Gå til innhold

Ingen er krititiske til nettavisene og apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man får masse informasjon om ting som ikke er iphone også, men du må jo gjerne ta deg friheten å linke til et uavhengig nettsted som kun snakker om apple

 

www.itavisen.no

De siste 3 dager har det vært 0 artikler om iphone, 1 HTC telefon, tre artikler om sony playstation.

 

Jeg vet ikke, men om et produkt står frem som overrepresentert her så er det ikke iphone nei. Sony PLaystation derimot, itavisen må jo rett og slett være et dedikert playstation-nettverk.

 

http://www.epleavisen.no/?prsite=300 Er vel en grunn til at noen har laget denne. Ja. Apple er representert bra og da tenker vi mer enn 3 dager.

 

Når jeg har nevnt aviser så tenker jeg alltid over en lengere periode. 3 dager er ikke relevant i det hele tatt. Det er totalen som teller.

 

totalen viser at Totalt siden 30 Mai 2010: 1103 av 3135 1 tredjedel av alt de skriver handler om mac og det er en del og det er BARE ifra 2010.

Du prøver å påstå at epleavisen fremstår som et uavhengig nettsted?

 

ITavisen skriver mye om apple som du sier, men ikke bare, her har vi en massiv forskjell.

Lenke til kommentar

Jaja, kan bare konstatere at det ikke er særlig spennende å se artikler om at Samsung har tenkt å lansere en ny telefon i 2012 (doh! hvis de ikke ville det, så hadde det vært en nyhet) eller at Google bedriver sensur også i Android Market (som om vi ikke visste det).

Det er rimelig sikkert at de store IT-nyhetene i juni vil komme fra Apple, og jeg ser fram til å surfe over til Anandtech, Engadget og andre forholdsvis seriøse nettsider over helgen for å lese om noen av disse nyhetene som presenteres på mandag - så får jeg humre litt av tabloidversjonene på amobil og hw.no etterpå, og til slutt le litt av desperate Android-fanboys i den etterfølgende "diskusjonen"...joda, det har vært litt stille før stormen og mye agurknytt om mer eller mindre håpløse Android-dingser de siste par ukene, men Apple-nyheter vil generere nye hits og nye inntekter for Tek.no også i neste uke... :p

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsatt er det noen som prøver seg på diskusjoner/debatter/krangling om tekniske forskjeller mellom iOS og Android. Dette er ikke akseptabelt i denne tråden, og vil belønnes med tre dagers utestengelse hvis det ikke opphører.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

Lenke til kommentar

Man får masse informasjon om ting som ikke er iphone også, men du må jo gjerne ta deg friheten å linke til et uavhengig nettsted som kun snakker om apple

 

www.itavisen.no

De siste 3 dager har det vært 0 artikler om iphone, 1 HTC telefon, tre artikler om sony playstation.

 

Jeg vet ikke, men om et produkt står frem som overrepresentert her så er det ikke iphone nei. Sony PLaystation derimot, itavisen må jo rett og slett være et dedikert playstation-nettverk.

 

http://www.epleavisen.no/?prsite=300 Er vel en grunn til at noen har laget denne. Ja. Apple er representert bra og da tenker vi mer enn 3 dager.

 

Når jeg har nevnt aviser så tenker jeg alltid over en lengere periode. 3 dager er ikke relevant i det hele tatt. Det er totalen som teller.

 

totalen viser at Totalt siden 30 Mai 2010: 1103 av 3135 1 tredjedel av alt de skriver handler om mac og det er en del og det er BARE ifra 2010.

Du prøver å påstå at epleavisen fremstår som et uavhengig nettsted?

 

ITavisen skriver mye om apple som du sier, men ikke bare, her har vi en massiv forskjell.

 

Epleavisen henter ut all info fra itavisen. Kun apple relatert. Derfor er den fin å sammenligne med. Så når da 1/3 av alt de skriver handler om "epler istedenfor pærer" så er den avisen ett veldig godt eksempel på mitt poeng.

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Vg har som kjent startet med en iPad utgave. Vg har også brukt ekstremt mye penger på dette.

Dette gjør at VG er avhengig av at iPad selger bra.

Vg har derfor kjørt endel "apple" reklame.

 

Jeg ønsker at media skal være så politisk og bedrifts nøytrale som mulig. Jeg søker media for upartisk informasjon.

