Gå til innhold

Jeg trodde jeg kunne Tollreglene, men tydeligvis ikke...


Anbefalte innlegg

Jeg bestillte noe småtteri fra Jab Computers i statene. Molex verktøy, noe kontakter samt en pci-brakett med molexutganger. Det ble ca. kr. 160,- + frakt.

 

Jeg har skjønt det slik at varer under 200,- ikke trenger å fortolles så fremt det ikke er tobakk, alkohol el. Så denne pakken skulle da enkelt å greit komme hjem til meg, uten noe om og men.

 

Den gang ei. Jeg fulgte pakkesporingen og pakken ble "stoppet i tollen" Etter noen dager kom det brev om at det manglet informasjon om pakken og jeg skulle sende bekreftelse på innhold - samt gi tillatelse til at de kunne åpne pakken??? (Trodde de gjorde som de ville - men det var jo høflig å spørre)

 

Ja, ja, jeg tok turen innomdet lokale postkontoret for å spørre om råd og traff en hyggelig kar som forklarte at sånt skjedde innimellom og han faxet da ordrebekreftelsen som jeg hadde fått på e-post samt den bekreftelsen på at pakken kunne åpnes.

 

Han bekreftet at en pakke på under 200,- skulle normalt bli sendt hjem til meg uten noe tull, men at siden pakken manglet merking av verdi så hadde den blitt stoppet, men når tollvesenet mottok faxen, så ville den bli sendt videre.

 

Idag mottok jeg hentelapp hvor det står jeg må betale kr. 195,- for å hente pakken. 110,- i fortollingsgebyr + 85,- i utlagt moms.

 

Jeg kjente at jeg ble litt mere enn en smule forbannet og forsøkte å ringe tollvesenet, men de hadde tatt helg - sikkert like greit, for jeg hadde nok ikke vært noe hyggelig å prate med uansett.

 

Så spørsmålet er hva gjør jeg nå? Skal jeg hente pakken og prøve å få krevd tilbake pengene, eller skal jeg hudflette en tollansatt slik at jeg kan hente pakken uten noe gebyrer? Eller har man ingenting man skal ha sagt imot kommuniststaten Norge?

 

Skal jeg som kunde bli skadelidende for at Jab Computers ikke var klar over de sære ordningene i kommuniststaten Norge? Eller må jeg blø fordi pakken ikke var riktig merket?

 

Noen som har lignende erfaringer?

 

-Johnny

 

PS! Hvilke partier er for EU-medlemskap, slik at jeg vet hva jeg skal stemme ved neste valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det med ro, dette har skjedd meg før. Du må sende dem en kvittering som viser hvor mye varene er verdt/kostet, dvs. under 200 kr og be dem korrigere feilen. Du kan forklare misforståelsen. De mente kanskje at de ville åpne pakken og selv vurdere verdien?? Jeg ville ikke betalt for det når jeg vet at varene er verdt under 200 kr.

 

En gang ville UPS ha meg til å betale mer i momsutlegg enn varens totale verdi, fordi avsender ikke hadde skrevet "NOK" bak beløpet (300 KR ble 300 USD)... Og siden det var en engelsk faktura så "bare antok" de at det var USD. Etter masse mas med tolla og UPS ble det ordning, men det ordner seg hvis du bare tar det direkte med tolla.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Han postfunksjonæren jeg snakket med, skulle visstnok ha faxet på kvitteringen og bekreftelsen på at de kunne sjekket innholdet. Men kanskje pakken ble sendet videre uten at de har mottat dette?

 

Men kan jeg ta sjansen på å hente ut pakken og satse på at jeg får tilbakebetalt de 195,- som jeg da må betale?

 

 

Det skal så på det skjema du fulte ut om at de kan åpne at det har gebyr. Om du hadde reist ned for å åpne hadde du ikke trengt å betale.

 

Sånn var det da jeg hadde en pakke som ble stoppet. Betalte ingenting.

 

Jeg bor i Bodø, så dette var ikke et alternativ for meg :-)

Lenke til kommentar

Bør sikkert ikke betale noe nei..

