Gå til innhold

Nordmenn piratkopierer mest i Norden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I min ungdom installerte jeg piratkopiert versjon av mIRC regelmessig, men jeg kjøpte lisens for noen år siden. Så om jeg har installert piratkopiert mIRC totalt 30 ganger, mener de da at de har gått glipp av 30 salg? Alternativt kunne jeg jo ha kjøpt lisensen på slutten av 90-tallet, og brukt den fremdeles.

 

alternativ a:

kjøpe lisens i 1999 - bruke lisensen fra 1999 i 2011

 

alternativ b:

bruke piratkopiert fra 1999 til 2008 - kjøpe lisens i 2008 - bruke lisens fra 2008 i 2011

 

Har jeg påført mIRC-utvikleren et økonomisk tap? Nei, mener jeg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er nok en latterlig undersøkelse som kun har til hensikt å få frem falske tall for hvor mye som piratkopieres. Som artikkelen sier så er det INGEN sjekk på hvor mye piratkopiert materiale som fins i landet, det er KUN foretatt en antatt korelasjon mellom

 

"hvor mange pc'er selges i landet"

og

"hvor mye programvare selges i landet"

 

Dersom andelen programvare som selges pr solgt PC er lavere enn et "antatt snitt" så betyr det at man piratkopierer mye i det landet.

 

Er en nasjon en flittig bruker av Open Source eller evt. handler mye programvare på nett, så vil den nasjonen synke på statistikken og det vil se ut som om de piratkopierer mye.

 

For min del så vil jeg tro at jeg står med 0 i omsetning i Norge. Har en Win7 lisens fra jobben og har to bokser som kjører Ubuntu 11.04. Har kjøpt en del programvare, spill til linuxene, diverse adobe-produkter til Win7, med mere. Alt er handlet digitalt fra servere i utlandet, betalt vha visa eller paypal.

 

Og i Brasil er linux sinnsykt stort. Det samme gjelder mange andre land.

Lenke til kommentar

Andel datamaskiner solgt er en ting, hastighet på nettforbindelse en annen. Det er begrenset hvor mye en kan piratkopiere når nettforbindelsen til Ola og Kari normann ligger på 8 Mbit inn og 0,5 Mbit ut. Noen må sende ut med 8 Mbit for at vi skal motta med den hastigheten, og der kommer nok vår nabo i øst inn.. Tviler på at vi som har et bredbåndsnett hvor mesteparten av brukerne kun har tilgang til ADSL ligger over naboland som Sverige hvor 100/10 Mbit over fiber er den typiske tilknytningen i de fleste byer og borettslag.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Piratkopiering i BSA's sammenheng er jo for det meste for bedrifter. Men det er mange som har ulovlig Microsoft, Adobe, og Autodesk programmvare dette fordi programmer som 3D studio max, Visual Studio, og AutoCAD koster 3 armer og fem bein og er ikke hva privatpersoner vil betale for for litt gutteroms-lek med slike mektige verktøy, i tilleg er det sikkert mange nyoppstartede bedrifter som rett og slett ikke har råd til å betale 100000 for en lisens i første drivtsår, hadde bransjen vært flinkere til å tilpasse produktene sine hadde man kanaksje hatt mindre piratprogramvare, (skal sies at Microsoft har blitt flinkere, og visual studio express var en genial idé, så hvorfor de andre ikke lærer vet ikke jeg).

 

-frank

Lenke til kommentar

Jeg hørte for endel år siden at bl.a. Adobe kjører en relativt streit linje på dette her. De har forståelse for at menigmann ikke kan ta seg råd til f.eks. Photoshop, og bryr seg ikke nevneverdig om en privatperson piratkopierer dette til eget bruk. Kilde har jeg dessverre ikke i farten.

 

En slik innstilling er vel forsåvidt også svært sunn for Adobe. Å se mellom fingrene på piratkopiering blant mennesker som uansett ikke ville kjøpt dette til personlig bruk, vil de tjene på i lengden, da mange som etterhvert vil få behov for denne programvaren profesjonelt vil velge Adobe basert på deres egne forkunnskaper. Litt som "første skuddet gratis", som jeg så nevnt i en annen tråd her nylig ;)

 

Microsoft kjørte også en lingnende strategi i Kina for noen år siden. Der finnes det fryktelig mange piratkopierte Windowslisenser, og istedenfor å gjøre sitt ytterste for å gjøre dem ubrukelige, satset de heller på en kampanje der de som allerede hadde piratkopierte versjoner kunne få kjøpe en originallisens til redusert pris. Da får man som bruker den funksjonaliteten man trenger uten å bekymre seg for noen DRM som begrenser funksjonaliteten, og M$ kan fokusere på å tjene penger der de kan istedenfor å bare legge kjepper i hjulene for dem som ikke har råd til å betale full pris for produktene deres.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...