 

Prøv å få politisk nøytral informasjon fra FOX news...

Prøv å finn uavhengig vurdering av produkt fra enkelte personer på feks itavisen. (dette gjelder selfølgelig begge "partene")

 

Er det riktig at VG gir gratis reklame til Apple for å øke salget sitt av VG+?

Enkelte media hus går til "sengs" med enkelt bedrifter. Er dette bra for konkurransen og for forbrukeren?

 

VG hadde laget en APP til VM i oslo. Denne appen var kun utviklet til iOS. Selvom det er flere android brukere en iOS brukere i norge.

Er dette bra for konkurransen og for forbrukeren?

 

Jeg mener media bør gi et like bra utvalg til alle og ikke "favorisere" enkelte leverandører.

 

Media skal være uavhengige og upartiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vg har som kjent startet med en iPad utgave. Vg har også brukt ekstremt mye penger på dette.

Dette gjør at VG er avhengig av at iPad selger bra.

Vg har derfor kjørt endel "apple" reklame.

 

Jeg ønsker at media skal være så politisk og bedrifts nøytrale som mulig. Jeg søker media for upartisk informasjon.

 

Prøv å få politisk nøytral informasjon fra FOX news...

Prøv å finn uavhengig vurdering av produkt fra enkelte personer på feks itavisen. (dette gjelder selfølgelig begge "partene")

 

Er det riktig at VG gir gratis reklame til Apple for å øke salget sitt av VG+?

Enkelte media hus går til "sengs" med enkelt bedrifter. Er dette bra for konkurransen og for forbrukeren?

 

VG hadde laget en APP til VM i oslo. Denne appen var kun utviklet til iOS. Selvom det er flere android brukere en iOS brukere i norge.

Er dette bra for konkurransen og for forbrukeren?

 

Jeg mener media bør gi et like bra utvalg til alle og ikke "favorisere" enkelte leverandører.

 

Media skal være uavhengige og upartiske.

 

Veldig reflektert innlegg for en gangs skyld! :D

 

Mye som ikke er bra og du tar poengene på kornet. :)

Lenke til kommentar

Veldig reflektert innlegg for en gangs skyld! :D

 

Mye som ikke er bra og du tar poengene på kornet. :)

Han er reflektert fordi han er enig med deg? ;)

 

Media skal tjene penger, jo mer tabloid jo mer skal de tjene. Vil du ha noe seriøst så er aftenposten av de bedre alternativene.

Apple selger, så apple selges, avisene vil _alltid_ selge det _massene_ kjøper. Om massene kjøper 20 000 ekstra blader hver gang det er et iProdukt på fremsiden, så vil magasinene kjøre med iProdukter. Slik fungerer kapitalisme, om dette er problematisk så får du sende et brev til staten, slik at de kan opprette et statseid uavhengig magasin, der du kan lese om alle nyhetene ved iphone 5 3-4mnd etter at den har blitt sluppet, og hvordan den sammenligner seg med Samsung Galaxy S og andre utdaterte mobiler, siden statslig eide aviser ikke trenger å konkurere med andre aviser, da de skal være nøytrale og utenfor konkuranse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig reflektert innlegg for en gangs skyld! :D

 

Mye som ikke er bra og du tar poengene på kornet. :)

Han er reflektert fordi han er enig med deg? ;)

 

Media skal tjene penger, jo mer tabloid jo mer skal de tjene. Vil du ha noe seriøst så er aftenposten av de bedre alternativene.

Apple selger, så apple selges, avisene vil _alltid_ selge det _massene_ kjøper. Om massene kjøper 20 000 ekstra blader hver gang det er et iProdukt på fremsiden, så vil magasinene kjøre med iProdukter. Slik fungerer kapitalisme, om dette er problematisk så får du sende et brev til staten, slik at de kan opprette et statseid uavhengig magasin, der du kan lese om alle nyhetene ved iphone 5 3-4mnd etter at den har blitt sluppet, og hvordan den sammenligner seg med Samsung Galaxy S og andre utdaterte mobiler, siden statslig eide aviser ikke trenger å konkurere med andre aviser, da de skal være nøytrale og utenfor konkuranse.

 

Han er ikke enig i alt hvis du faktisk tar det tid til å lese hele inlegget.

 

Resten har jeg nevnt før så det vet du allerede hva jeg mener om.

