Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fin test, er stort sett enig med det viktigste.

 

Er kanskje greit å få med at gnome 3 vil gi mye muligheter til å utvide funksjonaliteten med utvidelser etter hvert, da det er lagt til rette for dette vha. css og javascript. Eksempelvis skriver du at du savner en dock utenfor activity-vinduet. Det er mulig å få med en en utvidelse, se: http://www.webupd8.org/2011/04/gnome-shell-extensions-additional.html

Personlig synes jeg awn fungerte veldig greit som dock sammen med gnome 3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... for så å laste ned hundrevis av megabyte for å få den oppdatert til det som sannsynligvis blir identisk med den endelig utgivelsen...

Er helt enig med deg der; enten er noe lansert, eller så er det ikke. Men det stemmer ikke det du sier om å måtte laste ned "hundrevis av megabyte". Det er nok bare snakk om en liten pakke som inneholder navnet på distribusjonen (finnes som oftest i /etc/lsb-release) og slikt som vil utgjøre forskjellen på beta og lansert.

 

Ellers, om du laster ned den siste beta-ISO'en nå, så er du i boks mer eller mindre.

 

Pluss alle oppdateringene fra når Beta-utgivelsen ble lagd... som fort blir en del MB ;)

 

Fin test, er stort sett enig med det viktigste.

 

Er kanskje greit å få med at gnome 3 vil gi mye muligheter til å utvide funksjonaliteten med utvidelser etter hvert, da det er lagt til rette for dette vha. css og javascript. Eksempelvis skriver du at du savner en dock utenfor activity-vinduet. Det er mulig å få med en en utvidelse, se: http://www.webupd8.o...additional.html

Personlig synes jeg awn fungerte veldig greit som dock sammen med gnome 3.

 

Stemmer detta, så det i etterkant av anmeldelsen, men det er foreløpig veldig dårlig integrert og er noe en heller stubler over ved ett uhell enn at man merker at det er en del av utgivelsen... Venter heller til Gnome 3.2 før jeg sier noe om dette, da det forhåpentligvis er ordentlig integrert da.

Lenke til kommentar

Strålende artikkel. Var mye her jeg ikke visste, spesielt om hva som ventes i neste versjon osv.

 

Jeg skriver dette i GNOME 3 og jeg er enig i at dette er ett kjempebra skrivebordsmiljø. Løsningene virker nøye gjennomtenkt og jeg merker at GNOME teamet ikke har skyndet seg slik Canonical gjorde med Unity, eller KDE teamet gjorde med sin 4.0 utgivelse. Kudos til GNOME teamet for deres innsats med å gjøre dette riktig fra starten av.

 

Når jeg testet beta CD'en gikk det ganske dårlig å installere Fedora 15, så jeg vil heller anbefale de som ønsker å være tidlig ute å oppgradere fra Fedora 14 istedenfor. Nå fungerer ikke GNOME 3 så veldig godt med de proprietære AMD/ATI fglrx driverne enda, men den frie radeon driveren fungerer veldig bra på alle måter - bortsett fra at laptoppen kjører mye varmere. Kanskje jeg må ty til fglrx driveren og kjøre GNOME 3 i fallback modus på sikt. Fedora 15 blir en bunnsolid utgivelse, det er en bragd med tanke på at de er først ute med GNOME 3.

Lenke til kommentar

 

edit: oppdaga nettopp hvor ufattlig fett den chattesaken som popper opp i bunnen var. den trenger litt "finpuss" men er utrolig kul :)

 

 

hvordan er egendlig kompatibiliteten i den? hvilken clienter funke det med liksom?

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

pidgin ser ikke ut til å funke. men empathy funka fint i den. noen som har peil på hvordan man får vekk de utrolig store "window title" greiene? når jeg maksimerer et vindu vil jeg at den skal gjøre som i unity, så den blir vekk.

eller bare ta de helt vekk. jeg kan leve med å trykke inn "alt" når jeg skal flytte på et vindu :)

Lenke til kommentar

@Noise_Nor: I utgangspunktet skal alle IM-klienter som bruker telepathy back-enden fungere... Men Empathy (som følger med Gnome) er vel den beste av disse såvidt jeg vet...

