Gå til innhold

Hjelp til valg av nytt kamera


Anbefalte innlegg

Har nå lagt ut kameraet mitt + dets utstyr (linser, kamerabag osv) for salg, dette var et sony kamera.

 

Nå vil jeg gå over til Canon eller Nikon, jeg har noen krav:

 

-Skal kunne filme

-mulighet for ekstern mikrofon

-Autofokus under filming

-Mulighet for å kunne styre det fra en datamskin (aller helst Mac, men windows går også bra).

 

Jeg stiller ikke noen krav til verken bildekvaliteten eller megapixler fordi det er såpass likt på alle modellene at det spiller veldig liten rolle. Jeg tar for det meste naturbilder, og har fokuset på fugler.

 

Som en liten tileggs funskjon hadde det vært flott om kameraet har automatisk HDR, dette er noe jeg har brukt veldig mye med mitt Sony a550.

---------------------------------

Jeg selger for 6000kr, så kameraet bør ikke koste mer en dette, da bør det aller helst følge med et kit objektiv slik at jeg får brukt det frem til jeg får kjøpt nytt tele objektiv.

 

 

Edit: Jeg heller litt mot Canon 550d, jeg prøvde det her om dagen og det var veldig godt å holde i.

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg testa å filme med 550d her om dagen, og autofokusen var ikke den beste, men den er bra nok.

Når jeg fikk taket på det klarte jeg å få ut skarpe bilder, og manuel fokus under filming var ikke noe stort problem.

 

Så, jeg går nok desverre over til de to overnevnte merker, også på grunn av at det er lettere å skaffe linser til lavere priser.

Lenke til kommentar

Bytt gjerne kameraprodusent, men ikke forvent bedre bilder... :whistle:

 

hehe det er ikke bildekvaliteten som er grunnen, føler bildene mine ser gankse greie ut bare å titte litt på flickr min. :innocent:

 

Hovedgrunnen for skiftet er at jeg savner video på kameraet jeg har nå (fordi videokameraet mitt har gått dukken), og tenker jeg like godt kan bytte produsent fordi det har ikke vært lett å få i taki rimelige linser til Sony. Jeg har nå kun kit+tele.

Lenke til kommentar

Video er (og blir nok en stund) klønete på SLR. Ergonomien er ikke i nærheten av det du får i et videokamera.

 

Ja, det er kostbart med et videokamera med utskiftbar optikk, men man trenger heller ikke det for å lage bedre video med et videokamera enn det man klarer med SLR.

 

Så hvis video er hovedmålet, kjøp videokamera

Hvis foto er hovedmålet, kjøp fotokamera

 

 

Enkel logikk egentlig...

Lenke til kommentar

Ergonomisk ja, men bilde messig nei.

Det er flere filmskapere og journalister som bruker dslr for filming om dagen grunnet bildekvaliteten. Skal man ha et videokamera med tilsvarende størrelse på sensor må man opp ganske mange lapper..

 

Så dette er grunnen til mitt valg. Isteden for å kjøpe videokamera til 10k og ha en dslr til 6k så slår jeg disse sammen og sparer (x)k.

Lenke til kommentar

Ikke så store forskjeller, men du har vippbar skjerm og mulighet for full HD-video croppet inn til 100% på sensoren ("3x zoom"), samt mulighet til å ha enda høyere digital zoom i video - greit nok at dette siste går utover bildekvaliteten, men muligheten er kjekk.

100% crop inn på sensoren i full HD er fint, da. :)

Lenke til kommentar

Video på speilrefleks er krevende og relativt tungvint. Har laget to eksamensfilmer på høyskolen hvor vi filmet med 5dmark2 og 60D så har noen titalls timers erfaring... Vippbar skjerm anbefales, muliggjør endel flere vinkler uten artige stillinger på fotografen. Når du sier autofokus under film, føler jeg at ordet "nei" dukker opp. Med mindre du bruker en ekstern mikrofon et godt stykke unna kameraet (dvs egen lydmann heller stasjonært motiv med mulighet for å plassere mikrofon i nærheten), så vil du få med lyden. Manuell fokus er også i stor grad raskere etter egen erfaring.

 

Har såvidt klådd på en 600D i noen minutter, huset vil sikkert dekke dine krav, og det har muligheten for helmanuelle innstillinger til film dersom du ønsker å benytte deg av dette.

Lenke til kommentar

I tillegg til det Trondster nevner og vippbar skjerm så har 600D mulighet for å still opptaksnivå på lyd. Personlig synes jeg det er verdt kronene ekstra de funksjonene 600D har i tillegg til 550D (som jeg har).

 

Kitoptikken er nærmest ubrukelig til video etter mitt syn, jeg bruker følgende objektiver; Sigma 10-20, Sigma 30/1.4 og Samyang 85/1.4. De to siste har begge håndterbar manuell fokus. Personlig så filmer jeg bare på manuelt, lukkertid 1/50 ved 24og 25 fps, og 1/100 ved 50 fps. Blender også som oftest manuell, ISO den som oftest får lov til å endre seg. Gråfilter (ND-filter) for å få passelig med lys. Variabelt ND-filter er fint til video.