 

 

Toll/moms må være feil utregnet. Hva gjør jeg?

Svar:

Kontroller alltid hentemeldingen før du henter sendingen din! Om du mener at utregningen av importavgifter er feil, er det meget viktig at du tar kontakt med kundeservice utland før du henter sendingen din. Vare- og verdiangivelse påført/medsendt sendingen danner grunnlaget for avgiftsberegningen. Kan du dokumentere at verdiangivelsen er feil og derav krever ny beregning kontakt oss straks du får hentemeldingen eller senest 2 dager før hentefrist. Du kan ta kontakt med Kundeservice utland på telefon 23 14 77 00 mandag-fredag kl. 08:00 - 16:00. Kontakt oss på e-post.

Posten Toll/moms FAQ

Lenke til kommentar

Om du kan vente til Mandag med og hente den så kan de som jobber på posten ringe inn og få tollvesenet til og fjerne fortollingen. Jobber selv på posten og har gjort dette flere ganger. Du må da fremvise kvitering på det som er kjøpt og dette skal postkontoret ta en kopi av for så og sende det inn til tollvesenet.

 

Har tidligere prøvd og få tilbake penger som jeg betalte for mye. Dette tok ekstremt lang tid men mtp at det var snakk om et par tusen lapper så gjorde jeg det. Hadde det vært snakk om en 200 lapp hadde jeg ikke brydd meg om det etter egen erfaring. Jeg sendte inn en klage på mail og dette var svaret jeg fikk:

 

"Hei

 

Deres e-post er mottatt og vil bli behandlet av Regelavdelingen, Omberegningskontoret. Kontoret har for tiden stor arbeidsbyrde så svar kan først forventes om ca. 2 måneder"

 

2 dager før det var gått 2 mnd fikk jeg svar og måtte sende inn noen andre papirer, totalt tok det 5 mnd før jeg fikk refundert pengene.

Lenke til kommentar

Frakten skal ikke regnes med. Er kun verdien til varen.

 

Stemte det, måtte oppdatere meg på reglene og så at frakt ble holdt utenfor. Har ikke bestilt til Norge på lange tider da jeg har familien i Sverige.. heldigvis.. 200,- er jo skammelig lavt =(

Lenke til kommentar

Takk til MrZ og EggMan88, skal forsøke på mandag. Og EggMan88, det var det jeg fryktet at man har en hel hær ansatt til å kreve inn avgifter men bare én mann ansatt til å betale ut det som er innbetalt for mye - logisk nok, det er jo selvfølgelig mere lønnsom å kreve inn enn å betale ut :ph34r:

 

Men det var nå greit å få bekreftet at jeg ikke har tatt feil da. Satser på at det ordner seg. 195,- er jo ikke mye penger, men dette er jo mere en prinsippsak for meg.

Lenke til kommentar

Takk til MrZ og EggMan88, skal forsøke på mandag. Og EggMan88, det var det jeg fryktet at man har en hel hær ansatt til å kreve inn avgifter men bare én mann ansatt til å betale ut det som er innbetalt for mye - logisk nok, det er jo selvfølgelig mere lønnsom å kreve inn enn å betale ut :ph34r:

 

Men det var nå greit å få bekreftet at jeg ikke har tatt feil da. Satser på at det ordner seg. 195,- er jo ikke mye penger, men dette er jo mere en prinsippsak for meg.

 

Jepp, om de ser seg vrange på noen greier på mandag så har jeg sendt deg Nr mitt på PM, bare slå på tråden om det skulle være noe.

Lenke til kommentar

Liten klarering i forhold til frakt og 200,- kroners regelen:

 

Prisen på frakten skal kun taes med i momsutregningen hvis verdien på varen er 200,- eller mer. Dvs at en vare som er kjøpt for 199,- og frakt på 50,- altså går under 200,- kroners regelen og 0,- i moms mens en vare som koster 210,- + 50,- i frakt vil få beregnet moms av 260,-.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Liten klarering i forhold til frakt og 200,- kroners regelen:

 

Prisen på frakten skal kun taes med i momsutregningen hvis verdien på varen er 200,- eller mer. Dvs at en vare som er kjøpt for 199,- og frakt på 50,- altså går under 200,- kroners regelen og 0,- i moms mens en vare som koster 210,- + 50,- i frakt vil få beregnet moms av 260,-.

