Gå til innhold

Test: 8 stk treningsapper til mobilen


Anbefalte innlegg

Endomondo har jeg også brukt, og opplever at den bruker lengre tid på å få GPS-lock. CardioTrainer bruker rundt 3-5 sekunder på å få lock, mens Endomondo kan bruke 2 minutter (med fri sikt mot himmelen).

Hvilken telefon har du da brukt?

 

På min HTC HD2 så får den bestandig GPS-Lock i løpet av noen sekunder.

 

Samme på de android enhetene jeg har testet med, dvs desire og nexus s, fix i løpet av toppen 2 sekunder. Men jeg ser at du også har andre grunner til å foretrekke CardioTrainer, så skal ikke mase om det :)

 

Er det noen som har forslag til hvor man kan få tak i Bluetooth pulsbelte under kr 500?

Jeg vet om både Zephyr HxM og Polar Wearlink Bluetooth, men disse er nesten umulig å få tak i.

 

Det kunne jeg også tenke meg å vite, har enda ikke funnet dette i noen norske butikker...

 

/Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kun jogging som er inn for tiden? Hvis ikke kan jeg anbefale programmet Jefit, som er en fantastisk applikasjon om du løfter tungt på gymmet/hjemme.

 

www.jefit.com

 

Godt poeng, jeg kunne også godt tenkt meg at de testet de samme applikasjonene til ihvertfall sykling, da jeg har opplevd at noen av applikasjonene var unøyaktige i GPS-loggingen når man syklet...

 

/Espen

Lenke til kommentar

Merkelig hvor store problemer dere har med MyTracks. Jeg har brukt det en del selv på samme telefon, og har aldri opplevd krasj eller problemer. Men det er helt klart et simplere program enn de andre i testen, uten noe tilknytning til sosiale medier og annet unødvendig tullball – det sporer rett og slett bare turene dine.

Lenke til kommentar

Er det kun jogging som er inn for tiden? Hvis ikke kan jeg anbefale programmet Jefit, som er en fantastisk applikasjon om du løfter tungt på gymmet/hjemme.

 

www.jefit.com

Du slo meg :p Men ja, som du sier: anbefaler Jefit her også (for styrketrening) :) Du kan legge inn andre øvelser, slik som jogging/sykling/svømming. Men alt du kan skrive inn her er, tid og kalorier :)

Lenke til kommentar

Er det kun jogging som er inn for tiden? Hvis ikke kan jeg anbefale programmet Jefit, som er en fantastisk applikasjon om du løfter tungt på gymmet/hjemme.

 

www.jefit.com

 

Godt poeng, jeg kunne også godt tenkt meg at de testet de samme applikasjonene til ihvertfall sykling, da jeg har opplevd at noen av applikasjonene var unøyaktige i GPS-loggingen når man syklet...

 

/Espen

Testet ut forskjellige treningsapper for ett års tid siden (primært til sykling), og landet da på RunKeeper. Dette pga at den var mest nøyaktig i avstands og høydemålingene.

Lenke til kommentar

Når ble "app", "apper" og "appene" norske ord ?

App er forkortelse av ordet application, applikasjon på norsk.

Applikasjon kan helt greit forkortes til app. Men mest vanlig bruker man en engelsk uttale så det utales mer som æpp.

 

Har du en kilde å vise til som bekrefter det du mener?

 

Sikkert bare jeg som blir irritert av et mer og mer internasjonaliserende (les: utvasket) norsk språk.... :roll:

Lenke til kommentar

"«App»

 

Forkortelse av det engelske ordet «application». Et ord som representerer en helt ny greie, nemlig et bittelite dataprogram som gjør en spesifikk jobb. Hvem som helst kan utvikle det - og laste det ned. Ordet forekom i fjor også, men det var først i år at bruken (både av ordet og tingen) tok av.

 

- Dette blir definitivt både et viktig ord OG fenomen fremover, sier Andersen.

 

- Derfor havner det helt klart på førsteplass på lista over årets nyord, ikke bare fordi det begynner på A."