Lenke til kommentar

Flimzes: det er ikke VG sin oppgave å selge Apple produkter eller noen andre sine produkter for den saks skyld.

 

Det er ingen som vil kjøpe VG+ for så å bli fristet til og kjøpe iPad.

VG "selger" iPad for at kunden skal kjøpe VG+

 

Det er dette jeg mener er på kanten. En etisk gråsone.

 

Apple er veldig flinke til dette, og gjør ingen ting feil. Det er media som lar seg "bruke".

 

For å gjøre det helt klart, jeg angriper ikke Apple. Jeg kritiserer medias håndtering av enkelt leverandører og produkter. Favoritiseringen av enkelte.

 

 

En liten tanke:

Er det medias fokus på iProdukter som øker salget/interessen eller

er det iProdukters økt salg/interesse som øker medias fokus?

Endret av Seeke
Lenke til kommentar

En ting man har sett det siste året er et ganske stort fokus på f.eks. iPad. Det er egentlig ikke så rart mtp at det er et ganske nytt produktkonsept, og det har vært omtrent det eneste reele alternativet på markedet for de som vil ha en tablet inntil denne måneden. Når mediene i tillegg har slitt med å tjene penger på internettsatsingene sine – db.no er et unntak som først nå går i pluss – så øyner de nå en mulighet til å tjene penger på abonnenter til iPad. Da er det kanskje ikke så rart at det blir litt ekstra fokus på nettopp iPad. Aftenposten har f.eks. 40 000 lesere på iPad nå, eller hele 1/6 av opplagstallet til morgenutgaven. Blir spennende å se hvor mange som faktisk velger å betale for appen, det koster til og med penger for de som allerede abonnerer på Aftenposten i dag.

Lenke til kommentar

Man kan undre seg grønn over hvorfor det skrives mer om Apple enn android, diskutere frem og tilbake hva som er best, har mest muligheter osv. Jobber på kundesenter (Netcom) og har merket meg noen vesentligheter som helt muligens kan forklare hvorfor apple ofte får store overskrifter mens android og andre ofte avspises med notiser.

 

Apple kommer med en ny telefon året. Andriod kommer med flere nye modeller i måneden. under uttallige ulike produsenter. Telefonene kjører dessuten ulike versjoner av android, så allerede her faller mange av lasset. Plutselig slippes android 2.3, men da er det kanskje 1-5% av alle android-eiere som kan få denne oppgraderingen. Ikke noe å lage store overskrifter av ettersom saken faktisk angår de færreste. Slippes det en oppdatering til iPhone kan alle få de nye funksjonalitetene samtidg. Det er faktisk temmelig mange...

 

Det er kanskje flere alt i alt som eier en android i forhold til iPhone, men hvor mange android-eiere vet at de har en android? Dere ville blitt forbauset om dere spurte. Svaret er som regel at jeg har ikke en andriod men HTC, Sony ericsson, Samsung osv. Mange har aldri hørt om android marked. Mange blir sågar forvirret over at de må laste ned programmer for å forbedre funksjonalitet.

Det finnes nok noen som aldri har lastet ned en app fra AppStore, men det er utrolig få.

Alle kan nok være enige om at Apple har blitt og blir hypet, og fått mer omtale enn fortjent. Men kanskje på tide å innse at også android er en slags hype, men på en litt mere skjult måte?

En android-telefon markedføres ikke først og fremst som en android, men som en lynkjapp LG med dobbel prosessor med stor skjerm og bra kamera. Det lages også billige androids, mini-serien til s.e. Zte, som mange har råd å skaffe seg. Det lages jo knapt økonomimodeller som ikke kjører android for tiden. Selvsagt fører dette til at det selges masse androids.

Skulle likt å se Apples markedandel om de solgte kvalitetsprodukter til 1000-1500 kroner.

HTC lager gode telefoner men begynner å minne litt om Nokia i gamle dager. De pøser ut modeller som egentlig er ganske like, bare med nytt fengende navn og kosmetiske endringer i utseende, innmat og funksjonalitet.

Enkelte telefoner har fått mye og fortjent oppmerksomhet i det siste, feks Samsung galaxy 2, men først og fremst fordi det er en utmerket telefon, ikke fordi det er en android. Hvorfor? Kanskje fordi de fleste andre android telefoner faktisk kan gjøre mye av det samme som Samsung galaxy, bare noe langsommere?