 

God info. Jeg var alltid uklar på detaljene rundt dette.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Liten klarering i forhold til frakt og 200,- kroners regelen:

 

Prisen på frakten skal kun taes med i momsutregningen hvis verdien på varen er 200,- eller mer. Dvs at en vare som er kjøpt for 199,- og frakt på 50,- altså går under 200,- kroners regelen og 0,- i moms mens en vare som koster 210,- + 50,- i frakt vil få beregnet moms av 260,-.

 

God info. Jeg var alltid uklar på detaljene rundt dette.

 

-Stigma

 

Jepp synes det derimot er litt kvalmt at staten skal ha en del av en tjeneste jeg betaler feks USPS for. Det at varen skal fortolles er greit nok, men en tjeneste som ikke engang er på norsk jord det blir i mine øyne helt feil. Er ille nok at de ikke har hevet tollgrensen de siste 40 årene. Om dette hadde vært gjort riktig så hadde de tatt grensen i takt med inflasjon osv.

 

En rask intasting på SSB sin Konsumpris kalk viser at 200,- i 1970 = ca 1170,- i dag, men neida det overser vi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var å fikk hentet ut pakken min igår så det løste seg. Jeg ringte først CustomerService som MrZ skrev lengre opp og fikk beskjed om å ta med meg dokumentasjon til postkontoret og så ordnet vi det der. Det gikk greit, men først måtte postfunksjonæren krangle med den personen han snakket med på telefon og deretter forklare dem at de hadde tatt med frakt i sine beregninger. Men det løste seg til slutt.

 

Jeg blir litt irritert fordi dette er jo svindel av den vanlige mannen i gata. Hadde jeg ikke vært så sikker på dette så hadde jeg vel bare betalt og godtatt det. Jeg skjønner at det er menneskelig å gjøre feil, men de har tre ganger oversett feilen. Hadde en vanlig bedrift gjort slike feil så hadde den nok raskt godt konkurs. Jeg hadde iallefall ikke handlet der mere.

 

Når jeg sier at de har gjort feil tre ganger så er det:

 

1. Verdien på innholdet stod utenpå pakken, men posten valgte å sette noen digre klistremerker over det feltet

 

2. De hadde åpnet pakken og vedlagt lå ordreseddel

 

3. Jeg fikk fakset min epostbekreftelse til dem

 

Alikevel klarer de altså å summere innhold + frakt og prøvde å kreve meg for moms og tollbehandling

 

Og jeg er helt enig med EggMan88 om at det er helt latterlig at ikke 200,- kroners grensa er hevet siden 70-tallet. Men på slutten av 90-tallet/begynnelsen av 2000-tallet når dette ble mere aktuelt var vel staten fornøyd med at grensa var urørt.

 

Og at staten skal ha moms på frakt er jo bare helt bak mål. Hvorfor skal de ha penger for at USPS har fraktet varen rundt halve kloden og posten bare frakter varen de siste femti metrene???

 

PS! Dere trenger ikke svare - jeg bare blåser ut litt steam :mad: Viktig med terapi he he

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høyre er foresten for EU- medlemskap, FrP har ikke tatt stilling til det. Med det menes at de mener at det skal være opp til folket. Med andre ord en folkeavstemning.

I forbindelse med trådstarters problemstilling, så er forsåvidt EU fullstendig irrelevant. Regner med "statene" i åpningsinnlegget betyr USA, og de er som kjent ikke med i EU.

 

Hvert enkelt EU-land har sine egne regler på import fra land utenfor unionen, og eksempelvis Danmark (80DKK) og Storbritannia (18£) har en verdigrense på omtrent samme, eller lavere, nivå som Norge. Finland har en grense som går på skyldig beregnet mva-beløp (10€), som for varer med den vanlige mva-satsen på 23% tilsvarer ca. 43€ eller ca.330NOK.

