Gå til innhold

Nytt hk eller beholde det som står i?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

 

Jeg vurderer å oppgradere en Dell Dimension E510 som jeg har stående. Ønsket mitt er å legge inn litt mer minne og et nytt grafikk kort, evt en ny prosessor. Det jeg lurer på er om det finnes noen nyere rimlige 4 kjerners prosessorer til hovedkortet, eller om jeg må/bør legge penger i et nytt hovedkort også.

 

Det jeg har lest meg frem til er at det står et Intel 945G Express kort i den nå (med integrert grafikk kort). Prosessoren som står i er en Intel Pentium 4 630 / 3.0 GH. som begynner å dra på årene. Mens jeg er i gang så lurer jeg også på hvilke grafikk kort som passer? Er det universelt eller må jeg ta hensyn til det når jeg kjøper? Helt til slutt så lurer jeg også på hvilke RAM som passer? Fungerer DDR3?

 

For å summere det litt kort så lurer jeg rett og slett på om det er verdt det å beholde hovedkorte å spare litt penger der eller å legge ut mer penger på et nytt hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Her er det dessverre fryktelig lite oppgraderingsmuligheter, og MASSE usikre momenter.

Disse Dell pcene kommer ofte uten noen som helst form for standard form faktor, som gjør at hovedkortet ikke kan byttes ut med deler du får på komplett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er veldig usikker på at hovedkortet støtter de siste quad-corene til lga775, og iallefall uten oppdateringer.

Er også usikker på om strømforsyningen takler noe særlig oppgradering av cpu eller skjermkort.

som sagt usikre momenter.

 

Du kan få en ny maskin som yter en god del bedre enn den til ikke så alt for mange kronene.

AMD x2 eller x3 - 500-600

Billig am3 hovedkort - 600

Billig kabinett med inkludert strømforsyning (ikke ace of sweden) - 500

Skjermkort i 600-1000 klassen

4GB minne - 350

I verste fall rett rundt 3000,-

 

Harddisk og dvd-spiller kan du dra videre fra den gamle pcen.

Lenke til kommentar

945 støtter ikke siste generasjon CPUer nei, ikke i samme tilstand som det er nå.

Er noen modeller fra ASUS og Gigabyte som gjør det, men disse må ustyres med Beta BIOS.

Og dette er noe du IKKE vil få ifra Dell i det hele tatt så HKet må ut om du skal ha nyere CPU.

Og da vil mest sannsynlig RAMen din også behøves å byttes ut til moderne DDR3 standard.

Lenke til kommentar

Så Dellen min er et dø-prosjekt? Jeg får lete litt på Komplett da å se om jeg kan sette sammen et godt sett deler så får vi se.

 

Takk for all hjelpen folkens :D

 

 

 

 

EDIT: Er strømforsyningen noe jeg kan bruke? Alt for å spare en liten slant :p

Endret av Tittoffer
Lenke til kommentar

Sjeldent, de er ikke av særlig høy kvalitet og for å gjøre det hele verre så lever de nesten alltid i grenseland.

Dell er kjipe sånn sett, du kan KANSKJE resirkulere kabinettet, avhengig av om Dell har vært såpass greie at de har fulgt ATX standarden.

Men men, HK størrelsene er like så om det ikke passer kan du alltids løse noe med drillen og verktøy for å gjenge opp hullene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...