 

Android fungerer ypperlig, men det er aaaalt for mange modeller, for like modeller og for mange ulike versjoner av operativsystemet til at dette i seg selv blir store overskrifter og interssant for andre enn spesielt interesserte. Hvermansen vet ikke at en nyhet om froyo kan gjelde både ens egen HTC og naboens Samsung.

Apple er en pakke - en telefon, ett Os, ergo enklere for forbruker å holde seg orientert, samt for aviser i treffe et stort publikum. På mange måter kanskje synd, men lettere å få omtalt ett helhetlig og enkelt produkt som omfavnes av mange og oppdateres sjelden, men med merkbare endringer enn android Med sine utallige produkter og variasjoner som primært bærer andre produsenters navn.

 

Dersom man samler all omtale om de ulike androidmodellene, så er ikke oppmerksomheten liten, men modellene hver for seg er muligens for like hverandre og kommer for ofte til at det blir store nyheter?

Endret av Lorimar
  • Liker 7
Lenke til kommentar

En ting man har sett det siste året er et ganske stort fokus på f.eks. iPad. Det er egentlig ikke så rart mtp at det er et ganske nytt produktkonsept, og det har vært omtrent det eneste reele alternativet på markedet for de som vil ha en tablet inntil denne måneden. Når mediene i tillegg har slitt med å tjene penger på internettsatsingene sine – db.no er et unntak som først nå går i pluss – så øyner de nå en mulighet til å tjene penger på abonnenter til iPad. Da er det kanskje ikke så rart at det blir litt ekstra fokus på nettopp iPad. Aftenposten har f.eks. 40 000 lesere på iPad nå, eller hele 1/6 av opplagstallet til morgenutgaven. Blir spennende å se hvor mange som faktisk velger å betale for appen, det koster til og med penger for de som allerede abonnerer på Aftenposten i dag.

 

http://www.datahjelperne.com/2011/05/tablets-hva-finnes-der-ute-og-hvem-var.html

 

Konseptet med tablet`s er ikke nytt, men mediene blir lurt til at det er nytt og revulosjonerene. Det er mer brukervennlig enn før det har blitt testet med tablets, men apple er flinke til å "finne opp ting på nytt". Igjen ser du akkurat det eksemplet jeg snakker om. Mediene sjekker ikke fakta. De tenker III og $$$$$$ så setter de all kunnskap bort når de skriver artikler i apples favør.

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

En ting man har sett det siste året er et ganske stort fokus på f.eks. iPad. Det er egentlig ikke så rart mtp at det er et ganske nytt produktkonsept, og det har vært omtrent det eneste reele alternativet på markedet for de som vil ha en tablet inntil denne måneden. Når mediene i tillegg har slitt med å tjene penger på internettsatsingene sine – db.no er et unntak som først nå går i pluss – så øyner de nå en mulighet til å tjene penger på abonnenter til iPad. Da er det kanskje ikke så rart at det blir litt ekstra fokus på nettopp iPad. Aftenposten har f.eks. 40 000 lesere på iPad nå, eller hele 1/6 av opplagstallet til morgenutgaven. Blir spennende å se hvor mange som faktisk velger å betale for appen, det koster til og med penger for de som allerede abonnerer på Aftenposten i dag.

 

http://www.datahjelperne.com/2011/05/tablets-hva-finnes-der-ute-og-hvem-var.html

 

Konseptet med tablet`s er ikke nytt, men mediene blir lurt til at det er nytt og revulosjonerene. Det er mer brukervennlig enn før det har blitt testet med tablets, men apple er flinke til å "finne opp ting på nytt". Igjen ser du akkurat det eksemplet jeg snakker om. Mediene sjekker ikke fakta. De tenker III og $$$$$$ så setter de all kunnskap bort når de skriver artikler i apples favør.

Kanskje du selv burde sjekke fakta, der du linker til en amatørmessig blogg som har et temmelig tvilsomt forhold til fakta. Bl.a står det at "Nokia var før Apple"med tablets, med henvisning til Nokia N800 fra 2007, noe som blir ganske meningsløst med tanke på Apple Newton Message Pad som kom på markedet i 1993.