I Sverige er grensa så vidt jeg kan begripe (det står om et fribeløp på 1400 kroner for toll, men ingenting om et tilsvarende fribeløp for mva) på nøyaktig 0 kroner.

Lenke til kommentar

Poenget var vel ikke om "statene" var medlem av eu eller ikke. Poenget er at det fins mange spesialartikler som det ikke er marked for i lille Norge. For min del gjelder det hovedsaklig elektronikk. Men den latterlige 200-kroners grensa gjør det desverre forferdelig dyrt å kjøpe noe som man ikke får tak på i Norge.

 

I dette tilfellet bestilte jeg noen artikler fra USA siden det var kun der jeg fant dem. Overhodet ikke for å spare penger. Jeg betalte faktisk mere i frakt enn for hva varene kostet. Egentlig skulle jeg bestilt mere, men for å holde meg under 200,- så måtte jeg begrense meg. Fordi idet man bikker 200,- så blir det moms/mva (vet ikke hva som er riktig) på varene og på frakt + fortollingsgebyr.

 

Et eksempel:

 

Varer 199,-

Frakt 200,-

= 399,-

 

Varer 200,-

+50,- moms/mva

Frakt 200,-

+50,- moms/mva

Fortollingsgebyr 110,-

= 610,-

 

Dette gjør det ganske mye dyrere å handle sånt småtterier som ikke norske nettbutikker lagerfører.

 

Så grunnen til at jeg vil inn i EU er for å kunne handle fra f.eks aquatuning.de uten å bli flådd av den griske staten.

 

Og ja, jeg mener jo ikke at man skal slippe å betale moms/mva på varer fra utlandet. Jeg betaler gjerne det, så lenge jeg ikke må betale latterlige avgifter for å gjøre det.

 

Og jeg gjentar meg selv. Hvorfor i all verden skal det betales mva. til den norske Stat på en tjeneste som ikke er kjøpt her i landet??? Når et utenlandsk fraktfirma har fraktet varen rundt halve jordkloden, hvorfor skal det da betales mva. for de få meterne det fraktes her i landet?

Lenke til kommentar

Poenget er at det fins mange spesialartikler som det ikke er marked for i lille Norge.

 

Jeg er 100% enig med deg i omtrent alt, bortsett fra at Norge bør inn i EU, men det er en annen debatt.

 

Ja, det er mange varer som ikke finnes i norske butikker, ja, det er bare rett og rimelig at man skal betale moms på varer man importerer selv, ja, det er alt for høye gebyrer til Posten (og andre fraktselskap) ved fortolling, ja, det er helt borti natta at man må betale mva på frakten også.

 

På bestillinger i mange-tusen-kroners-klassen utgjør ikke et gebyr på 100-200 kroner så mye, men det er når man bestiller en liten duppeditt som koster 201 kroner at gebyret utgjør så uforholdsmessig mye... En løsning der man fortollet/mva-beregnet varene selv, uten noe ekstra gebyr (heller ikke det Posten nå tar for "forenklet tollbehandling") for å gjøre det, men med en klekkelig bot om Tollvesenet ved en stikkprøvekontroll oppdager at man har jukset med tallene, (edit: eller latt helt være å deklarere en pakke) hadde kanskje vært en brukbar løsning?

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg leste nettopp gjennom tråden og det var fint at det ordnet seg. Jeg har en liten kommentar når det gjelder den 200-kronersregelen. Jeg har ikke noe problem med å betale 50 kroner i mva på en vare til 200 kroner. Det skulle egentlig bare mangle da vi betaler mva på på det meste vi kjøper innenfor landets grenser. Jeg har imidlertid et problem med fortollingsgebyret. Å måtte betale over 50% av varens verdi i fortollingsgebyr er rett og slett uhørt, og det er en stor turn off for varer i prisklasse mellom 200 og ~500 kroner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...