Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sliter med Kjemi 2 - What to do?


Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med Kjemi faget helt siden jeg tok det i andre og tredje klasse på vidregående. Angrer fælt nå!

Jeg kom opp i kjemi 2 eksamen som min siste eksamen før vitnemål og jeg strøk.

På vitnemålet står det

1 ÅR: Bestått

2 ÅR: Bestått

3 ÅR: Fullført

 

Nå har jeg gått noen mnd på Sonans, tatt muntligen...strøk og nå snart kommer skriftligen.

Jeg sliter veldig med motivasjon og føler at stoffet ikke klarer å feste seg.

 

Da jeg kom opp i muntlig, møtte jeg min tidligere lærer fra Vidregående. Hun er en veldig snill men ærlig lærer. Hun sa det rett ut at jeg ikke sto og at jeg heller burde prøve om på nytt igjen men heller på Biologi. Ettersom dette ikke inneholder formler og matten som jeg sliter mest med.

 

Dette vil si at jeg må lese meg opp i Biologi 1 og 2 ikke vel?

 

Så..Er det noen som har noe peiling eller erfaring om hva jeg burde gjøre?

Skal jeg virkelig bruke mer penger på bøkene og tid på et nytt fag eller skal jeg prøve meg til november igjen på kjemi 2. Ettersom jeg ikke har troa på at jeg står på skriftlig etter en slik muntlig eksamen.

 

Takk ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil du med dette da? Du har ikke noe nytte av realfag hvis du sliter slik med matten.

Om jeg ikke står i kjemi faget så står jeg ikke i 3 året. Pga kjemi var mitt valgfag...dum som jeg var.

 

Da bør du nok velge et annet fag isteden. Høres ut som om du ikke gikk vanlig ssp, så da skal du ha store valgmuligheter på det faget.

Lenke til kommentar

Gikk Allmenn/realfag linje kalt ARTI: Allmen,Realfag,Teknologi og Informasjon.

Hadde endel andre valg som fysikk og biologi. Problemet mitt nå er at hvis jeg skal begynne på et nytt fag må jeg starte fra begynnelsen, for eksempel Biologi 1 så Biologi 2. Ettersom at jeg sto i Kjemi 1 så kan jeg ikke hoppe på et nytt fag (Biologi 2 eller Fysikk 2)..

Lenke til kommentar

Trenger du kjemi 2 for å få oppfylt kravet om at du skal ha to programfag over to år, eller bare for å fylle opp timeantallet? For hvis du har 2 andre programfag over 2 år, så holder det å bare ta et annet fag på nivå 1. Biologi 2 skriftlig eksamen er kjent for å være vanskeligere enn kjemi 2.

 

Jeg har kjemi 2 selv i år, og kom opp i skriftlig. På de tidligere skriftlige eksamnene har det vært en del oppgaver man ikke trenger å regne, så hvis du får til de, så burde du nok klare å stå :) Men hadde nok absolutt vært lurt om du så beregningene fra kjemi 1, siden det er en viktig del av kjemien det å kunne bergegne konsentrasjoner osv.

 

Så har vi jo også en kjemitråd her som du kan få hjelp med oppgaver du ikke får til :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg er litt nysgjerrig - hva slags studieteknikk bruker du? Bare leser du eller gjør du oppgaver i samme slengen? Jeg fikk karakter 3 (vg2) kjemi 1, men klarte nesten karakter 5 i kjemi 2 i år pga at jeg endret studieteknikk fra det å kun lese og gjøre få (!) oppgaver til å skrive stikkord til hvert eneste kapittel og gjøre masse oppgaver.

 

Tips: sprenglesing fungerer sjeldent for mange, skriv heller mens du leser, for da blir du nødt til å tenke over stoffet. Lær deg det som forutsettes kjent for eksamen (jeg holder på selv i og med at jeg selv kom opp i kjemi 2 på fredag!) og gjør deg kjent med hjelpemidler og gjør tidligere eksamensoppgaver. Da tror jeg at det skal gå bra med deg!

 

Er veldig nervøs selv, men gjør man sitt beste så skal man være greit fornøyd. Lykke til ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg har fått 6 i både kjemi 1 og kjemi 2. Tar notater mens jeg leser gjennom og gjør mange oppgaver i boka og eksamensoppgaver. Hvis det er noe jeg syns står dårlig forklart i boka eller jeg ikke helt skjønner, leter jeg som regel på nettet til jeg finner svar på det.

 

Er litt usikker på hvordan jeg skal bruke tiden frem til eksamen best mulig, men har tenkt til å gjøre eksamensoppgaver og prøve å få oversikt over pensumet. Gruer meg til eksamen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...