Spenol Skrevet 20. mai 2011 Skrevet 20. mai 2011 Skal bytte frostvæske/kjølevæske på bilen min for første gang, og har i den anledning noen spørsmål: 1. Biltema sin glykol er oppgitt i kilogram, ikke liter. Kan 1 kg glykol praktisk talt regnes som 1 liter? 2. For å sjekke nivået på kjølevæsken, er det tilstrekkelig å se på nivået i ekspansjonstanken? Finnes det nivåmerker i påfyllingsrøret i radiatoren? Jeg spør fordi jeg etterfylte ca en liter rett i radiatoren i vinter, og kunne ikke se noen endring i nivået på ekspansjonstanken, så jeg lurer på om denne er pålitelig. Det er mye grums og avleiringer i væsken nå, så kanskje røret til ekspansjonstanken er tett.
Opelduude Skrevet 20. mai 2011 Skrevet 20. mai 2011 Ja, 1 kg= 1 liter i det tilfellet Radiatoren skal fylles helt full, det vannet som blir til overs går over i ekspansjostanken. Om det ikke er noe i det heletatt i ekspansjonstanken så har du for lite kjølevæske på.
Spenol Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Skrevet 20. mai 2011 Ja, 1 kg= 1 liter i det tilfellet Radiatoren skal fylles helt full, det vannet som blir til overs går over i ekspansjostanken. Om det ikke er noe i det heletatt i ekspansjonstanken så har du for lite kjølevæske på. Takk for svar. Noen anbefaler også å lufte kjølesystemet etter påfylling, for å få ut luftbobler. Vet du hvordan dette gjøres?
LaStrada Skrevet 22. mai 2011 Skrevet 22. mai 2011 Spørs litt på bilen. Selv har jeg en BMW og der er det ikke bare-bare Søk litt på nettet etter bilmodellen din og hvordan man lufter vannsystemet der. Anbefaler deg å være sikker på at du har fått ut all luft før du starter bilen, ellers kan den begynne å koke og da kan det bli dyrt
Spenol Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Skrevet 22. mai 2011 Spørs litt på bilen. Selv har jeg en BMW og der er det ikke bare-bare Søk litt på nettet etter bilmodellen din og hvordan man lufter vannsystemet der. Anbefaler deg å være sikker på at du har fått ut all luft før du starter bilen, ellers kan den begynne å koke og da kan det bli dyrt Takk for tipset. Jeg trodde ikke det var så alvorlig; har foreløpig kun hørt om mindre alvorlige ting som kan oppstå, men tar ingen sjanser nå.
LaStrada Skrevet 22. mai 2011 Skrevet 22. mai 2011 (endret) Som regel går det bra, men for å bruke bilen min som eksempel igjen, kan toppen sprekke fordi den er laget av aluminium. Her har jeg 2 lufteskruer som brukes for å få ut luft, men har også en sirkulasjonspumpe som kan startes uten at motoren trenger å starte, men man må vite litt om bilen/motoren før man kan begynne med denne operasjonen. Og jeg vet hva som skjer når den koker, første gangen bilen kokte hadde bilen gått 260.000km. Da røk toppakningen (kosta 20.000,-) og andre gangen 5000km etter så sprakk toppen (30.000,-! Heldigvis reklamasjonssak pga for dårlig arbeid første gangen) Derimot på min gamle vw jetta 84-modell var det bare å fylle på med vann, presse litt på slangene for å få ut lufta der og starte opp (veldig grovt sett) og det gikk alltid fint. Edit: Hva slags bil har du? Endret 22. mai 2011 av LaStrada
Pluggen Skrevet 22. mai 2011 Skrevet 22. mai 2011 Hva slags bil? Mange med masse peil, så kan godt hende noen kan gi deg en walktrough
Spenol Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Skrevet 22. mai 2011 (endret) Hva slags bil? Mange med masse peil, så kan godt hende noen kan gi deg en walktrough Nissan D21 King Cab, 1993-modell. Motor: TD25, diesel, uten turbo. Redigering: Ifølge instruksjonsboken må jeg skru ut en skrue i motorblokken for å tappe ut kjølevannet, i tillegg til å åpne tappekranen på bunnen av radiatoren. Vet ikke om det sier noe om luftemetoden? Endret 23. mai 2011 av Spenol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå