Gå til innhold

xga eller sxga


caza

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva er best? skal bruke den til studier, surfing, digital foto og enkle oppgaver. har bestilt en inspiron 500m(vanlig xga skjerm) vurderer å ta ct med dell for å endre dette  :(

 

har nettopp bestilt det samme som deg. min smak og erfaring er at xga er midt i blinken for skriving og lesing. den alternative oppløsningen som 500m kommer med er etter min mening ikke ideell for dette formålet

Lenke til kommentar

jeg er enig. har bestemt meg nå. blir xga.forstår det slik at det ikke er bra å endre den anbefalte oppløsninga heller. noe jeg sikkert ville gjort hviss jeg kjøpte sxga 1400x1050. en annen ting jeg lurer litt på er dette med integrert wlan ? hvordan funker dette valgte intel-løsning

Lenke til kommentar
en annen ting jeg lurer litt på er dette med integrert wlan ? hvordan funker dette valgte intel-løsning

 

hva tenker du på?

 

det er b standard og den gjør at maskinen er sertifisert av intel til å bære navnet centrino maskin.

 

tregere enn nye g standard, men bedre umiddelbar kompatibilitet (?)

Lenke til kommentar

 

har nettopp bestilt det samme som deg. min smak og erfaring er at xga er midt i blinken for skriving og lesing. den alternative oppløsningen som 500m kommer med er etter min mening ikke ideell for dette formålet

 

legger du surfing til ideelt-lista er man oppe på en sxga. har du de ekstra kronene er det verdt det, hvis ting er for småttt til skriving/lesing kan du bare forandre skriftstørrelsen. på en 15" er 1400 x 1050 helt genialt., iallefall for meg.

Lenke til kommentar

Tror dette er veldig smak og behag, jeg tok en tur til elkjøp og tittet på flere typer skjermer der, og falt for sxga+ 1400x1050.

 

Det er vel det som er litt dumt med Dell, man har ingen mulighet til og se den før man har kjøpt den. Men jeg angrer ikke på sxga+.

 

Men husk 1400x1050 Er MAX opløsning, man kan da gå ned hvis man får store problemer med den. men du vil jo aldri kunne gå opp med xga.

Lenke til kommentar

sitter på en 14" med sxga. og kan ikke tenke meg noe anna, fikk feil maskin etter en garantisak, da fikk jeg en med xga. var helt forferdelig, og det skal faktisk legges til at synet mitt er ikke helt topp. men det er ikke noe problem å bruke maskina uten linser.

 

Ikke bare blir ting mindre slik at man får plass til mer på skjermen, men alt blir mye skarpere og!

Lenke til kommentar
Men husk 1400x1050 Er MAX opløsning, man kan da gå ned hvis man får store problemer med den. men du vil jo aldri kunne gå opp med xga.

Det er ikke "mulig" å bytte oppløsning på en LCD, dvs. det går men resultatet er et uskarpt bilde som skader øynene mer en den høyre 1400x1050 oppløsningen man ellers hadde hatt.

Enda verre er det med 1280x1024 skjermen for de har ikke vanlig høyde/bredde fohold på 1.333 (4/3) så det får man et strukket bilde.

Lenke til kommentar
Men husk 1400x1050 Er MAX opløsning, man kan da gå ned hvis man får store problemer med den. men du vil jo aldri kunne gå opp med xga.

Det er ikke "mulig" å bytte oppløsning på en LCD, dvs. det går men resultatet er et uskarpt bilde som skader øynene mer en den høyre 1400x1050 oppløsningen man ellers hadde hatt.

Enda verre er det med 1280x1024 skjermen for de har ikke vanlig høyde/bredde fohold på 1.333 (4/3) så det får man et strukket bilde.

 

Og dette har du noen "bevis" på?

 

Har jo selv en 500m med sxga+ skjerm, har testet alle opløsningene fra 800x600 til 1400x1050, ser ikke noe "feil" med noen av de jeg da? (med untakk av 1280x1024 men det er jo bare formatets feil.)

