Gå til innhold

[Løst] Komplett.no bruker mye tid og får ingenting gjort


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har de siste 6 månedene vert i konflikt med Komplett.no ang. stasjonær PC som var kjøpt hos dem. Historien er relativt lang, men jeg skal prøve å oppsummere den kortest mulig.

 

Skjermkort har vert byttet to ganger i fjor pga. overoppheting.

 

4. Januar sender jeg klage på mulig defekt harddisk, de ber meg kjøre noen tester, og påstår at det ikke er noen feil med harddisk.

 

9. Februar streiker PC'en helt, jeg sier fra til Komplett og de ber meg sende inn PC'en til dem.

 

12. April får jeg tilbake PC'en, hvor blandt annet defekt harddisk var byttet, selv om de påstod den fungerte som den skulle. Det er også byttet minne, samt blitt påført en del riper på kabinettet under rep. De påstår at alt er testet og fungerer, men etter oppstart viser det seg at PC'en har samme problemer som før, og vil nå ikke starte i det hele tatt.

 

17. April er PC'en igjen på vei til Komplett. Som vanlig går det utrolig tregt, og 2. Mai får jeg beskjed om at det nye minne de hadde satt inn, var defekt. PC'en sendes tilbake til meg.

 

6. Mai på PC'en enda en gang inn til Komplett, nå pga. utrolig ustabil oppstart (20 sekunder / blåskjerm) og at skjermkortet streiker så snart det spilles.

 

27. Mai mottar jeg PC'en igjen, samt en faktura på 800kr! pga de påstår de ikke fant feil på maskinen. I følge "timesprisen" har de da testet maskinen i rundt 30 minutter. Etter bare 1 time, streiker skjermkortet igjen under spilling. Jeg sitter altså etter 6 måneder med klaging med en ubrukelig PC, samt en faktura på 800kr etter en rep hvor de tydligvis har oversett feil.

 

 

 

Alt i alt har altså PC'en vert til reparasjon 5 ganger, 3 ganger pga. skjermkort, og skjermkort er nå ødelagt en 4. gang. Har jeg rett til å heve kjøpet? Vil helst bli kvitt PC'en og Komplett snarest mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du krav på hvis varen har en mangel?

 

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner).

 

 

Men selgeren kan kreve å få reparere varen hvis:

Reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager), og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før).

I tilfeller der reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe”, skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (for eksempel hvis innkjøpspris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene).

Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler.

Det er umulig å fremskaffe en ny tilsvarende vare, for eksempel når varen ikke lenger produseres. Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

 

To sjanser til å rette samme feil

 

Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.

 

Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

 

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet

 

Kilde: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel#hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel

Lenke til kommentar

Skjønner.

 

Men er ikke helt sikker ang. skjermkortet. Dette er riktignok 4. ganger den må inn pga. det, men mangelen er ikke nøyaktig den samme.

 

1. skjermkort overopphetet og ble byttet. Skjermkort nr 2 fikk feil etter 2 måneder, og ble byttet. 3. skjermkort vet jeg ikke hva som er feil med, men hele PC'en fryser og må restartes så snart kortet begynner og jobbe. Det var her de påstod de ikke fant feil og fakturerte meg, og nå som jeg har PC'en igjen, har jeg fortsatt samme problem.

 

 

Ang. fakturaen, hva skal jeg gjøre? De kan jo ikke mene jeg skal betale 800kr for en rep. hvor de tydligvis overså problemet jeg rapporterte?

Lenke til kommentar

Skjønner.

 

Men er ikke helt sikker ang. skjermkortet. Dette er riktignok 4. ganger den må inn pga. det, men mangelen er ikke nøyaktig den samme.

 

1. skjermkort overopphetet og ble byttet. Skjermkort nr 2 fikk feil etter 2 måneder, og ble byttet. 3. skjermkort vet jeg ikke hva som er feil med, men hele PC'en fryser og må restartes så snart kortet begynner og jobbe. Det var her de påstod de ikke fant feil og fakturerte meg, og nå som jeg har PC'en igjen, har jeg fortsatt samme problem.