Lenke til kommentar

I tillegg til det Trondster nevner og vippbar skjerm så har 600D mulighet for å still opptaksnivå på lyd. Personlig synes jeg det er verdt kronene ekstra de funksjonene 600D har i tillegg til 550D (som jeg har).

Man kan legge inn "Magic Lantern" firmware på 550D, slik at man kan velge lydnivået selv, men det er vel mere for de som vet hva de driver med. Er ganske mye man får tilgang på der.

 

Har selv 550D, men vuderer og selge det, så kjøpe et 60D istedet (aller mest pga den vribare skjermen). Må undersøke litt ang 60D vs 600D.

 

Når det er sagt så er 550D et knall kamera. Veldig lett med manuell fokus når du får teken på det, sparer jo masse batteri også. :cool:

 

Om du går for 550D, så anbefaler jeg at du kjøper en slik:

http://www.glidetrack.com/accessories/lcdvf/lcd-viewfinder-3-2.html

 

Da kan du feste en liten "tut" bakpå LCD skjermen, som gjør at du får en stødig film, samt du ser lett om ting er i fokus.

 

Den festes med magnet, så du kan lett ta den av\på.

Lenke til kommentar

I tillegg til det Trondster nevner og vippbar skjerm så har 600D mulighet for å still opptaksnivå på lyd. Personlig synes jeg det er verdt kronene ekstra de funksjonene 600D har i tillegg til 550D (som jeg har).

Man kan legge inn "Magic Lantern" firmware på 550D, slik at man kan velge lydnivået selv, men det er vel mere for de som vet hva de driver med. Er ganske mye man får tilgang på der.

 

Har selv 550D, men vuderer og selge det, så kjøpe et 60D istedet (aller mest pga den vribare skjermen). Må undersøke litt ang 60D vs 600D.

 

Når det er sagt så er 550D et knall kamera. Veldig lett med manuell fokus når du får teken på det, sparer jo masse batteri også. :cool:

 

Om du går for 550D, så anbefaler jeg at du kjøper en slik:

http://www.glidetrack.com/accessories/lcdvf/lcd-viewfinder-3-2.html

 

Da kan du feste en liten "tut" bakpå LCD skjermen, som gjør at du får en stødig film, samt du ser lett om ting er i fokus.

 

Den festes med magnet, så du kan lett ta den av\på.

 

 

Så mye pes i steden for å kjøpe A55 ........

Lenke til kommentar

 

Så mye pes i steden for å kjøpe A55 ........

 

 

A55 har en del så markante mangler for video at for oss som bryr seg om de forholdene er kameraet ikke interessant i det hele tatt. Full manuell kontroll, dvs kontroll på lukkertid, blender og ISO er alfa og omega for meg personlig (Ja, jeg har teste A55 - ikke fornøyd)

 

Man kjøper heller Pana GH2 om man vil ha AF og automatikk, har minst like bra AF som A55, og ikke like elendig manuell kontroll.

 

GH2 er faktisk et potensielt valg for trådstarter, men her kommer også problemet med begrensa med optikk inn.

Lenke til kommentar

Må man bruke LCD skjermen under filming?

Ja. På speilrefleks med optisk søker og tradisjonelt speil er søkeren svart under filming. Elektronisk søker fungerer som normalt mens du tar video.

 

Og hvis jeg skal velge ETT argument fra en, for min del, lang liste over klønete ting med video på SLR, så må det bli at man ikke kan bruke annet enn skjermen som søker.

 

Jeg har en Nikon D7000 og har gjort enkelte forsøk på video i dagslys, kanskje til og med sola lyser. Det er ikke mulig å se noe som helst fornuftig på skjermen, hvert fall ikke noe man kan stille fokus etter. Det er også svært vanskelig å komponere noe når man ikke ser noe på skjermen. Naturlig nok.

Rett og slett nesten inntil ubrukelig...

 

Jeg er ikke så opptatt av video, så for min del er ikke dette så viktig. Men jeg er helt sikker på at man får MYE bdre video med en enkelt videokamera enn man får med et avansert SLR. Selv om selve bildebrikka i et SLR er større og man har mulighet for bedre optikk.

 

 

Men for all del, det er dine og penger og ditt valg. Kjøp hva du vil, og bruk det akkurat sånn du vil...

Lenke til kommentar

GH2 er faktisk et potensielt valg for trådstarter, men her kommer også problemet med begrensa med optikk inn.

Optikkutvalget til GH2 er begrenset hvis du teller antall objektiver. Men er utvalget egentlig begrenset? Med utvalget til Panasonic og Olmypus tilsammen, så kan ikke jeg si at det er så mye jeg savner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...