Gå til innhold

Disponeringer/sluttposteringer enkeltpersonforetak


Anbefalte innlegg

Dersom man har et overskudd på 115000,- i regnskapet i 2010, hvordan skal man disponere dette ved årsavslutning? (Hvilke sluttposteringer må med?)

Eller er det årsresultatet som kommer frem på post 9940 i Næringsoppgaven side 4 som skal disponeres?

 

Må jeg opprette en konto som heter 2000 egenkapital, og bokføre overskuddet slik: D8990 overskudd / K 2000 egenkapital?

Pluss bokføre alle privatuttak/privatkonti slik: D2000 egenkapital / K2060, 2010, 2012 osv

 

Må jeg også ta noen bokføringer ihht skatter/utsatt skatt eller lignende..? Hvor finner jeg evt. dette?

 

Håper på svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dersom man har et overskudd på 115000,- i regnskapet i 2010, hvordan skal man disponere dette ved årsavslutning? (Hvilke sluttposteringer må med?)

Eller er det årsresultatet som kommer frem på post 9940 i Næringsoppgaven side 4 som skal disponeres?

 

Må jeg opprette en konto som heter 2000 egenkapital, og bokføre overskuddet slik: D8990 overskudd / K 2000 egenkapital?

Pluss bokføre alle privatuttak/privatkonti slik: D2000 egenkapital / K2060, 2010, 2012 osv

 

Må jeg også ta noen bokføringer ihht skatter/utsatt skatt eller lignende..? Hvor finner jeg evt. dette?

 

Håper på svar :-)

 

Overskuddet på 115 000 nulles mot konto 8990, deretter nulles alle privatkontoene og motposten blir konto 2050 egenkapital. Utsatt skatt er vel noe som kun gjelder for AS, og man fører heller ikke skyldig skatt som en balansepost i et personlig selskap.

 

2000 brukes ikke i personlige selskap, men kun i askjeselskap.

 

Hva er det forresten du bruker konto 2010 og 2012 til?

Det har jeg aldri sett at noen har gjort før, så ble nysgjerrig.

Endret av Balsfjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...