Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Angrer veldig på at jeg ikke tok spansk på ungdom skolen :(


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bedre å ha engelsk fordypning på ungdomsskolen enn fremmedspråk, grunnen til dette er fordi du får det letteste nivået av f.eks spansk når du begynner på videregående. Dette er har jeg selv opplevd. Allerede nå etter siste tentamen i 1. klasse kan jeg ganske godt grunnleggende spansk.

 

Vent til spansk på vgs :)

Lenke til kommentar

Det er bedre å ha engelsk fordypning på ungdomsskolen enn fremmedspråk, grunnen til dette er fordi du får det letteste nivået av f.eks spansk når du begynner på videregående. Dette er har jeg selv opplevd. Allerede nå etter siste tentamen i 1. klasse kan jeg ganske godt grunnleggende spansk.

 

Vent til spansk på vgs :)

 

Eneste problemet er at da får man 3 år med fremmedspråk i stedet for 2, og man mister ett valgfag i VG3. Det er en ganske stor ulempe i mine øyne ...

Lenke til kommentar

Det er bedre å ha engelsk fordypning på ungdomsskolen enn fremmedspråk, grunnen til dette er fordi du får det letteste nivået av f.eks spansk når du begynner på videregående. Dette er har jeg selv opplevd. Allerede nå etter siste tentamen i 1. klasse kan jeg ganske godt grunnleggende spansk.

 

Vent til spansk på vgs :)

 

Er du uten Fremmedspråk (engelsk er ikke Fremmedspråk) fra ungdomsskolen må du ta både nivå 1 og nivå 2 i fra, ty eller spa dersom du velger studieforberedende eller -spesialsering. (Det er ikke krav om Fremmedspråk på yrkesfag. Heller ikke på Vg3 påbygging til studiekompetanse er det krav om Fremmedspråk.)

Men hvis du tar fra, ty eller spa på u.skolen kan du også begynne på nytt med et annet fremmedspråk i Vg1 dersom du ikke ønsker å fortsette med samme. I begge tilfeller "slipper du unna" med 2 år fremmedspråk i vgo om du ønsker det. Som det også er beskrevet over, vil Fremmedspråk binde opp et 5-timersfag på Vg3 dersom du ikke har det fra u.skolen. Dette reduserer muligheter for realfagspoeng eller fremmedspråkpoeng.

 

Dersom du vet at du skal søke studiespesialisering, idrettsfag eller musikk, dans drama gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved ikke å ta Fremmedspråk i ungdomsskolen.

 

Mrfantastic: Du kan altså velge fra, ty eller spa (på studiespesialisering, idrettsfag eller musikk, dans drama ), men du må ha faget i 3 år, og du må ta både nivå 1 og 2.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er bedre å ha engelsk fordypning på ungdomsskolen enn fremmedspråk, grunnen til dette er fordi du får det letteste nivået av f.eks spansk når du begynner på videregående. Dette er har jeg selv opplevd. Allerede nå etter siste tentamen i 1. klasse kan jeg ganske godt grunnleggende spansk.

 

Vent til spansk på vgs :)

 

Er du uten Fremmedspråk (engelsk er ikke Fremmedspråk) fra ungdomsskolen må du ta både nivå 1 og nivå 2 i fra, ty eller spa dersom du velger studieforberedende eller -spesialsering. (Det er ikke krav om Fremmedspråk på yrkesfag. Heller ikke på Vg3 påbygging til studiekompetanse er det krav om Fremmedspråk.)

Men hvis du tar fra, ty eller spa på u.skolen kan du også begynne på nytt med et annet fremmedspråk i Vg1 dersom du ikke ønsker å fortsette med samme. I begge tilfeller "slipper du unna" med 2 år fremmedspråk i vgo om du ønsker det. Som det også er beskrevet over, vil Fremmedspråk binde opp et 5-timersfag på Vg3 dersom du ikke har det fra u.skolen. Dette reduserer muligheter for realfagspoeng eller fremmedspråkpoeng.

 

Dersom du vet at du skal søke studiespesialisering, idrettsfag eller musikk, dans drama gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved ikke å ta Fremmedspråk i ungdomsskolen.

 

Mrfantastic: Du kan altså velge fra, ty eller spa (på studiespesialisering, idrettsfag eller musikk, dans drama ), men du må ha faget i 3 år, og du må ta både nivå 1 og 2.

Vil jeg få mindre realfagspoeng eller fremmedspråks poeng, HÆ?????

Lenke til kommentar

Jeg valgte spansk. Får fem, men jeg kan ikke en dritt. Leser meg opp til prøver. Spansklærerne er som regel spanjoler uten noen form for lærerkompetanse. Min lærer har norsk kjæreste, og er i landet av den grunn. Hun lærer bort spansk for å fylle dagen og tjene litt penger.

 

Men jeg er glad jeg valgte det, da du mister et valgfag på SSP hvis man har hatt norsk eller engelsk fordypning.

