Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1 eksamen 31. mai 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, kanskje jeg skal døpe meg om til lenkemannnen.

 

Personlig kunne jeg tenkt meg en mer normalfordelt skala, og en litt bredere sekser. Femmeren er for eksempel alt for bred. Det er stor forskjell på en som har 75 % riktig og en som har 92-93 % riktig. Da synes jeg det blir feil at begge får 5.

 

 

Lenke til kommentar

Hehe, kanskje jeg skal døpe meg om til lenkemannnen.

 

Personlig kunne jeg tenkt meg en mer normalfordelt skala, og en litt bredere sekser. Femmeren er for eksempel alt for bred. Det er stor forskjell på en som har 75 % riktig og en som har 92-93 % riktig. Da synes jeg det blir feil at begge får 5.

 

Helt enig! Dette medfører at det nesten ikke er mulig å få seks i realfagene(spesielt på eksamen). Med realfagene tenker jeg først og fremst på matte og fysikk.

 

Jeg synes tidspresset burde vært enda hardere, altså at det hadde vært noen flere oppgaver, og at man heller krevde rundt 85-90% riktig for å få seks og ikke 95%.

Lenke til kommentar

Jeg synes det motsatte. Jeg synes oppgavene burde vært mye, mye vanskeligere. Sånn de er nå blir stort sett alle feil folk gjør "lese"-feil og slurvefeil. Det trengs vanskelig oppgaver med god tid. Det skiller de beste fra de dårligere. Også burde de utgjevne til en "husformet" karaktertabell.

Lenke til kommentar

Jeg synes det motsatte. Jeg synes oppgavene burde vært mye, mye vanskeligere. Sånn de er nå blir stort sett alle feil folk gjør "lese"-feil og slurvefeil. Det trengs vanskelig oppgaver med god tid. Det skiller de beste fra de dårligere. Også burde de utgjevne til en "husformet" karaktertabell.

 

Joa, sant det. Er litt enig-gjorde en skjebnesvanger feil pga slurv i dag jeg også, som jeg tror kostet meg sekseren. Utrolig bittert! Likte forresten siste oppgaven på del 1-der måtte man tenke, og slurv finner man ut av når man skal bevise noe.

 

Men i alle fall: et av forslagene burde gjennomføres, for jeg liker ikke hvordan systemet er i dag - nesten umulig å få seks. Veldig irriterende at slurv(pga at man er i en litt stresset situasjon) skal ødelegge for toppkarakter.

Lenke til kommentar

Men litt slurv skal vell ikke ødelegge for toppkarakteren?

 

Hentet fra Udir sin sensorveiledning:

''Når elever viser spesiell modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter''

 

'Sensuren skal være positiv. Sensorene skal se etter hva kandidatene har vist av kompetanse snarere enn å trekke for mangler. Man vurderer hva kandidatene har fått til''

 

Og det er jo fair det.. Men det kommer jo veldig på hvilken sensor som retter.. Folk er forskjellige!

Lenke til kommentar

For øvrig en litt viktig ting jeg bør vite ang. eksamen: Hos oss fikk vi fylt ut kun ett ark, dvs. at vi ikke fikk med oss en kopi av vår egen eksamen. I fjor under eksamen i T, derimot, brukte man tresidede ark, hvor vi fikk med oss én side hjem som kvittering. Er det ikke slik at man skal ha tre originalkopier av eksamenen?

Endret av ramboros
Lenke til kommentar

Jeg så på løsningsforslaget, og har noen spørsmål

1. Oppgave 1 d), man måtte vel ikke lage en formel utifra opplysningene slik forfatteren av løsningsforslaget har gjort?

2. Hvordan gjorde dere oppg 5 f)

3. Hvorfor 1/4 4p, istedenfor 1p eller p. Er det sentralt for beviset at det er 1/4 4p?

Lenke til kommentar

1. Nei, det holdt å argumentere for at lavastrømmen var sterkest etter 10 timer.

2. Mener å huske at jeg omformulerte linja l til en lineær funksjon, men flere mulige løsninger er mulige.

3. Nei, Nebuchadnezzar har nok bare valgt å sløyfe slutten da veien fra 1/4 4p til p er åpenbar. Sentralt i beviset er at du ender opp med p.

Lenke til kommentar

Jeg så på løsningsforslaget, og har noen spørsmål

1. Oppgave 1 d), man måtte vel ikke lage en formel utifra opplysningene slik forfatteren av løsningsforslaget har gjort?

2. Hvordan gjorde dere oppg 5 f)

3. Hvorfor 1/4 4p, istedenfor 1p eller p. Er det sentralt for beviset at det er 1/4 4p?

 

Det er en del feil i det løsningsforslaget.

 

Er det noen som har et annet løsningsforslag, eller noen som vil lage et?

Lenke til kommentar

Løsningsforslag er det ikke, og trodde jeg skrev det. Bare plottet ned svarene omtrent så raskt som muig. Har eksamen selv i morgen, så ikke fått tid til å lese over svarene. Skal se raskt over nå, og heller lage et skikkelig løsningsforslag senere, det har jeg gjort før for tidligere eksamener. Og de har vært uten feil ^^

Lenke til kommentar

1. Nei, det holdt å argumentere for at lavastrømmen var sterkest etter 10 timer.

2. Mener å huske at jeg omformulerte linja l til en lineær funksjon, men flere mulige løsninger er mulige.

3. Nei, Nebuchadnezzar har nok bare valgt å sløyfe slutten da veien fra 1/4 4p til p er åpenbar. Sentralt i beviset er at du ender opp med p.

OPpg 1 d) var det da et toppunkt etter 10 timer, mens den dobbelderiverte da var negativ, og dermed visste en at det var her lavastrømmen var sterkest(kunne vi ikke fått enda et vendepunkt, slik at den ble høyere et annet sted, teoretisk sett, selv om vi ikke har fått opplysningene)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...