 

 

Ang. fakturaen, hva skal jeg gjøre? De kan jo ikke mene jeg skal betale 800kr for en rep. hvor de tydligvis overså problemet jeg rapporterte?

 

Ring til noen som virkelig kan d:

http://forbrukerportalen.no/seksjon/kontakt_forbrukerradet

Lenke til kommentar

Kan selvsagt ikke garantere at det er skjermkortet, men i rep. nr2 byttet de ut mitt nåværende skjermkort med et nytt demo-kort de hadde på lager, og det var da problemene begynte. Det som skjer med PC'en, er det samme som skjedde med mitt første skjermkort. Når det overoppheten, fryste PC'en i noen sekunder, og deretter ble det striper over hele skjermen i forskjellige farger.

 

Etter alt dette så bare regner jeg med at skjermkortet er synderen her. Har bedt Komplett sjekke hovedkortet hver gang den har vert inne til sjekk, men de nekter på at noe problem kan ligge der, da ser jeg ingen annen løsning enn skjermkortet.

Lenke til kommentar

Kjipe greier. Du har ikke et annet skjermkort å teste med da?

 

Jeg hadde et defekt skjermkort en gang, og da kom det masse artifacts - groms - i bildet, før maskinen krasjet. Du kan prøve å åpne opp maskinen og sette en vifte direkte på skjermkortet. Det er mulig det hjelper på saken :-)

 

Hvis du laster ned et program som heter speedfan, så får du oversikt over temperaturene i maskinen. Den er riktignok ikke helt presis, men du ser allikevel om kortet er 50* eller 100*

Lenke til kommentar

Har prøvd meg ATI sitt eget program for å sjekke temperaturer, og det viser bare rundt 60-70 grader når PC'en streiker.

 

Gjorde et nytt forsøk nå nettopp med Dirt3, og kan hvertfall nå si ganske sikkert at det er skjermkortet som er problemet her. Det er tydelig at temperaturen ikke er problemet her, da jeg ikke var komt lengre enn til menyen før PC'en streiket. Det som skjedde ån, var at skjermen først ble svart, deretter kom det bilde igjen med mange forskjellige prikker, striper, farger osv over hele skjermen. Jeg prøvde Alt + F4 for a avslutte spillet, og fikk da komme tilbake til Windows, men skjermen blinket fortsatt mellom svart og bilde med mange farger ca. hvert 5. sekund. Etter 2 minutter med dette, fikk jeg blåskjerm og PC'en startet på nytt av seg selv.

 

Fikk tatt et par bilder dere kan få se.

 

Slik var skjermen mens den drev og blinket.

 

23wus0i.jpg

 

 

Deretter gikk den over til denne blåskjermen før den startet på nytt.

 

k3ox34.jpg

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ringing fører vanligvis til "Vi skal sende saken videre" og stopper der, har jeg av tidligere erfaring. Sendte ny epost etter kontoret deres stengte i dag, da jeg synes 1 uke på å svar er drøyt lenge, men det vil jo ikke funke å sende e-poster i all evighet heller.

 

 

 

Oppdatering 07.06.11 - 23:10 Nå ser det endelig ut som Komplett har bestemt seg for å la meg heve kjøpe, hvis jeg godtar et fradrag på 3000kr for bruksfradrag. Synes dette hørtes utrolig mye ut, da jeg mener å ha lest at kunden har rett på noen renter fra kjøpsdato, som gjør at summen blir ca. det samme som kjøpesummen? Kan gjerne legge igjen prisene her dersom noen vet hvordan rentene og fradraget regnes ut. Dersom dere har noen paragrafer som viser til at det er slik reglene er, hadde det også vert supert.

 

Er usikker på om fraktkostnader går inn i prisen her. "Total"-summen på Komplett viser inkludert frakten, men jeg kan vise til begge her.