 

EDIT: Bestemmelsen om at du må ta et 2. fremmedspråk på videregående er for de fleste grunnskolelærere ukjent. Mine lærere visste ingenting om det, ikke min søsters lærere heller...

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å velge Spansk på videregående, rett og slett har du ikke annet valgt når du går på Studiespess / idrettsfag å ha fremmedspråk når Engelsk fordypning ikke lenger er tilgjengelig.

 

Og du får ikke mindre poeng av å velge spansk 1 på videregående skole ettersom at du gjør dette kurset på kortere tid å kommer opp i eksaminasjon ( hvis du er uheldig nok) i nivå 2, og ikke 1.

Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å velge Spansk på videregående, rett og slett har du ikke annet valgt når du går på Studiespess / idrettsfag å ha fremmedspråk når Engelsk fordypning ikke lenger er tilgjengelig.

 

Og du får ikke mindre poeng av å velge spansk 1 på videregående skole ettersom at du gjør dette kurset på kortere tid å kommer opp i eksaminasjon ( hvis du er uheldig nok) i nivå 2, og ikke 1.

 

Har man ikke noe annet valg? Dummeste jeg har hørt. Hva med tysk eller fransk?

Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å velge Spansk på videregående, rett og slett har du ikke annet valgt når du går på Studiespess / idrettsfag å ha fremmedspråk når Engelsk fordypning ikke lenger er tilgjengelig.

 

Og du får ikke mindre poeng av å velge spansk 1 på videregående skole ettersom at du gjør dette kurset på kortere tid å kommer opp i eksaminasjon ( hvis du er uheldig nok) i nivå 2, og ikke 1.

 

Har man ikke noe annet valg? Dummeste jeg har hørt. Hva med tysk eller fransk?

 

Klart har man valget mellom Tysk eller fransk også, men her tok jeg spansk som et eksempel på de øvrige språkene. I teorien kan jo skolen også ha Russisk men ingen som nevner det heller. Skjønner at du ble forvirret ettersom at jeg skrev at det var eneste mulighet, men mente det da som eksempel :)

Endret av englok
Lenke til kommentar

Det er bedre å ha engelsk fordypning på ungdomsskolen enn fremmedspråk, grunnen til dette er fordi du får det letteste nivået av f.eks spansk når du begynner på videregående. Dette er har jeg selv opplevd. Allerede nå etter siste tentamen i 1. klasse kan jeg ganske godt grunnleggende spansk.

 

Vent til spansk på vgs :)

 

Eneste problemet er at da får man 3 år med fremmedspråk i stedet for 2, og man mister ett valgfag i VG3. Det er en ganske stor ulempe i mine øyne ...

 

Dette har vel ikke vært tilfelle på mange år? Det var ihvertfall ikke slik når jeg gikk ut av VGS for 2 år siden. Man har fremmedspråk kun i VG1 og VG2 uansett hva man hadde på ungdomsskolen. Eneste forskjellen er vanskelighetsgraden.

Lenke til kommentar

Dette har vel ikke vært tilfelle på mange år? Det var ihvertfall ikke slik når jeg gikk ut av VGS for 2 år siden. Man har fremmedspråk kun i VG1 og VG2 uansett hva man hadde på ungdomsskolen. Eneste forskjellen er vanskelighetsgraden.

 

Jo, det er absolutt tilfelle. Men det har ikke vært slik tidligere, det er en ganske ny ordning (akkurat hvor ny husker jeg ikke).

Lenke til kommentar

Dette har vel ikke vært tilfelle på mange år? Det var ihvertfall ikke slik når jeg gikk ut av VGS for 2 år siden. Man har fremmedspråk kun i VG1 og VG2 uansett hva man hadde på ungdomsskolen. Eneste forskjellen er vanskelighetsgraden.

 

Jo, det er absolutt tilfelle. Men det har ikke vært slik tidligere, det er en ganske ny ordning (akkurat hvor ny husker jeg ikke).

 

Ser nå at dette bare var en overgangsordning i forbindelse med overgangen til kunnskapsløftet. Det var jeg ikke klar over.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20060623-0724-066.html#24-4

Lenke til kommentar

Dette har vel ikke vært tilfelle på mange år? Det var ihvertfall ikke slik når jeg gikk ut av VGS for 2 år siden. Man har fremmedspråk kun i VG1 og VG2 uansett hva man hadde på ungdomsskolen. Eneste forskjellen er vanskelighetsgraden.

 

Jo, det er absolutt tilfelle. Men det har ikke vært slik tidligere, det er en ganske ny ordning (akkurat hvor ny husker jeg ikke).

 

Ganske sikker på at 93 kullet som nå er andre videregående var enten første eller andre med denne ordningen, jeg som er 93 kull hadde det hvertfall sånn og er ganske sikker på at kullet over meg hadde det likedan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...