor stenderne er.

På en vanlig bindingsverksvegg, ser du ikke stendrene, selv om gulvlistene fjernes! Der ligger bunnsvillen og gipsplaten skal være nedpå denne svillen. Dvs. stenderene er ikke synlige. Så, dette er tull. Gå til en tømrer.

 

Du må være en retard, dønn. man fester aldri en tv på en gipsvegg. Gips meg her og gips meg der, men aldri gips en tv!

Lenke til kommentar

Anbefaler absolutt ikke å skru fast rett i gipsen. Mange som har endt opp med tv som ligger knust på gulvet.

 

Visst du har mulighet for å ta vekk gulvlisten burde det være enkelt å finne ut hvor stenderne er.

På en vanlig bindingsverksvegg, ser du ikke stendrene, selv om gulvlistene fjernes! Der ligger bunnsvillen og gipsplaten skal være nedpå denne svillen. Dvs. stenderene er ikke synlige. Så, dette er tull. Gå til en tømrer.

 

Du må være en retard, dønn. man fester aldri en tv på en gipsvegg. Gips meg her og gips meg der, men aldri gips en tv!

Ser du er flik til å benytte personangrep, med en gang du ikke er enig!

 

Jeg er tømrer og bygningsingeniør, med ca 35 år i bransjen. Jeg kan henge opp deg og 20 kilos tv, i en gipsplatevegg, med spikerslag på innsiden. Og jeg kan lage en ekte hengeknute! Lyst til å prøve?

Endret av geco5
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Anbefaler absolutt ikke å skru fast rett i gipsen. Mange som har endt opp med tv som ligger knust på gulvet.

 

Visst du har mulighet for å ta vekk gulvlisten burde det være enkelt å finne ut hvor stenderne er.

På en vanlig bindingsverksvegg, ser du ikke stendrene, selv om gulvlistene fjernes! Der ligger bunnsvillen og gipsplaten skal være nedpå denne svillen. Dvs. stenderene er ikke synlige. Så, dette er tull. Gå til en tømrer.

Du ser ikke stenderne, men du ser som regel skjøten på gips platen. Guess what, midt i mellom skjøtene på platene er det en stender :ohmy:

Endret av Kim Spartacus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikker fint at dere diskuterer hvordan en best mulig kan finne stenderne, men jeg har som nevnt stendere i stål - mao. ikke et aktuelt tema for denne tråden lengre.

Forslaget mitt er like aktuellt, selv om du har stålstendere. Les hva jeg har skrevet og kontakt en tømrer. Dette er ikke store jobben. Mest bryderi og reise frem og tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...