 

@Kjell//: Trur "Window Title" greiene skal ta mye mindre plass i Gnome 3.2... Er en bug at de tar så stor plass som de gjør nå... Er kanskje mulig å skrive en extension (CSS/Javascript) for å fjerne window title, kanskje noe å se inn i?

Lenke til kommentar

ja, jeg skalerte fonten litt for å få den mindre. men er langt fra fornøyd med den.

 

Fra Arch Linux sin wiki:

Resizing the massive titlebar:

# sed -i "/title_vertical_pad/s/value=\"[0-9]\{1,2\}\"/value=\"0\"/g" /usr/share/themes/Adwaita/metacity-1/metacity-theme-3.xml

 

Hit Alt + F2 and type restart followed by Enter

 

This will change the title_vertical_pad from 14 to 0 giving a much sleeker look to windows.

 

To restore the original values:

 

$ sudo pacman -S gnome-themes-standard

Siste er bare hvis du sitter i Arch Linux. Den installerer gnome sitt standardtema på nytt, så det er bare å oversette det til den distroen du selv benytter.

 

Verdt å sjekke ut resten av wikisiden også. Det står en del tips og triks der.

Endret av LarsM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig å se Robin/Skinney tilbake med sine grundige og gode Linux-artikler! Helt topp :-)

 

Det er virkelig spennende det vi nå ser i Linux (som vanlig). For ikke lenge siden kom KDE4, som Microsoft kopierte direkte og latet som det var deres oppfinnelse (W7). Nå kjører Gnome på med G3 og Ubuntu med Unity. Begge de sistnevnte er helt nye måter å angripe skrivebordsmiljøet på. Dette er tenking "utenfor boksen" og viser nok en gang at Linux er helt i front.

 

Selvsagt vil det være mange ting med både G3 og Unity som vil endres over tid (jf. KDE4-utviklingen), men her har man våget å ta et langt skritt fremover. Veldig lovende!

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

ja, jeg skalerte fonten litt for å få den mindre. men er langt fra fornøyd med den.

 

Fra Arch Linux sin wiki:

Resizing the massive titlebar:

# sed -i "/title_vertical_pad/s/value=\"[0-9]\{1,2\}\"/value=\"0\"/g" /usr/share/themes/Adwaita/metacity-1/metacity-theme-3.xml

 

Hit Alt + F2 and type restart followed by Enter

 

This will change the title_vertical_pad from 14 to 0 giving a much sleeker look to windows.

 

To restore the original values:

 

$ sudo pacman -S gnome-themes-standard

Siste er bare hvis du sitter i Arch Linux. Den installerer gnome sitt standardtema på nytt, så det er bare å oversette det til den distroen du selv benytter.

 

Verdt å sjekke ut resten av wikisiden også. Det står en del tips og triks der.

 

# sed -i "/title_vertical_pad/s/value=\"[0-9]\{1,2\}\"/value=\"0\"/g" /usr/share/themes/Adwaita/metacity-1/metacity-theme-3.xml
hvordan vil koden bli i ubuntu? apt-get install istede for sed -i?

 

edit: gikk inn i xml fila og endra linja manuelt. men den blir like stor igjen om du maksimerer. men er veldig liten og fin om du ikke gjør det.

 

edit2: nå har jeg fiksa det også. takk for at du pekte meg i riktig retning. +1 :)