 

[NRK]

 

"Application software, also known as an application or an "app", is computer software designed to help the user to perform singular or multiple related specific tasks. Examples include enterprise software, accounting software, office suites, graphics software and media players. Many application programs deal principally with documents."

 

[Wikipedia]

Lenke til kommentar

Hvorfor var ikke SportsTracker med på testen på Tv2 hjelper deg som mobilen.no hadde laget?

Denne er jo helt briliant og gratis :)

 

Kan ikke forstå hvorfor dere mener dette?

"Minus for: Litt kronglete grensesnitt på telefonen"

 

 

Min mening er at SportsTracker er det desidert beste treningsprogrammet og jeg tror det kommer til å ta ledelsen over beste sportsprogrammer nå som det også kommer til både Android og iOS:

Bare å lese her!

Så får man jo i tillegg kjøpt pulsbelte (koster ca 650 kr + frakt) og annet utstyr. Jeg er aktiv bruker av SportsTracker og har lest masse på bloggen deres og både Live-funksjon, mulighet til å lage rute på nett og importere til mobilen er muligheter som jobbes med as we speak! :) Og vi GLEEEDER oss!

Lenke til kommentar

Hvorfor var ikke SportsTracker med på testen på Tv2 hjelper deg som mobilen.no hadde laget?

Denne er jo helt briliant og gratis :)

 

Kan ikke forstå hvorfor dere mener dette?

"Minus for: Litt kronglete grensesnitt på telefonen"

 

 

Min mening er at SportsTracker er det desidert beste treningsprogrammet og jeg tror det kommer til å ta ledelsen over beste sportsprogrammer nå som det også kommer til både Android og iOS:

Bare å lese her!

Så får man jo i tillegg kjøpt pulsbelte (koster ca 650 kr + frakt) og annet utstyr. Jeg er aktiv bruker av SportsTracker og har lest masse på bloggen deres og både Live-funksjon, mulighet til å lage rute på nett og importere til mobilen er muligheter som jobbes med as we speak! :) Og vi GLEEEDER oss!

 

Alt dette har du også med Endomondo, så hva er egentlig bedre med den?

Lenke til kommentar

Har sett at "Adidas miCoach" og "Noom Weight Loss" har vært mye listet under "Featured" inne på Android Market i det siste.. De ser ut til å være gratis, og jeg antar at de kan sammenlignes med app'ene som er anmeldt her..

 

Offtopic: jeg leser alltid ordet "runkeeper" feil.. xD

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Kjære lesere!

 

Takk for alle tilbakemeldingene på testen. Det er godt dere peker på det som måtte oppfattes som svakheter ved artikkelen, for på den måten løfter dere kvaliteten på sluttresultatet.

 

Det finnes en imponerende mengde apper til treningsformål. Når vi skulle sette sammen testen, måtte vi begrense oss til en håndfull. Den første jobben ble derfor å blinke ut hvilke som skulle prøves.

 

Flere av dere påpeker at Cardiotrainer burde vært med i dette utvalget. Dette noterer jeg med interesse, slik at denne kan være med i en senere oppfølging av denne testen. Appene er i rivende utvikling, og jeg tror det kan være interessant å se nærmere på hva de tilbyr om ett år eller to fra nå. Da skal vi sørge for at også Cardiotrainer blir utsatt for vårt kritiske blikk.

 

Heineoen lurer på hvorfor Sportstracker ikke var med i TV2-testen. Forklaringen på dette er enkel: TV2 gjengir kun en kortversjon på fire av de totalt åtte appene vi testet. Mer er det ikke tid til i programmet, hvilket er grunnen til at det henvises til Mobilen.no for ytterligere detaljer.

 

Thoher etterlyser Adidas Micoach. Denne vurderte vi å teste, men kapasitetshensyn gjorde at vi lot den være i fred. Kanskje tar vi den med neste gang.

 

Löplabbet har fortalt oss at det foreligger eksklusivitetsavtaler mellom enkelte produsenter av pulsbelter og tilbydere av treningsapper. Dette kan være noe av årsaken til at det er litt vanskelig å finne det tilleggsutstyret du er på utkikk etter.

 

Og så er jeg glad for språkdebatten. Selv er jeg noe i retning av en språkpurist, og svært skeptisk til anglifiseringen av det norske språket. Men nyord, det må vi ha rom for – ellers blir vi stående på stedet hvil. Og ”app” er, som Steffen Moss dokumenterer, et ord som fikk mye oppmerksomhet på nyåret i kraft av at det anerkjennes som fjorårets fremste nyord.

 

 

 

Alt godt,

V. Kervarec

Fagredaktør

Lenke til kommentar

Jeg ser at Runkeeper får negativt på at den viser for høyt kaloriforbruk. Min erfaring er at dette er ikke veldig mye for høyt.

Jeg bruker Runkeeper flere ganger i uken, sammen med pulsklokke, og Runkeeper viser faktisk ikke veldig mye mer enn pulsklokken. Noe forskjeller er det, men noen ganger er det for mye på runkeeper og noen ganger er det for lite. Det kommer nok an på intensiteten på løpeturen. Så dette punktet er jeg faktisk uenig i at er noe som trekker ned på runkeeper.

En negativ ting er at den som regel viser litt for kort avstand når jeg sammenligner med andre måleenheter, både andre GPS enheter og andre måter å måle avstand på. Men dette har nok mer med mobiltelefonen dette benyttes på enn selve programmet. Har vært stor forskjell i appen på to forskjellige telefoner.

Lenke til kommentar

Sannheten er at ingen treningsapp vil treffe 100% på kaloriene. Applikasjonen vet hverken høyde, kroppstype, puls og hvor mye muskler man har. Så de jobber nok utifra lengde og hastighet. Noe som ikke er godt nok, men er man seriøs så har man pulsklokke - selv om disse heller ikke er 100%, men man får hvertfall et hint på hvor landet ligger.

 

Når det gjelder RunKeeper så bommer den hvertfall til de grader hos meg. Den fungerte bedre på iPhonen jeg brukte ifjor, så om det er GPSen som tuller seg nå kan jeg bare spekulere i :)

Lenke til kommentar

Run.GPS burde absolutt vært med i testen. Skjønner at ikke alle kan få plass, men ifølge andre tester jeg har lest er Run.GPS med sine nesten uendelige funksjoner og konfigurasjonsmuligheter den mest avanserte på markedet. Den krever riktignok at man leser bruksanvisningen, men da får man til gjengjeld tilgang til en rekke funksjoner og innstillingsmuligheter som de fleste andre mangler.

 

rungps.net

 

 

Mvh

Audun

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har en Galaxy S2 og straks kommer Sportstracker til denne. Hvordan blir prisene hvis jeg er ute en times tid med GPSen på?

 

Tidligere hadde jeg Nokia N8, og de opererer jo med gratis navigasjon, så da kunne jeg kjøre til Kina og tilbake om jeg ville -helt gratis!

 

Sports-Tracker bruker Google Maps når jeg er ute og løper. Trenger vel ikke kjøpe Navigon, TomTom eller lignende da?

 

Er nemlig ikke helt sikker på hvordan dette med betalings-GPS fungerer og håper noen kan hjelpe meg da jeg ikke tør bruke GPSen i tillfelle jeg får DEN DataTrafikk-regninga.

 

Irene.

Lenke til kommentar

Vil tro det går fint å bruke det med mobildata deaktivert, men da vil du ikke få se hvor du er på kartet underveis, og andre får ikke sett deg "live" på nettet eller gi deg evt. peptalk. Du må naturligvis aktivere mobildata for å laste opp treningsøkten etterpå. Dette er i allefall tilfelle med Endomondo, og jeg regner med det vil fungere tilsvarende i de andre appene.

Uansett er det bare å prøve seg frem og sjekke regninga etterpå. De fleste har makspris på 10 kr dagen for datatrafikk innenlands, så det er jo ikke mye å "tape".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...