 

Og hvis dette skulle skade, ødelege skjermen, da hadde man vell ikke hatt muligheten til og endre den?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor skadelig det er hverken for øynene eller skjermen, men har hørt flere som påpeker dette... LCD skjermer er ment å brukes i den oppløsningen de er beregnet til, dette fordi LCD skjermer naturligvis er bygd opp på en annen måte enn vanlige CRT.

 

En ting som er sikkert er at bildet f.eks. i Windows blir uskarpt, nettopp fordi pixlene tegnes større enn det skjermen er laget for, dette vil ikke være spesielt synlig ved bevegelige bilder som f.eks. i spill.

 

Jeg tviler litt på om skjermen tar skade, men bildet blir litt uskarpt og det er godt mulig det er mindre behagelig for øynene.

Lenke til kommentar
Men husk 1400x1050 Er MAX opløsning, man kan da gå ned hvis man får store problemer med den. men du vil jo aldri kunne gå opp med xga.

Det er ikke "mulig" å bytte oppløsning på en LCD, dvs. det går men resultatet er et uskarpt bilde som skader øynene mer en den høyre 1400x1050 oppløsningen man ellers hadde hatt.

Enda verre er det med 1280x1024 skjermen for de har ikke vanlig høyde/bredde fohold på 1.333 (4/3) så det får man et strukket bilde.

 

Og dette har du noen "bevis" på?

 

Har jo selv en 500m med sxga+ skjerm, har testet alle opløsningene fra 800x600 til 1400x1050, ser ikke noe "feil" med noen av de jeg da? (med untakk av 1280x1024 men det er jo bare formatets feil.)

 

Og hvis dette skulle skade, ødelege skjermen, da hadde man vell ikke hatt muligheten til og endre den?

 

Alle LCD skjermer har en fysisk opppløsning med x * Y antall pikseler. Dette kan overhode ikke sammenlignes med en CRT skjerm. Hvis man ikke benytter den natyrlige opplysningen til en LCD skjerm, må maskinen skalere opp/forstørre bildet opp til den gitte oppløsningen.

 

Jeg har en Dell med 1600x1200 på jobben, en Samsung 191T 19" med 1280x1024 og en ADI 715 17" med 1280x1024 hjemme. Bildet blir suverent best ved det naturlige oppløsningen. På Dell maskinen skaleres ikke bildet, det blir bare sorte kanter på sidene av skjermen. På andre Dell laptoper har jeg sett at bildet forstørres.

Lenke til kommentar

Som flere nevner her er en LCD skjerm bygget opp med et gitt antall pixler, f.eks 1024x768. Oppløsningen kan reduseres, da enten med sort kant rundt (og fortsatt skarpt bilde), eller bildet tilpasses hele skjermen, men blir da uskarpt.

 

Personlig ville jeg utvilsomt valgt SXGA+ fremfor XGA på en 14.1", PÅ 15" er XGA altfor lav oppløsning.

 

Men kjøper du SXGA+ er det også det du bør kjøre, men mindre du gir komplett F i bildekvalitet og skarphet da .-)

Lenke til kommentar

1400x1050 må være konge på en 14''...har bare sett det på en 15'', og da var det bra.. har senere oppgradert til en 1600x1200 15'', og denne oppløsningen mener jeg er optimal! ;)

 

så 1400x1050 bør være perfekt for en 14''

 

har sett 1024x768, og da føltes det som om jeg hadde aktivert instillinger for svaksynte... :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Har nå nettopp fått min Dell 500m i hus, og er storfornøyd så langt.

 

Men det er en ting som jeg regner med ikke skal være slik.

 

Skjermen er SXGA 1400x1050, men enkelte av bildene på f.eks websider er uklare og inneholder "firkanter". Tekst ser helt OK ut.

Har testet de oppløsningene som er å teste på maskinen, og alle er like på det området.

Hva kan dette skyldes?

 

Edit: Etter en reboot ordnet det seg. Bildene er nå crisp and clear :) .

Har vel klart å endre på noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...