 

 

Kjøpt 19.05.08

Nypris: 9920 kr

Frakt: 280 kr

Totalt: 10200 kr

 

 

Tilbud om heving 07.06.11 (PC'en har vert ubrukelig siden 04.01.11)

Tilbudt kreditering: 7100 kr

Bruksfradrag: 3100 kr

 

 

Spørsmålet er altså, er forsinkelsesrenter regnet med i summer her, eller prøver Komplett og slippe billig unna? Det er altså 3 år og 1 måned siden PC'en var betalt, og 6 måneder siden reklamasjonsdagen.

 

 

 

Dette fant jeg ved hjelp av Forbrukerkjøpsloven §50

- Intet bruksfradrag: Selger skal betale renter fra reklamasjonsdagen og til oppgjørsdagen (§ 50 annet ledd første punktum).

- Bruksfradrag: Selger skal betale renter fra betalingsdagen (typisk kjøpsdato) og til oppgjørsdagen (§ 50 annet ledd annet punktum).

 

 

Ved hjelp av forsinkelsesrente.no, tastet jeg inn 10200kr, kjøpt 19. Mai, og vart til dags dato, 07.06.11. Fikk da opp at renten er ca. 3050kr, stemmer dette? Med andre ord skylder Komplett meg så og si hele kjøpesummen?

 

 

Håper noen kan hjelpe, nærmer seg endelig slutten på dette nå!

Endret av 10minutemail
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

OPPDATERING:

 

Anbefaler alle å holde seg unna Komplett. I følge den jeg snakkes med for rundt 1 måned siden, skulle de slette fakturaen som var sendt, samt. kreditere PC'en så snart de hadde mottatt denne. Det er nå over 2 uker siden de hentet PC'en, og jeg har ennå ikke fått noen penger. I tillegg fikk jeg i dag purringsbrev på fakturaen de skulle slettet for leeenge siden! Jeg blir helt oppgitt over hele Komplett, hvordan greier de å være så ubeskrivelig trege, og fortsatt ikke få en dritt gjort? Jeg har merket at de har falt fra 95% til 70% hos prisguide.no, men at de gir totalt blaffen i kunder trodde jeg ikke. Over helgen blir jeg vel igjen nødt til å ringe dem for å få styr på hva de holder på med, og kanskje få løst noe også.

 

I mine øyne er det helt utrolig at en seriøs bedrift kan holde på slik, er det ingenting jeg kan gjøre med saken annet enn å fortsette å kontakte dem?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Beregning av forsinkelsesrente

Periode: 19.5.2008 - 5.7.2011

Beløp: 9 920,00

Renter: 3 016,13

Sum: 12 936,13 (øreavrundet til kr 12.936,-

 

Minus bruksfradrag på kr 3100,-

Frakt er en håndverker tjeneste som du har betalt for og som er 100% utført (du fikk varen), du kan kun kreve penger tilbake for den fysiske tingen.

 

Du har derfor rett til å kreve tilbake kr 9836,- fra Komplett.no

 

 

Anbefaler at du ringer og får en kontaktperson hos komplett på denne saken.

Lenke til kommentar

Angrerettloven

§ 14. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted

 

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren.

 

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt.

 

Forbrukeren kan holde varen tilbake inntil han eller hun har mottatt tilbakebetaling og eventuelt et beløp tilsvarende returkostnader fra selgeren.

 

Når forbrukeren har mottatt det selgeren skal betale, skal forbrukeren sende eller levere varen til selgeren innen rimelig tid.

 

Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på tilsvarende måte. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning, gjelder bestemmelsen i sjette ledd.

 

Er varen levert på annen måte skal den stilles til selgerens rådighet for avhenting på det stedet varen ble mottatt. Er varen i disse tilfellene levert på et annet sted enn i forbrukerens hjem kan det avtales at varen skal sendes eller leveres på en annen måte som ikke medfører urimelig ulempe for forbrukeren.

 

Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet be den som leverer varen om å returnere den til selgeren.

 

Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til sjette ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...