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Flott artikkel, selv om det overstrømmende positive bildet av GNOME 3 ikke kan sies å være i overensstemmelse med egen brukererfaring. Selv har jeg prøvd ut skrivebordsmiljøet med stor nysgjerrighet og iver en drøy ukes tid på en partisjon med Arch Linux, og må med handa på hjertet si det var smekkfullt av bugs, og har aldri opplevd maken til trøbbel. (Med mulig unntak av enkelte innslag av sikkerhetsopplegget SELinux i Fedora.) Systemet henger seg, går ut av Xorg, blir periodevis tregt som sirup, for å nevne noen av prøvelsene. Mye verre enn KDE 4 i oppstartsfasen. Den beste brukeropplevelsen: Opensuse eller Chakra i KDE 4, men har ARCH LXDE og compiz som førstevalg, på grunn av den lave systembelastningen, og at gtk tross alt er mer brukt i viktig programvare enn qt. LXDE er omtrent som trauste GNOME 2, men vesentlig lettere og kjappere. Pcmanfm tillater i oppdaterte versjonener "dra og slipp" med skrivebordsikoner, og står ikke tilbake for nautilus eller dolphin, men det betinger selvsagt at man lærer knepene. (Eksempelvis gå inn i terminal eller som root under tools/verktøy etc.) Et annet irritasjonsmoment er at pulseadio er gjort obligatorisk, noe som gjør systembelastingen tyngre, om man er mer enn gjennomsnitttlig interessert i seriøs lydbehandling med jackaudio. På tross av disse innvendingene er jeg ikke udelt negativ til GNOME 3, som med dette har gått fra det trauste, nesten som Windows Xp, til noe i retning av moderne Mac. Selv bekjenner jeg meg ikke til noen religion med tanke på OS eller skrivebordsmiljø og har AVLinux(glimrende ferdigsydd debian-lxde-distro for musikkproduksjon) og HACKINTOSH (stadig midre i bruk**) installert på samme maskin sammen med ARCH LXDE ( som jeg prøver å foredle til AVLinux på Arch). I LXDE nøler jeg heller ikke med å installere applikasjoner fra KDE som konsole(drag and drop, også inni terminalvinduet) og systemovervåkeren i KDE (mest oversiktlig og best til å drepe/avslutte programmer). For all del, GNOME 3 kommer sikkert til å gå seg til, men til nybegynnere må jeg nok anbefale Ubuntu og Unity.

Lenke til kommentar

Ubuntu 11.04 var en stor skuffelse nettopp på grunn av dette skrivebordsmiljøet. Det er kul umulig å finne innstallert programvare uten først å klikke på side menyen, velge innstallerte apps, søke mellom de 76 alternativene, og den jeg skal ha er alltid sist slik at jeg må scrolle ned til neste side for å klikke på den.

 

Når jeg prøver å dra dem over på siden slik at snarveien skal være lett tilgjengelig så forsvinner ikonet og programmet kan ikke startes mer, men må innstalleres på nytt.

 

Det at du skal være nødt til å sette opp en meny før du kan bruke maskinen er tungvindt og tidkrevende. De programmene som brukes skjeldent vil aldri finne veien til denne menyen og blir et ork å starte.

 

Den gamle ordningen med nedtrekksmenyer fra Ubuntu 10.04 var mye bedre. Siden jeg var så dum å kaste min cd med Ubuntu 10.04 må jeg laste det ned på nytt.

 

Dette er enda et bevis på at Linux aldri vil nå de store massene...

Endret av rillto
Lenke til kommentar

..

Den gamle ordningen med nedtrekksmenyer fra Ubuntu 10.04 var mye bedre. Siden jeg var så dum å kaste min cd med Ubuntu 10.04 må jeg laste det ned på nytt.

 

Dette er enda et bevis på at Linux aldri vil nå de store massene...

 

Før du gir opp kan du jo prøve Ubuntu classic:

http://news.softpedia.com/news/How-to-Use-Classic-GNOME-Session-on-Ubuntu-11-04-200092.shtml

 

Enig i at det var ett sjansespill av Canonical å lage sitt eget skrivebordsmiljø, men samtidig er det veldig viktig at Linux distribusjonene for en gang skyld går bort fra det Windows-inspirerte skrivebordet. PC'en slik vi kjenner den er ikke lenger en PC med ekstern skjerm, tastatur og mus. Nå bruker vi nettbrett, bærbare PC'er og er mer mobile enn tidligere. Unity og GNOME 3 er spesielt tilpasset for å fungere bra på mobile maskiner også.

 

Linux har alltid kopiert fra Mac OS og Windows, det er veldig spennende at Linux distributørene begynner å gå i egne retninger.