Nå er det ganske mye som er nytt og revolusjonerende med dagens beste tablets, sammenlignet med de to siste tiårenes mer eller mindre vellykkede forsøk på å lage slike håndholdte datamaskiner. Det er greit nok å ha en del historisk ballast slik at man har oversikt over det grunnleggende bakgrunnsstoffet og kan dra historiske paralleller, men man kan ikke forvente at journalister skal gjennomgå store deler av datahistorien for leserne, hver gang man skriver noe om en tablet.

Lenke til kommentar

Flimzes: det er ikke VG sin oppgave å selge Apple produkter eller noen andre sine produkter for den saks skyld.

 

Det er ingen som vil kjøpe VG+ for så å bli fristet til og kjøpe iPad.

VG "selger" iPad for at kunden skal kjøpe VG+

VG selger VG, og er totalt uintresert i kjøperens beste, så lenge kjøperen betaler, dette gjelder "alle" papiraviser og magasiner, Illustrert Vitenskap har jo i årevis hatt en side med "nye produkter" som bare er søppel og ræl av elektronikk som liksom skal fyses frem som nyvinninger du bare må ha i slutten av bladet. Forfinet reklame av produkter som ikke er spesielt bra til å begynne med.

 

Nettaviser er generelt sett mye flinkere på å presentere ordentlige artikler, fordi presset er mye større, og man er avhengig av en brukergruppe som faktisk kommer tilbake.

Lenke til kommentar

@Flimzes: Nå er vel ikke løssalgsaviser som VG noe mindre avhengig av at leserne "faktisk kommer tilbake" og kjøper avisen igjen og igjen. Er heller ikke overbevist om at nettaviser generelt presenterer mer "ordentlige artikler", tvert imot preges norske nettaviser av alt for mye sladder, rykter og dårlig oversatte "copy&paste" historier.

Lenke til kommentar

En ting man har sett det siste året er et ganske stort fokus på f.eks. iPad. Det er egentlig ikke så rart mtp at det er et ganske nytt produktkonsept, og det har vært omtrent det eneste reele alternativet på markedet for de som vil ha en tablet inntil denne måneden. Når mediene i tillegg har slitt med å tjene penger på internettsatsingene sine – db.no er et unntak som først nå går i pluss – så øyner de nå en mulighet til å tjene penger på abonnenter til iPad. Da er det kanskje ikke så rart at det blir litt ekstra fokus på nettopp iPad. Aftenposten har f.eks. 40 000 lesere på iPad nå, eller hele 1/6 av opplagstallet til morgenutgaven. Blir spennende å se hvor mange som faktisk velger å betale for appen, det koster til og med penger for de som allerede abonnerer på Aftenposten i dag.

 

http://www.datahjelperne.com/2011/05/tablets-hva-finnes-der-ute-og-hvem-var.html

 

Konseptet med tablet`s er ikke nytt, men mediene blir lurt til at det er nytt og revulosjonerene. Det er mer brukervennlig enn før det har blitt testet med tablets, men apple er flinke til å "finne opp ting på nytt". Igjen ser du akkurat det eksemplet jeg snakker om. Mediene sjekker ikke fakta. De tenker III og $$$$$$ så setter de all kunnskap bort når de skriver artikler i apples favør.

Kanskje du selv burde sjekke fakta, der du linker til en amatørmessig blogg som har et temmelig tvilsomt forhold til fakta. Bl.a står det at "Nokia var før Apple"med tablets, med henvisning til Nokia N800 fra 2007, noe som blir ganske meningsløst med tanke på Apple Newton Message Pad som kom på markedet i 1993.

Nå er det ganske mye som er nytt og revolusjonerende med dagens beste tablets, sammenlignet med de to siste tiårenes mer eller mindre vellykkede forsøk på å lage slike håndholdte datamaskiner. Det er greit nok å ha en del historisk ballast slik at man har oversikt over det grunnleggende bakgrunnsstoffet og kan dra historiske paralleller, men man kan ikke forvente at journalister skal gjennomgå store deler av datahistorien for leserne, hver gang man skriver noe om en tablet.

 

Den bloggen viste flere eksempler. Se igjennom alle. Apple var ikke først.

 

Hvis en journalist skriver om it, men ikke har peiling på it og lar seg styre av apple? Blir ikke det feil. Hadde du vært i en annen bransje og gjort noe du ikke kunne så hadde du fått fyken fort. Mens for en journalist så kreves det ikke å innhente kunnskap og fakta. Man skal bare dilte å la seg kjøpe av de store selskapene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...