Gå til innhold

Boliglån for 20-åring- hva bør jeg tenke på og vite?


weak

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er ei jente på 20 år som vurderer å ta opp boliglån.

Har leid bolig nå siste året, og funnet ut at det er egentlig bare å kaste pengene ut av ruta. Da er jeg heller interessert i å betale på et lån og sitte igjen med noe etterpå.

 

Jeg har sittet og tenkt på hvordan jeg kan løse det, ettersom jeg ikke er ferdig med studiene enda, men skal begynne i jobb til høsten. Ingen fantastisk lønn, kan klare å komme opp i 15 000 etter skatt i mnd. Skal dessuten gå deltidsskole i to år fra høsten av, som jeg kommer til å få en god jobb av etterpå, som jeg kan tjene så mye som jeg vil selv, nærmest.

 

Muligheten min blir vel å ha kausjonist. Har hørt at det finnes lån som det går an å bare betale renter på en periode for så å begynne på avtetalingen, stemmer dette?

 

Boligen jeg vurderer å kjøpe blir et småbruk (jeg tar utgangspunkt i et jeg allerede har funnet som eksempel). Det blir mulighet for utleie av stallplasser (mulighet for ca 8000kr i inntekt, etter jeg har trekt fra utgifter, i mnd) og jeg har fått tilbud om å starte en hundeklubb hvor det er muligheter til å ha treningsbane og hundelufting (løs) på gården, og jeg får dermed inntekter der også, er usikker på hvor mye jeg kan ha i inntekt der, men rundt regnet fra 5000kr.

 

Ellers tenker jeg på å utbedre kjeller til å bli sokkelleilighet, for å få inntekt der også. Da vil det nok være mulig å ta rundt 6-7 000 kr.

 

- Hva skal jeg tenke på når jeg skal ha et boliglån med slik lønn?

- Er det noen smarte løsninger jeg kan tenke på når jeg skal ta opp lån?

- Hvilke andre utgifter enn lånet er det jeg må tenke på når jeg skal kjøpe småbruk (har hørt mye om avgifter, skatter, osv osv)?

- Er det mulig med et slikt lån som man betaler kun renter i perioder/første del av lånet?

 

Kom med tips og råd. Jeg er virkelig interessert i å jobbe for dette, og få det til å gå, så kom med saklige råd, å bli neddømt negativt er jeg lei av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heihei!

 

Det er ikke så lett og få noe særlig til lån med den inntekten er jeg redd. Boligprisene er jo heller ikke så hyggelige for tiden.

 

Banken sier som "hovedregel" at man ikke bør låne mer enn 3x inntekt, og man får heller ikke mye mer enn dette.

 

Nå har du jo som du sier muligheten til å skape mye inntekt gjennom eindommen, men jeg kan ikke svare på hvor mye hensyn banken tar til dette.

 

Det burde ikke være noe problem og få en avdragsfri periode, feks. til du er ferdig med studier.

 

Det beste tipset jeg kan gi deg må vel være og gå til banken din og høre med de. Det er jo de som bestemmer når alt kommer til alt. Det er forresten ikke noe galt i og sjekke hos flere forskjellige banker. Når jeg tok opp lån skilte det 300 000kr på hvor mye forskjellige banker ville gi meg.

 

Hva utdanner du deg til forresten, som kan velge selv hvor mye du vil tjene? :p

 

Håper jeg svarte på noe hvertfall, og at jeg ikke ble for negativ for deg. ;)

 

Elnes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...