Lenke til kommentar

Ubuntu 11.04 var en stor skuffelse nettopp på grunn av dette skrivebordsmiljøet. Det er kul umulig å finne innstallert programvare uten først å klikke på side menyen, velge innstallerte apps, søke mellom de 76 alternativene, og den jeg skal ha er alltid sist slik at jeg må scrolle ned til neste side for å klikke på den.

 

Når jeg prøver å dra dem over på siden slik at snarveien skal være lett tilgjengelig så forsvinner ikonet og programmet kan ikke startes mer, men må innstalleres på nytt.

 

Det at du skal være nødt til å sette opp en meny før du kan bruke maskinen er tungvindt og tidkrevende. De programmene som brukes skjeldent vil aldri finne veien til denne menyen og blir et ork å starte.

 

Den gamle ordningen med nedtrekksmenyer fra Ubuntu 10.04 var mye bedre. Siden jeg var så dum å kaste min cd med Ubuntu 10.04 må jeg laste det ned på nytt.

 

Dette er enda et bevis på at Linux aldri vil nå de store massene...

 

Ubuntu 11.04 bruker gnome 2 og unity, ikke gnome 3 med gnome-shell slik som er testet her.

Lenke til kommentar

Ser ut som iOS på desktopen (/puke). Er vel ingen hemmelighet at linux "kjernebrukere" syntes Gnome 3 er skikkelig fail. Gode distroe som feks. Linuxmint har jo valgt å droppe det (og godt er det).

 

Viktig her å skille mellom Gnome 3 og Gnome-Shell, sistnevnte er kun et brukergrensesnitt, og det er lite problem å fortsatt bruke brukergrensesnittet fra Gnome 2 enkelt og greit kalt Gnome-Fallback. Det er gjort en god del i Gnome 3 som gjør systemet raskere og bedre i bruk (enklere å lage utvidelser og nye themes). Selvfølgelig, pga under-the-hood endringer vil det sikkert ikke bli like funksjonsrikt som Gnome 2.x før Gnome 3.4.

Lenke til kommentar

Jeg tipper gnome-fallback ikke vil bli utviklet så veldig mye lenger. Det går med mye ressurser på å skulle vedlikeholde og utvikle to forskjellige grensesnitt, så jeg tror gnome-fallback kun er der for en overgangsperiode.

 

Androod: "Kjernebrukere" brukte vel ikke gnome 2 heller, så det er vel et mindre problem :p

Lenke til kommentar

Jeg tipper gnome-fallback ikke vil bli utviklet så veldig mye lenger. Det går med mye ressurser på å skulle vedlikeholde og utvikle to forskjellige grensesnitt, så jeg tror gnome-fallback kun er der for en overgangsperiode.

Da tar du feil; siden GNOME 3.0.0 var fryst har det skjedd mye på gnome-panel (fallback) fronten. Du kan se selv på http://git.gnome.org/browse/gnome-panel/tree/NEWS. Forandringene siden 3.0.0 starter på versjon 2.91.93 i NEWS-fila. gnome-panel 2.91.92 var altså den siste versjonen sluppet for GNOME 2.x.

 

Så er det også EXDE-prosjektet, som nå er avsluttet, men som i oppstarten fikk en liten tilhengerskare av utviklere fra forskjellige deler av prosjektet - disse folkene vil ikke plutselig stoppe å jobbe med gnome-fallback/panel av seg selv, da må de først overbevises om at gnome-shell er et bedre alternativ.

 

Og om de - folk som har jobbet med gnome 2.x i årevis i en profesjonell sammenheng for f.eks. Sun, Red Hat eller SUSE - etterhvert blir overbevist om det, så er vel kanskje det nok til at andre også gir gnome-shell en sjanse.

 

Personlig har jeg kjørt gnome-shell på både desktop og laptop i lengre tid og selv om det er noen småting som må fikses på så er det definitivt noe jeg liker.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som vet hvor lenge de kommer til å fortsette å utvikle og vedlikeholde gnome fallback? Jeg vet at de gjør det fortsatt, men jeg tror fortsatt de etter hvert vil gå bort ifra det etter hvert. Merk at det er kun min gjetning, men vi har da sett lignende ting skje før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...