Gå til innhold

Forskjeller/erfaringer informatikk UiO


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å utdanne meg innenfor informatikk, og UiO virker som et godt valg. Det jeg sliter med er å bestemme meg for hvilket av studieprogrammene jeg skal velge.

 

Hadde vært veldig nyttig om noen som har gått/går et av programene kan dele sinn opfattning!

 

Programet "tekniske og naturvitenskapelige anvendelser" er det jeg i utganspunktet syns ser mest interresant ut, men på oversikten over emnene virker det som om det er mye matte. Noen som kan komentere nivået på matten? Har r2 i år og gjør det greit (4), men er i utgangspunktet ikke veldig glad i matte.

 

Når jeg skal velge program tenker jeg også litt på jobbmuligheter senere. Hvilke av rettningene kan være skummelt å ta med tanke på outsourcing?

 

Noen sier at det er lurere å ta f.eks dataingeniør på HiO som går på noe av det samme, fordi man da får ingeniørtittel og at det åpner for flere jobber?

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke gått de selv, men kan litt om "tekniske og naturvitenskapelige anvendelser". Dette programmet inneholder en god del matte, og fokuserer mye på hvordan en kan løse matematiske problemer med datamaskinen. Da i forskjellige settinger, som diverse simuleringer og visualisering, både 2D og 3D visualisering.

 

Også greit å være klar over MAT1110, som er ett fag mange synes er veldig hardt, mens 1120 igjen blir en del enklere. INF3320 er også ett fag som krever en del arbeid, men er relativt enkelt om du kommer gjennom det.

 

Dette er ikke for å skremme deg fra å søke på det, da det er veldig morsomme fag, men greit å vite hva en går til. Ellers vil nok ikke en ingeniørtittel åpne for noen flere jobber av flere grunner: 1. Ingeniør er ikke en beskyttet tittel, så du kan uansett kalle deg ingeniør! 2. Det er kjempemangel på folk med den typen utdanning som du får der. Har selv en lignende utdanning, og det å skaffe seg jobb etterpå var ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er glad i matematikk så tror jeg ikke det bachelorprogrammet er noe for deg. Da det forventes at man kan mye matematikk. Noe jeg ser er også lagt opp i oppbyggingen. Når det gjelder informatikk på UiO generellt så har jeg bare hatt gode erfaringer. Man lærer alt det grunnleggende men man burde også ha endel faglig nysgjerrighet, slik at man har hobbyprosjekter gående i faget på fritiden f.eks. I tillegg har institutt for informatikk (IFI) fått et flunkende nytt bygg som ble tatt i bruk i januar. Det blir offisiellt åpnet til høsten. Så fasilitetene er ikke noe å klage på.

 

Jeg har ingen erfaring fra høyskoler som HiO, men har inntrykk at man lærer mye praktisk inn mot spesifikke teknologier, som f.eks "mysql versjon x.yy.zz eller php versjon x". På universitetet derimot, så "lærer man å lære".

 

Når det gjelder jobb så kan det være vanskeligere med bare en bachelor, men strengt tatt burde ikke være noe problem. Med en master er man mye mer ettertraktet og arbeidsgivere praktisk talt kaster jobber etter deg, bare man er sånn passe oppegående.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden du vurderer informatikk, så er det vel programmering / utvikling du ønsker å jobbe med. I forhold til arbeidsmarkedet har det ingen betydning om du har en bachelor fra et universitet, eller en ingeniørtittel fra en høyskole. Realkompetansen er forhåpentligvis noenlunde den samme. Som nyutdannet så vil arbeidsgiverne uansett forvente å måtte bruke en del tid og ressurser på å få deg produktiv.

 

Det viktigste med en akademisk utdannelse er ikke nødvendigvis hvilke konkrete verktøy og teknologier du jobber med, men de overordnede strukturene og metodene, og at du lærer deg kritisk tenkning. Selv om du bare hadde Java-programmering på studiet, så er det ingen oppegående arbeidsgiver som ville ha noen betenkeligheter med å ansette deg som .net programmerer e.l. så lenge du viser at du behersker selve programmeringsfaget.

 

Mitt inntrykk etter mange år som utvikler og konsulent, er at de tekniske/naturvitenskapelige/matteintensive programmeringsjobbene er relativt få ute i arbeidslivet. De aller fleste utviklerjobbene er knyttet til utvikling og vedlikehold av administrative systemer, databaser etc, og det er relativt langt mellom de gangene du må gjøre noe særlig mer avansert enn å legge sammen to tall.

 

Veien til et lykkelig liv som systemutvikler går ikke bare gjennom Informatikk eller ingeniørstudier. Jeg vil sterkt anbefale deg å ta en titt på Informasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen. Dette er en sammfunnsvitenskapelig IT-utdannelse med relativt sterkt fokus på systemering og databaser. Jeg vil påstå at IFI kanskje er det mest yrkesrettede av de akademiske IT-studiene, og gir deg et meget godt fundament for en IT-karriere.

Lenke til kommentar

Må si meg uenig med Smurph på ett punkt her. De tekniske/naturvitenskapelige/matteintensive jobbene er det veldig mange av, hvis en leter riktig. Har selv en slik bakgrunn, og hadde ingen problemer med å få meg jobb når jeg nå er ferdig med mastergraden. Dette er da relativt matteintensive stillinger. Det at få tar en slik utdanning, og det at det ikke er alle som vet hvilke bedrifter som jobber med slikt, gjør at det er enkelt å få seg jobb hvis en har gode karakterer. Vil tipse deg om å se på spesielt petroleumsfirmaer hvis du er interesert i en slik utdanning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er ferdig med første året på "Fysikk, Astronomi og Meteorologi" (FAM) nå, men prøver å lure meg over på "Matematikk, Informatikk og Teknologi" (MIT) eller "Informatikk: tekniske og naturvitenskapelige anvendelser" (TEKNAT) nå. MIT med fordypning i informatikk er en linje som er veldig lik teknat, så jeg driver å lurer på hvilken av de jeg skal gå over til. MIT har mer matte, TEKNAT har mer informatikk.

 

Jeg har hatt faget FYS-MEK1110 dette semesteret, og synes det er dritgøy å lage enkle simuleringer av for eks. hvordan en kloss beveger seg på et skråplan. Her bruker vi newtons lover, finner et uttrykk for akselerasjonen og lager et program som simulerer (og plotter) bevegelsen - veldig gøy! Dette faget og det at jeg synes programmering er morsommere enn matte (selv om begge er morsomme) gjør at jeg kanskje går over til TEKNAT. Jeg tror studiet passer for de som alltid har tatt matte ganske greit og liker programmering.

 

Det første året er mange av linjene på matnat veldig like, og det pleier ikke være noe problem å bytte over til en annen linje hvis du har de fleste av fagene som trengs. Vet ikke helt om det er sånn på informatikk-linjene, men antar det. Det er altså ikke verdens undergang om du finner ut at en annen linje passer deg bedre:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...