Gå til innhold

Høyskole Y-vei etter Teknisk Fagskole (Elkraft)


Anbefalte innlegg

Jeg begynte på Teknisk Fagskole i høst og er snart ferdig med første året. Etter at jeg er ferdig med fagskolen til neste år vurderer jeg å søke Y-veien på HiG, og har forstått det sånn at jeg som fagskoletekniker kan søke om fritak for 60 studiepoeng. Er det noen som har gjort det samme?

 

Ellers lurer jeg sånn generelt på hvordan arbeidsmengden på høyskolen er i forhold til fagskolen. Skjønner at det naturligvis er noe mer å gjøre, men jeg har ikke akkurat overarbeidet meg i løpet av dette året.

 

Kommer sannsynligvis til å få A i alle fag(Matematikk(inkl. matematikk valgfag), fysikk, norsk, engelsk, elektronikk, elektroteknikk, måleteknikk, IKT, tegning/dokumentasjon og nettverkskommuniksjon) fra førsteåret, før eksamen. Kom forøvrig opp i matematikk og fysikk. Jeg håper jeg kan ligge på det samme neste år, selv om jeg ikke blir deppa om jeg får noen B'er.

 

Noen som har noen formening om dette er det "riktige" å gjøre? Veier høyskolen opp så mye mer enn fagskolen? Jeg har vurdert andre alternativer, som f.eks. ta ett år automasjon på fagskolen(første året er felles for elkraft og automasjon) eller høyspentfagbrev, men er litt usikker på hva jeg burde velge.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A i alle fag? :O NTNU i såfall.. :p Jeg vet UiA har 2-årig Bachelor for de som har teknisk fagskole og at UiS skal begynne med det også. Ellers fungerer teknisk fagskole mer som forkurs tror jeg, selv om noen skoler har spesial ordninger der mtp forkortet studietid.

 

Vet ikke forskjellen på arbeidsmengden, men avhengig av det du skal ha så skal jeg garantere deg at du ikke kan surfe deg til bare A'er iallefall med mindre du er en savant. Du kan sikkert få bare A'er der og, men da må du nok være ganske dedikert :) Men studiepoengene er vel 60 for begge? Normert arbeidstid på ca 1800 timer per 60 poeng tror jeg.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jepp, ligger ann til å få A i alle fag. Litt usikkert i enkelte fag, men vi får se :)

 

Sånn jeg har forstått det er en vanlig bachelor 180 studiepoeng? Som fagskoletekniker kan man ha grunnlag for å søke om fritak for inntil 60 studiepoeng. Står litt om det her

 

Hvis jeg da får fritak for 60 studiepoeng, vil jeg være del av Y-vei studentene eller de "vanlige" ingeniørstudentene?

 

Regner ikke på noen måte med bare A'er på høyskolen. Nivået på fagskolen har til nå vært ganske greit, selv om det selvfølgelig er en del jobb med matte og fysikk(som jeg ikke har hatt mye av på videregående).

 

Hadde vært knallbra å slippe unna med to år på høyskolen, selv om jeg må ha sommerkurs før og etter første semester.

Lenke til kommentar

Slik det er på Universitetet i Agder så får du fritak i noen fag slik at din normerte studietid blir 2 år, altså 120 studiepoeng. Hvis du er veldig skoleflink så kan du og ta 3 årig Bachelor på 2 år, selv om dette selvfølgelig er en del arbeid men ikke umulig. Tror ikke du trenger noe sommerkurs heller.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...