Gå til innhold

Ny budsjett-PC, har forslag, trenger tips


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Madammens PC begynner å ta kvelden sakte men sikkert. Hennes vaner er basically: Blogg, Spotify, lett Photoshopping, mye YouTube, MSN og surfing.

 

Vi har kabinett og en relativt ny PSU vi anskaffet da den forrige bråkte veldig. Har også skjerm, tastatur og mus.

 

Første spørsmål; Jeg var AMD-tilhenger da de var gode på markedet pga vennligheten mot gaming, men de tapte fort mot Intel over årene. I dag er jo AMD skambillige, men skjønner man får litt hva man betaler for (kikker også på CPUBenchmark.net)

Er AMD bare drit i dag, eller er det "OK"?

 

Forslag jeg har så langt:

 

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610540 evt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598343

Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=596850

Minne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363359

Skjermkort: Her har jeg ingen gode forslag, men helst så billig som mulig. Trenger som sagt ikke til spill, men å se YouTube uten hakk hadde vært bra. Kanskje tilogmed å se en HD-film på skjermen hadde vært finfint, men ingen krav.

 

 

Forslag tas i mot med stor takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke speccs har maskinen fra før da?

Kravene hennes ser jo ikke ut til å være allverden. Greit å ha endel minne til Photoshop, men hun klarer seg fint med en prosessor i budsjettklassen ja. Intel/AMD er nok litt hipp som happ akkurat der, du må uansett littegrann opp i pris for å klare en i3. Nå har det jo riktignok nylig kommet noen nye Pentium-modeller som jeg ikke kjenner noe særlig til...

Lenke til kommentar

Ser bra ut oppsettet her. AMD er i mine øyne mer en bra nok til det den skal brukes til. Ville nok helt klart gått for 4-kjerner tho.

 

Evt. kunne du kjøpt en i3 socket 1155 og brukt den innebygde grafikkchippen (så slipper du å kjøpe dedikert skjermkort)

 

Om du likevel vil ha et duganes skjermkort til enkle oppgaver de neste årene ville jeg kanskje gått for http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612854#reviews.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode tips allerede! :D For å svare på spørsmål;

 

srbz: Hun har til dags dato en AMD Athlon XP2500+, 3GB DDR1-ram, EpoX EP-8KRAI HK og et ukjent grafikkort.

WinXP reagerer treigt, YouTube hakker selv når hun ikke kjører fullskjerm og i lavest oppløsning. XviD-filmer flyter fint, men noe form for HD er umulig.

 

Photoshop går greit nok, men alt føles litt hakkete når den blir brukt.

 

NiJoh: Det høres bra ut, men bare CPU-en koster mer enn hele oppsettet jeg foreslo nå, så det kan bli litt overkill :/ Takk for forslag, dog!

 

Audun0505: Nydelig med skjermkort og, tusen takk for forslag! Hva slags i3 ville du evt foreslått? :)

 

 

Flott, tusen takk alle som en!

Lenke til kommentar

Samtlige prosessorer på socket 1155 har integrert grafikk, også disse Pentium-prosessorene jeg så smått var inne på. Uansett hva du velger er det en betydelig oppgradering fra Athlon XP (som er hva, 8 år gammelt?)

Merk at det å kjøpe et AMD-basert HK med integrert grafikk også er en måte å unngå unødvendige utgifter til dedikert grafikk.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ja, PC-en er relativt gammel, tipper 5-6-7 år. Som du sier; ALT er jo en relativt god oppgradering :D Jeg bare tenkte å gjøre det så billig som mulig siden hun ikke har så store behov for HD-grafikk og spill etc ;)

Hjertelig takk for tips, srbz! AMD sine har ikke integrert grafikk da?

Lenke til kommentar

Den vesentlige forskjellen er at prosessorene på sokkel 1155 har integrert grafikk, og du må ha hovedkort med skjermutgang for å kunne bruke det. Grafikken er altså ikke integrert i hovedkortet.

Hos AMD må du ha et hovedkort med integrert grafikk, ingen av deres prosessormodeller til dags dato har integrert grafikk.

 

Poenget er at så lenge hovedkortet ditt har skjermutgang trenger du strengt tatt ikke dedikert grafikkort. Bortsett fra dette har du selvsagt ulike ytelsesforskjeller, som jeg hovedsaklig vil tippe går en liten smule i Intels favør (standard integrertchip i AMD-HK er vel HD42xx).

 

Og spørsmålet mitt var egentlig retorisk, jeg sjekket før jeg skrev. Athlon XP 2500+ kom i 2003, og var allerede utdatert første gang jeg selv bygget PC ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så greit ut det der. Kabinett, harddisk og strømforsyning har hun fra før?

Jepp! Har et standardkabinett, ny PSU på 550W og en 500GB HDD.

Takker for svar! Ingen alterantive forslag for f.eks. skjermkort? Det er det du hadde gått for om du skulle valgt skjermkort på helst max 500kr-klassen som hovedsaklig skal se YouTube? :)

Lenke til kommentar

ASUS-hovedkort med integrert skjermkort

For å se på youtube og lignende er det ikke noe vits å betale ekstra for dedikert skjermkort. HD 4250 er nok i massevis.

Tusen takk for svar!

Det hovedkortet du henviste til, vil det kunne se YouTube i HD og sånn uten hakk? :)

 

REDIGERT: I følge Komplett står det under det hovedkortet "Maks. databushastighet 2600 MHz" - støtter det fortsatt den quadcoren jeg har lagt ut forslag på i den oppdaterte handlelista mi? :)

Endret av pesaroso
Lenke til kommentar

Flash player hardware requirements

AMD/ATI hardware decoding of H.264 video in Flash Player 10.3 is supported on AMD/ATI products with UVD2 with the ATI Catalyst™ Software Suite, starting with version 9.11 for the ATI Radeon™ family of products, and driver release 8.68 for the ATI FirePro™ family of products. Supported GPUs include Radeon HD 4xxx and higher

 

HD 4250 har UVD 2.0, hovedkortet jeg lenket til har også støtte for "GPU Boost" som i prinsippet er overklokking av GPUen.

 

Det blir også billigere fortsatt om du går opp til M4A89GTD, og den integrerte GPUen her er sterk nok til å spille spill på lav grafikk.

 

Begge hovedkortene jeg har lenket til har støtte for alle CPUer produsert av AMD i dag. 880G og 890GX-chipsettene er laget for å gi god nok ytelse til å kunne gjøre alt av casual-bruk som youtube og video enkelt og billig.

 

EDIT:

Eller så kan du gå for H67-chipsett med Pentium G850, bedre ytelse på enkelttrådoppgaver men dårligere i videoredigering og slikt, du sparer da 500 kr eller kan gå opp til en i3-2100 som matcher Phenom II X4-prosessorer.

Handleliste

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...