Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lagg og "stuttering" ved spilling


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg installerte The Witcher her om dagen, og allerede under den første cut-scenen legger jeg merke til at lyd og bilde ikke fungerer som det skal. Lyden henger igjen ca. 1-2 sekund i forhold til bildet. I tillegg så "lugger" hele spillet både i cut-scenes og in-game, det fungerer som det skal i kanskje 3 sekund, før det oppstår slow-downs, så virker det fint, så slow-downs osv. Dette gjør det helt uspillbart. Jeg testet også andre spill, og her skjer akkurat det samme, til og med i spill som jeg vet har fungert helt perfekt før, Half-Life 2 og S.T.A.L.K.E.R bla. Hva kan grunnen til dette være? Her er noe jeg har prøvd for å få det til å fungere som normalt, men til ingen nytte:

 

- Reinstallert spillene.

- Oppdatert drivere for skjerm- og lydkort.

- Oppdatert til siste versjon av DirectX.

- CCleaner.

- Virusscan.

- Defragmentering.

 

Tilleggsinfo: Da jeg installerte The Witcher, fikk jeg en feilmelding om at jeg manglet en .dll fil (d3dx9_35). Denne lastet jeg ned fra nettet (kanskje ikke det smarteste å gjøre), og da startet hvertfall spillet opp. Denne .dll filen er nå slettet (jeg slettet den fysisk selv), og erstattet med en helt ny utgave, da jeg oppdaterte til siste versjon av DirectX direkte fra Microsoft sine hjemmesider.

 

Specs:

 

Hovedkort: MSI MS-7369

CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6400+

Skjermkort: Geforce 8800 GTX

RAM: 2GB DDR2 Dual Channel

HDD: Samsung 250GB

Lydkort: Integrert på hovedkort; Realtek HD Audio

 

Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iirc så har the "witcher 2" 4gb ram som sys rec.

ville nok tro at det vil ha litt invirkningskraft.

 

EDIT:

SYS REC IKKE REQ

 

Takk for svar, men det var The Witcher, og ikke The Witcher 2 jeg installerte. Syns uansett det er rart at spill som fungerte helt fint før, nå lider av samme problemet. Jeg har prøvd og åpnet kabinettet og gjort rent for støv i alle vifter (det var veldig støvete der inne), men det utgjorde ingen forskjell. Jeg begynner å gå tom for idèer her.

Lenke til kommentar

det kan være rammen din som begynner å bli sliten.

Prøv å kjøre memtest evt bytte/fjerne en og en rambrikke for å utelukke mem lagg.

 

utenom det sjekk at windows har de siste opdateringene. du kan også prøve å installere en eldre versjon av directX. Har hørt rykter om at en del nyere drivere ikke er så greie med gamle windows XP. Så se om du kan finne en eldre versjon of av DX og installere den.

 

 

samme gjelder med driverne til lydkortet ditt (uansett om det er integrert eller ikke) kan være verdt å rulle drivere tilbake.

 

et annet spørsmål:

Bruker du headset/høytalere/sub?

Lenke til kommentar

det kan være rammen din som begynner å bli sliten.

Prøv å kjøre memtest evt bytte/fjerne en og en rambrikke for å utelukke mem lagg.

 

utenom det sjekk at windows har de siste opdateringene. du kan også prøve å installere en eldre versjon av directX. Har hørt rykter om at en del nyere drivere ikke er så greie med gamle windows XP. Så se om du kan finne en eldre versjon of av DX og installere den.

 

 

samme gjelder med driverne til lydkortet ditt (uansett om det er integrert eller ikke) kan være verdt å rulle drivere tilbake.

 

et annet spørsmål:

Bruker du headset/høytalere/sub?

 

Har gjort en ny oppdagelse. Hver gang jeg startet et spill, så tar det ca. 1 minutt før jeg hører at CPU vifta begynner å gå ganske kraftig. Når jeg sjekker task manager, så ser jeg at bruk av CPU ligger på 100%. Jeg regner med dette har noe med saken å gjøre?

 

Har prøvd å installere nye drivere på både skjerm, lyd, directX og samtlige av Windows updates. Har ikke prøvd å rulle noen av driverene tilbake enda.

 

Jeg bruker både headset og høytalere, med tilhørende sub.

Lenke til kommentar

sjekk hvilken prosess det er som takser cpuen din under oppstart. er det spillet eller en annen app ? og sjekk om det er noen prosesser som bruker en betydelig del av cpuen til vanlig. Hva liger cpu bruken din på når du ikke er inne i spillet?

 

prøv å se om du oppdager noe endring iht til delay på lyd om du bare har headsettet tilkobla direkte til pcen. Tviler på at det er årsaken men verdt et forsøk.

 

en annen ting. Kjører du et program som mounter .iso filer? aka virtuell cd/dvd rom? har vært borti at noen av de kan være litt buggy.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp og forslag, men har funnet ut av det nå. Av alle ting, så var det en ny dæsj med kjølepasta som skulle til. CPU bruken ligger fortsatt høyt, men vifta går ikke i nærheten så kraftig nå. Null lagg og stuttering for øyeblikket, håper det holder seg sånn framover! Igjen, tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Nesten samme problem som en kompis hadde nylig! CPU blir for varm og stepper da kraftig ned for å ikke ødelegge seg selv, mens ytelsen går rett i dass. Han byttet vifte/kjøler og kjølepasta, alt ok.

 

Godt å høre at det løste seg.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...